شرکت مایکروسافت یک شرکت فناوری چند ملیتی آمریکایی است که نرم افزار، لوازم الکترونیکی، رایانههای شخصی و خدمات مربوط به آن را ارائه میکند. مقر این شرکت در واشنگتن، ایالات متحده آمریکا است. شناخته شدهترین محصولات نرمافزاری شرکت مایکروسافت سیستم عامل ویندوز، مجموعه مایکروسافت آفیس Microsoft Office و مرورگرهای وب Internet Explorer و Edge هستند. کلمه Microsoft از ترکیب دو لغت minicomputer و software گرفته شده است. بیل گیتس در 25 ژوئن 1981 نام شرکت را Microsoft Corporation, Inc گذاشت. تمرکز شرکت روی تولید نرمافزار برای سیستمها و شرکتهای مختلف آغاز شد. مایکروسافت به غیر از زبان برنامه نویسی بیسیک برای سیستمهای مختلف، اولین سیستم عامل خود Xenix را در سال 1980 راه اندازی کرد.
رتبه شرکت مایکروسافت
مایکروسافت در رتبهبندی سال 2020 به عنوان بزرگترین شرکت ایالات متحده آمریکا بر اساس درآمد کل، رتبه 21 را به خود اختصاص داد. این شرکت بزرگترین سازنده نرمافزار در جهان از نظر درآمد تا سال 2016 بود.
رشد و پیشرفت چشمگیر بیل گیتس
در اواسط دهه ۱۹۸۰ کمپانی مایکروسافت از MS-DOS رونمایی کرد و بعد از آن ویندوز را به بازار عرضه نمود. عرضه اولیه عمومی (IPO) این شرکت در سال 1986، و متعاقبا افزایش قیمت سهام آن، سه میلیاردر و حدود 12000 میلیونر در میان کارمندان مایکروسافت ایجاد کرد و خود بیل گیتس هم تبدیل به یک میلیاردر شد.
محصولات شرکت مایکروسافت
مایکروسافت طیف گستردهای از نرمافزارها را برای رایانههای رومیزی، انواع مختلف لپتاپ، گجتها و سرورها، خدمات دیجیتال از طریق MSN، واقعیت ترکیبی (HoloLens)، محاسبات ابری تولید میکند.
بیل گیس استیو بالمر را به عنوان مدیر عامل انتخاب کرد.
استیو بالمر در سال 2000 به عنوان مدیر عامل ارشد انتخاب شد و بعد مسئولیت استراتژی دستگاهها و خدمات را بر عهده گرفت گرفت. این امر با خرید شرکت Danger در سال 2008 توسط مایکروسافت آشکار شد. برای اولین بار در ژوئن 2012 با راهاندازی خط رایانههای تبلت Microsoft Surface وارد بازار تولید رایانههای شخصی شد. و بعدا مایکروسافت موبایل را از طریق خرید دستگاههای نوکیا تشکیل داد. بخش خدمات از زمانی که ساتیا نادلا به عنوان مدیرعامل در سال 2014 انتخاب شد بر محاسبات ابری تمرکز کرد. حرکتی که به سهام شرکت کمک کرد به بالاترین ارزش خود از دسامبر 1999 رسید.
شرکت مایکروسافت به جایگاه سوم جهانی رسید
در سال 2018 مایکروسافت موقعیت خود را به عنوان با ارزشترین شرکت سهامی عام در جهان پس گرفت. در آوریل 2019، مایکروسافت به ارزش بازار تریلیون دلاری رسید. و سومین شرکت دولتی ایالات متحده آمریکا شد که به ترتیب پس از اپل و آمازون بیش از 1 تریلیون دلار ارزش داشت. از سال 2020، مایکروسافت دارای سومین ارزش برند جهانی است.
دفتر مرکزی شرکت مایکروسافت کجا قرار دارد؟
دفتر مرکزی شرکت که به طور غیر رسمی به عنوان مایکروسافت ردموند شناخته میشود، در One Microsoft Way در ردموند، واشنگتن واقع شده است. مایکروسافت در ابتدا در 26 فوریه 1986، چند هفته قبل از اینکه شرکت در 13 مارس عمومی شود، به محوطه دانشگاه نقل مکان کرد. دفتر مرکزی از زمان تاسیس خود، توسعههای متعددی را تجربه کرده است. تخمین زده میشود که بیش از 8 میلیون فوت مربع (750000 مترمربع) فضای اداری و 30000 تا 40000 کارمند را شامل شود.
دفاتر اضافی در Bellevue و Issaquah، واشنگتن (90000 کارمند در سراسر جهان) واقع شدهاند. این شرکت در حال برنامه ریزی برای ارتقا محوطه دانشگاه مانتین ویو، کالیفرنیا در مقیاس بزرگ است. در سال 2016، این شرکت محوطه 32 هکتاری را با برنامه ریزی برای بازسازی و گسترش آن به میزان 25% خریداری کرد. مایکروسافت یک دفتر مرکزی در ساحل شرقی شارلوت کارولینای شمالی دارد.
تجارت سیستم عامل با نسخه یونیکس
مایکروسافت در سال 1980 با نسخه یونیکس خود به نام Xenix وارد تجارت سیستم عامل (OS) شد، اما این MS-DOS بود که تسلط شرکت را مستحکم کرد. IBM در نوامبر 1980 قراردادی را با مایکروسافت اعطا کرد تا نسخهای از سیستم عامل CP/M را برای استفاده در رایانه شخصی IBM (IBM PC) ارائه دهد. برای این معامله، شرکت مایکروسافت یک کلون CP/M به نام 86-DOS از Seattle Computer Products خریداری کرد که آن را با نام MS-DOS معرفی کرد، اگرچه IBM آن را به IBM PC DOS تغییر نام داد.
مایکروسافت مالکیت MS-DOS را پس از انتشار رایانه شخصی IBM در آگوست 1981 حفظ کرد. IBM حق چاپ بایوس رایانه شخصی IBM را حفظ کرده بود، بنابراین سایر شرکتها مجبور شدند آن را مهندسی معکوس کنند تا سخت افزارهای غیر IBM به عنوان رایانههای شخصی IBM سازگار اجرا شوند. مایکروسافت در نهایت به فروشنده پیشرو سیستم عامل رایانههای شخصی تبدیل شد.
انتشار ماوس و استفعا پلن آلن
این شرکت با انتشار ماوس مایکروسافت در سال 1983 و همچنین با یک بخش انتشاراتی به نام مایکروسافت پرس به بازارهای جدیدی گسترش پیدا کرد. پل آلن در سال 1983 پس از ابتلا به بیماری هوچکین از شرکت مایکروسافت استعفا داد.
معرفی برنامه آفیس
در سال 1990 مایکروسافت، مجموعه مایکروسافت آفیس را معرفی کرد که برنامههای جداگانهای مانند: مایکروسافت ورد و مایکروسافت اکسل را در کنار هم قرار داد. و آفیس و ویندوز هر دو در مناطق مربوطه خود غالب شدند.
رویداد راه اندازی ویندوز 8 در آکیهابارا، توکیو در 25 اکتبر 2012
در سال 2004، مایکروسافت به شرکتهای تحقیقاتی ماموریت داد تا مطالعات مستقلی را برای مقایسه کل هزینه مالکیت (TCO) ویندوز سرور 2003 با لینوکس انجام دهند. محققان به این نتیجه رسیدند، که شرکتهایی که از این سیستم عاملها استفاده میکردند مدیریت ویندوز را آسانتر از لینوکس میدانستند. بنابراین کسانی که از ویندوز استفاده میکردند مدیریت سریعتری داشتند و در نتیجه هزینههای کمتری برای شرکتشان به همراه داشت.
این امر موجی از مطالعات مرتبط را برانگیخت. یک مطالعه توسط گروه Yankee به این نتیجه رسید که ارتقا از یک نسخه ویندوز سرور به نسخه دیگر کسری از هزینههای تغییر از ویندوز سرور به لینوکس هزینه دارد، اگرچه شرکتهای مورد بررسی، به افزایش امنیت، قابلیت اطمینان به سرورهای لینوکس، اشاره کردند.
مطالعه دیگری که توسط آزمایشگاههای توسعه منبع باز منتشر شد، ادعا کرد که مطالعات مایکروسافت "به سادگی منسوخ و یک طرفه" هستند و نظرسنجی آنها به این نتیجه رسید که TCO لینوکس به دلیل مدیریت سرورهای بیشتر توسط مدیران لینوکس و دلایل دیگر کمتر است.
فروشگاههای شاخص
مهمترین فروشگاه مایکروسافت در تورنتو است. در 26 اکتبر 2015، این شرکت محل خرده فروشی خود را در خیابان پنجم در شهر نیویورک افتتاح کرد. این مکان دارای یک ویترین شیشهای پنج طبقه و 22270 فوت مربع است. طبق گفته مدیران شرکت، مایکروسافت از سال 2009 به دنبال یک مکان برجسته بود.
مکانهای خرده فروشی شرکت مایکروسافت بخشی از یک استراتژی بزرگتر برای کمک به ایجاد ارتباط با مصرف کنندگان است. افتتاح فروشگاه همزمان با عرضه سرفیس بوک و سرفیس پرو 4 بود. در 12 نوامبر 2015، مایکروسافت دومین فروشگاه شاخص را در مرکز خرید خیابان پیت سیدنی افتتاح کرد.
فرهنگ شرکت مایکروسافت
مرجع فنی برای توسعه دهندگان و مقالات مجلات مختلف مایکروسافت Systems Journal(MSJ) ،Microsoft از طریق Microsoft Developer Network (MSDN) در دسترس است. سایت اجتماعی دیگری که پخش ویدیویی روزانه و سایر خدمات را ارائه میدهد، On10.net، در 3 مارس 2006 راه اندازی شد.
MSDN همچنین اشتراکهایی را برای شرکتها و افراد ارائه میدهند، اشتراکهای گرانتر معمولا دسترسی به نسخههای بتا پیش از انتشار نرم افزار مایکروسافت ارائه میدهند. در آوریل 2004، مایکروسافت یک سایت اجتماعی برای توسعه دهندگان و کاربران راه اندازی کرد، با عنوان Channel9 که یک ویکی و یک انجمن اینترنتی را فراهم میکند.
پشتیبانی فنی رایگان به طور سنتی از طریق گروههای خبری Usenet آنلاین و CompuServe در گذشته که توسط کارمندان مایکروسافت نظارت میشد، ارائه میشود. ممکن است چندین گروه خبری برای یک محصول وجود داشته باشد. افراد مفید را میتوان توسط کارمندان مایکروسافت برای وضعیت با ارزشترین حرفهای که مایکروسافت (MVP) انتخاب کرد، به آنها حق برخورداری از یک نوع موقعیت اجتماعی ویژه و امکانات برای جوایز و سایر مزایا را میدهد.
نتیجه گیری
مدیران ارشد شرکت مایکروسافت بیل گیتس در سال(1975-2000)، استیو بالمر در سال(2000–2014)، ساتیا نادلا از سال(2014–اکنون)بودند. پلن آلن و بیل گیتس به معنای واقعی آدمهای حرفهای بودند. هر دو کاملا اهل کامپیوتر بوده و هیچوقت فرصت تجربه هر چیزی مرتبط با فناوری را از دست ندادند. بنابراین، پلن آلن و بیل گیتس هر دو مایکروسافت را در سال 1975 در یک گاراژ آلبوکرکی تاسیس کردند. در حال حاظر با تمام اتفاقاتی که برای شرکت مایکروسافت اتفاق افتاد این شرکت امروزه به غول فناوری تبدیل شده است.
آیا تا به حال به استفاده از مجازی سازی برنامه در سازمان خود فکر کردهاید؟ شاید مزایای مجازی سازی برنامه را ندانید و در مورد برخی از جنبههای آن نگرانیهایی داشته باشید. یا شاید تعداد زیادی از کارکنان شما دورکار هستند و فرصت این را ندارید که یک نرم افزار را بر روی دستگاههای مختلف نصب کنید. ما در این مقاله مجازی سازی برنامه و مزایایی که میتواند برای سازمان شما به همراه داشته باشد را بررسی خواهیم کرد. بیایید شروع کنیم!
مجازی سازی برنامه چیست؟
فناوری مجازی سازی برنامه به عنوان یکی از مفیدترین تکنیکهای مجازی سازی در دنیا شناخته میشود. در سالهای گذشته، نصب و راه اندازی برنامهها با روشهای سنتی انجام میشد. با استفاده از نرمافزار مجازیسازی برنامهها، مدیران فناوری اطلاعات میتوانند برنامهها را از راه دور روی سرور راهاندازی کنند و به رایانه کاربر نهایی تحویل دهند. تجربه برنامه مجازی برای کاربر درست مانند استفاده از برنامه نصب شده روی یک ماشین فیزیکی است. با معرفی Group Policies و Active Directory (AD)، فرایند نصب نرمافزار آسانتر شد، اما مدیریت این برنامهها همچنان یکی از دغدغههای اصلی در این حوزه باقی ماند. بنابراین مجازی سازی برنامه به عنوان یک راهکار برای جلوگیری از تمام این مشکلات معرفی شد.
مجازی سازی برنامه چگونه کار میکند؟
مجازی سازی برنامه یک فناوری نوین است که امکان دسترسی به نرم افزارها را بدون در نظر گرفتن نوع نرم افزار برای کاربران راه دور فراهم میکند. با استفاده از این تکنولوژی، کاربر میتواند بدون نیاز به نصب برنامه در سیستم، از آن استفاده کند. با نصب تمام نرم افزارها روی سرور، دسترسی کاربران به آنها فراهم میشود.
رایجترین راه برای مجازی سازی برنامهها، رویکرد مبتنی بر سرور است. این بدان معناست که مدیر فناوری اطلاعات برنامهها را از راه دور بر روی یک سرور در دیتاسنتر یا از طریق یک سرویس میزبان اجرا میکند. سپس سرپرست فناوری اطلاعات از نرمافزار مجازیسازی برنامهها برای انتقال برنامهها به دسکتاپ کاربر یا سایر دستگاههای مورد نظر استفاده میکند. به همین ترتیب، کاربر می تواند به برنامه دسترسی داشته باشد.
به بیانی دیگر، هیچ پردازشی در سیستم کاربر وجود نخواهد داشت. کاربران تنها با استفاده از سخت افزارها و سیستم عاملهای مختلف مانند: موبایل، لپتاپ، ویندوز، مک و اندروید میتوانند به سرور متصل شوند. و به تمام نرم افزارها دسترسی داشته باشند. برای مجازی سازی برنامه کافیست از هر نرم افزاری تنها یک نسخه روی سرور نصب شود. در اینجا، تمام برنامهها به صورت مجازی در دیتاسنتر قرار دارند. و به طور همزمان برای چندین کاربر ارائه میشود. مجازی سازی برنامه بخش مهمی از فضای کار دیجیتال و مجازی سازی دسکتاپ است.
مزایای مجازی سازی برنامه
برخی از مزایای بیشماری که مجازیسازی برنامه ارائه میدهد به طور خلاصه در ادامه توضیح داده شده است:
دسترسی آسان به آپدیتها
نصب منظم نسخههای جدید بهروزرسانی برای برنامهها بسیار ضروری است. با مجازیسازی برنامهها، بهروزرسانی کم هزینه و بدون دردسر خواهد شد؛ چرا که برنامههای مجازی در سرور بهروزرسانی میشوند نه به صورت جداگانه. با استفاده از مجازیسازی اپلیکیشن، جدیدترین آپدیتها بلافاصله و بدون ایجاد اختلال در تمام دستگاهها توزیع میشوند.
مدیریت آسوده تر با استفاده از مزایای مجازی سازی برنامه
مجازی سازی برنامهها مدیریت و نگهداری برنامههای کاربردی در سراسر یک سازمان را آسان میکند. نحوه مجازیسازی برنامه به مدیران فناوری اطلاعات اجازه میدهد که برنامه را تنها یک بار روی سرور مرکزی نصب کنند و در صورت نیاز دسترسی آن را در دستگاههای دیگر فراهم کند. این مجازی سازی علاوه بر صرفه جویی در زمان نصب، به روز رسانی برنامهها را نیز سادهتر میکند.
مقیاسپذیری
مدیران IT با ساتفاده از راهکار مجازی سازی برنامه میتوانند برنامهها را در دستگاههای مختلف، صرفنظر از سیستمعامل یا فضای ذخیرهسازی آن، راه اندازی کنند. کاربرد این راهکار در تین کلاینتها دیده میشود؛ جایی که برنامهها روی یک ماشین کم هزینه اجرا میشوند و کاربران به آنها دسترسی دارند. در نتیجه، سازمان بودجه کمتری برای سختافزار محاسباتی هزینه میکند، چرا که کارمندان برای دسترسی به برنامهها فقط به ماشینهای اولیه نیاز دارند.
به حداقل رساندن ناسازگاری برنامه
گاهی اوقات نصب برنامههای مضر روی یک سیستم مشکلاتی ایجاد میکند و باعث از کار افتادن برنامههای دیگر میشود. از آنجایی که برنامههای مجازیسازی شده اساسا در یک محیط اجرا میشوند، سایر برنامههای دستگاه نمیتوانند آنها را شناسایی کنند.
یک مثال برجسته از این سناریو مربوط به نسخههای JAVA Runtime Environment میباشد. در صورت عدم مجازیسازی، دو برنامه برای نصب به نسخههای مختلف JREو دو سیستم مختلف نیاز دارند. در صورتی که با مجازی سازی، هر دوی آنها به راحتی در یک سرور قرار خواهند گرفت.
افزایش امنیت
مدیران با استفاده از نرم افزار مجازی سازی برنامه دسترسی کاربران به برنامهها را کنترل میکنند. اگر مجوزهای برنامه کاربر در یک سازمان تغییر کند، سرپرست IT به سادگی میتواند دسترسی آن کاربر به یک برنامه مشخص را حذف کند. امنیت دادهها یکی از اصول حیاتی برای هر سازمان است. هر نوع بدافزار، ویروس یا تهدید بالقوهای که در برنامه یا سیستم عامل ظاهر میشود، به هیچ عنوان بر برنامههای مجازی تأثیر نمیگذارد.
این فناوری دسترسی به برنامههای مجازی را کنترل میکند که این امر منجر به یک رویکرد ایمن و سیستماتیک برای محافظت از اطلاعات حساس سازمان شما میشود. به عنوان مثال، اگر دستگاهی به سرقت برود یا گم شود، مدیران مربوطه میتوانند دسترسی آن دستگاه به برنامههای مجازی شده در سراسر سازمان را لغو کنند.
چرا سازمانها به استفاده از مزایای مجازی سازی برنامه نیاز دارند؟
مزایای استفاده از مجازی سازی برنامهها هیچ حد و مرزی ندارد. مدیران IT با بکارگیری این تکنولوژی میتوانند برنامههای مهم را تنها یک بار بر روی یک سرور اختصاصی نصب کنند و در سیستمهای مختلف از همان برنامه استفاده نمایند. مجازی سازی برنامهها در صنایع متنوعی از جمله: بانکداری، تجارت الکترونیک، معاملات سهام و بازاریابی کاربرد دارد.
همانطور که اشاره کردیم، مجازی سازی برنامه روی هر سیستم عاملی قابل اجراست و بهروزرسانیهای آن به آسانی انجام میشود. مدیران با استفاده از این فناوریها میتوانند مجوزها و دسترسی به برنامههای مجازی شده را به طور موثر مدیریت کنند. نظارت بر برنامهها نیز به یک کار ساده تبدیل میشود و در صورت سرقت یا مفقود شدن هر دستگاه، دسترسی به اطلاعات آن را میتوان به راحتی از راه دور لغو کرد. علاوه بر این، حذف یک برنامه از یک سرور در مقایسه با حذف آن از تمام دستگاهها آسان تر است، اینطور نیست؟
نتیجه گیری
محدودیتهایی برای مجازی سازی اپلیکیشن وجود دارد و همه برنامهها را نمیتوان به صورت مجازی استفاده کرد، مانند: برنامههایی که به درایورهای دستگاه نیاز دارند. با این حال، مزایای مجازی سازی برنامه بسیار بیشتر از معایب آن است، چرا که این فرایند باعث راه اندازی یکپارچه و افزایش عملکرد برنامهها در سازمانهای کوچک و بزرگ میشود. جهت کسب اطلاعات جامع تر در رابطه با مزایای مجازی سازی برنامه و خدمات آن بر روی لینک کلیک فرمایید.
کلان داده به مجموعههای وسیع و متنوعی از اطلاعات اشاره دارد که با سرعت فزاینده ای رشد میکنند. تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ استفاده از تکنیکهای تحلیلی پیشرفته در برابر مجموعههای کلان داده بسیار بزرگ و متنوع است. که شامل دادههای ساختار یافته، نیمه ساختاریافته و بدون ساختار، از منابع مختلف و در اندازههای مختلف از ترابایت تا پتابایت است. کلان داده یا بیگ دیتا را میتوان به عنوان مجموعه دادههایی تعریف کرد که اندازه یا نوع آنها فراتر از توانایی پایگاه دادههای سنتی برای جمع آوری، مدیریت و پردازش دادهها با حداقل تاخیر ممکن دانست.
در کلان داده یا بیگ دیتا ، منابع داده در مقایسه با دادههای سنتی پیچیدهتر میشوند. زیرا توسط هوش مصنوعی (AI)، دستگاههای تلفن همراه، رسانههای اجتماعی و اینترنت اشیا (IoT) هدایت میشوند. به عنوان مثال: انواع مختلف دادهها از حسگرها، دستگاهها، ویدئو / صوت، شبکهها، فایلهای گزارش، برنامههای کاربردی تراکنشها، وب و رسانههای اجتماعی سرچشمه میگیرند. بیشتر آنها در زمان واقعی و در مقیاس بسیار بزرگ تولیدمیشوند.
پلتفرمهای کلان داده چیست؟
پلتفرمهای کلان داده به طور ویژهای طراحی شدهاند تا حجمهای غیرقابل اندازهگیری از دادهها را که با سرعتهای بالا و تنوع زیاد وارد سیستم میشوند را مدیریت کنند. این پلتفرمهای کلان داده معمولا از سرورها، پایگاههای داده و ابزارهای هوش تجاری متفاوتی تشکیل شدهاند که به دانشمندان اجازه میدهند دادهها را برای یافتن روندها و الگوها دستکاری کنند. کلان داده اساسا مشاجره سه V برای به دست آوردن بینش و پیش بینی است، بنابراین نگاه دقیق تر به هر ویژگی مفید است.
سه V برای پیش بینی و به دست آوردن بینش
حجم (Volume)
مقدار دادههای تولید شده و ذخیره شده و ارزش آنها تعیین میکند که آیا میتوان آن را کلان داده در نظر گرفت یا خیر؟ اندازه کلان داده معمولا بزرگتر از ترابایت و پتابایت است.
سرعت تولید و پردازش دادهها (Velocity)
برای پاسخگویی به خواستهها و چالشهایی که در مسیر رشد و توسعه قرار دارند دادههای بزرگ اغلب در زمان واقعی در دسترس هستند. در مقایسه با دادههای کوچک، دادههای بزرگ به طور مستمر بیشتر تولید میشوند. دو نوع سرعت مربوط به کلان داده عبارتند از: فرکانس تولید و فرکانس پردازش.
نوع و ماهیت دادهها (Variety)
فناوریهای قبلی مانند RDBMS قادر به مدیریت کارآمد و موثر دادههای ساختار یافته بودند. با این حال، تغییر در نوع و ماهیت از ساختار یافته به نیمه ساختاریافته یا بدون ساختار ابزارها و فناوری های موجود را به چالش کشید.
ویژگیهای کلان داده یا بیگ دیتا
مقیاس پذیری(گسترش سریع اندازه دادهها)
گستردگی(قابلیت تغییر و اضافه شدن زمینههای جدید در هر عنصر دادهای)
جامعیت(جامع و کامل بودن دیتای ظبط شده)
تغییر پذیری(تغییر جریان دادهها)
ارزش(سود و منفعت دادهها)
مرتبط بودن(زمینه های مشترک دادهها)
صحت (کیفیت دادهها)
کلان داده چگونه کار می کند؟
کلان دادهها را میتوان به عنوان بدون ساختار یا ساختار یافته طبقه بندی کرد. دادههای ساختاریافته شامل اطلاعاتی است که قبلا توسط سازمان در پایگاههای داده و صفحات گسترده مدیریت شده است. و غالبا ماهیت عددی دارد.
دادههای بدون ساختار اطلاعاتی هستند که سازماندهی نشدهاند و در یک مدل یا قالب از پیش تعیین شده قرار نمیگیرند. این شامل دادههای جمع آوری شده از منابع رسانههای اجتماعی است که به موسسات کمک میکند اطلاعات مربوط به نیازهای مشتری را جمع آوری کنند.
کلان دادهها اغلب در پایگاههای داده کامپیوتری ذخیره میشوند. و با استفاده از نرم افزارهایی که به طور خاص برای مدیریت مجموعه دادههای بزرگ و پیچیده طراحی شدهاند، تجزیه و تحلیل میشوند.
موارد استفاده از کلان داده یا بیگ دیتا
تحلیلگران داده به رابطه بین انواع مختلف دادهها مانند: دادههای جمعیتی و سابقه خرید، نگاه میکنند تا تعیین کنند که آیا همبستگی وجود دارد یا خیر؟
چنین ارزیابیهایی ممکن است توسط شخص ثالثی که بر پردازش دادههای بزرگ در قالبهای قابل هضم تمرکز دارد، در داخل یا خارج از کشور انجام شود. کسب و کارها اغلب از ارزیابی دادههای بزرگ توسط چنین کارشناسانی استفاده میکنند تا آنها را به اطلاعات عملی تبدیل کنند.
بسیاری از شرکتها، مانند: آلفابت و متا (فیسبوک سابق) از دادههای بزرگ برای تولید درآمد تبلیغاتی با قرار دادن تبلیغات هدفمند برای کاربران در رسانههای اجتماعی و کسانی که وب گردی میکنند، استفاده میکنند. تقریبا هر بخش در یک شرکت میتواند از یافتههای تجزیه و تحلیل دادهها، از منابع انسانی و فناوری گرفته تا بازاریابی و فروش، استفاده کند.
هدف کلان داده چیست؟
هدف کلان داده افزایش سرعت ورود محصولات به بازار، کاهش زمان و منابع مورد نیاز برای جذب بازار، مخاطبان هدف، و اطمینان از رضایت مشتریان است. با گسترش ابزارها و فلسفههای کلان داده یا بیگ دیتا، ایدههای دیرینه درباره ارزش تجربه، ماهیت تخصص و عملکرد مدیریت را تغییر خواهند داد.
رهبران باهوش تجاری در صنایع، تجربه یک انقلاب مدیریتی با استفاده از دادههای بزرگ را خواهند داشت. اما مانند هر تغییر عمده دیگری در کسب و کار، چالشهای تبدیل شدن به یک سازمان مبتنی بر دادههای بزرگ میتواند بسیار زیاد باشد. و نیاز به رهبری عملی داشته باشد. با این وجود، این انتقالی است که مدیران اجرایی باید امروز با آن درگیر شوند.
کلان داده یا بیگ دیتا چگونه استفاده میشود؟
تنوع کلان دادهها ذاتا پیچیده هستند و در نتیجه نیاز به سیستمهایی است که قادر به پردازش تفاوتهای ساختاری و معنایی مختلف آن هستند. دادههای بزرگ به پایگاههای داده تخصصی NoSQL نیاز دارند که بتوانند دادهها را به گونهای ذخیره کنند که نیازی به رعایت دقیق یک مدل خاص نداشته باشد. این انعطافپذیری لازم را برای تجزیه و تحلیل منسجم منابع اطلاعاتی به ظاهر متفاوت فراهم میکند تا دیدی جامع، از آنچه اتفاق میافتد، نحوه عمل و زمان عمل به دست آورید. هنگام جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل کلان دادهها، آنها اغلب به عنوان دادههای عملیاتی یا تحلیلی طبقه بندی میشوند و بر این اساس ذخیره میشوند.
مزایای تجزیه و تحلیل کلان داده یا بیگ دیتا
• تصمیم گیری سریعتر و بهتر
کسبوکارها میتوانند به حجم زیادی از دادهها دسترسی داشته باشند. و منابع متنوعی از دادهها را تجزیه و تحلیل کنند تا بینش جدیدی به دست آورند و اقدامی انجام دهند.
• کاهش هزینه و بهرهوری عملیاتی
ابزارهای انعطاف پذیر با پردازش و ذخیره سازی دادهها میتوانند به سازمانها با صرفه جویی در هزینهها در ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از دادهها کمک کنند.
• بهبود یافته مبتنی بر داده به بازار میرود
تجزیه و تحلیل دادهها از حسگرها، دستگاهها، ویدئو، گزارشها، برنامههای کاربردی تراکنشها، وب و رسانههای اجتماعی به یک سازمان قدرت میدهد که داده محور باشد. نیازهای مشتری و ریسکهای بالقوه را اندازه گیری کنید و محصولات و خدمات جدید ایجاد کنید.
کلان داده یا بیگ دیتا یک معامله بزرگ برای صنایع است. هجوم اینترنت اشیا و سایر دستگاههای متصل افزایش زیادی در میزان اطلاعات جمعآوری شده، مدیریت و تجزیه و تحلیل سازمانها ایجاد کرده است.
فناوری اطلاعات
دادههای بزرگ در عملیات تجاری به عنوان ابزاری برای کمک به کارمندان برای کار موثرتر و ساده کردن جمع آوری و توزیع فناوری اطلاعات (IT) برجسته شده است. استفاده از دادههای بزرگ برای حل مسائل فناوری اطلاعات و جمعآوری دادهها در یک شرکت، تجزیه و تحلیل عملیات فناوری اطلاعات (ITOA) نامیده میشود.
با اعمال اصول کلان داده در مفاهیم هوش ماشینی و محاسبات عمیق، بخشهای فناوری اطلاعات میتوانند مسائل بالقوه را پیش بینی کرده و از آنها جلوگیری کنند. کسب و کارهای ITOA پلتفرمهایی را برای مدیریت سیستمها ارائه میکنند که داده را گرد هم میآورد و بینشهایی را از کل سیستم ایجاد میکند.
نتیجه گیری
با تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ، در نهایت میتوانید به تصمیم گیری بهتر و سریعتر، مدل سازی و پیش بینی نتایج آینده و هوش تجاری کمک کنید. همانطور که راه حل کلان داده خود را ایجاد میکنید، نرم افزارهای منبع باز مانند: Apache Hadoop، Apache Spark و کل اکوسیستم Hadoop را به عنوان ابزارهای پردازش و ذخیره سازی دادهها مقرون به صرفه و انعطاف پذیر در نظر بگیرید که برای مدیریت حجم دادههای تولید شده امروزی طراحی شدهاند. کلان داده یا بیگ دیتا تقریبا در هر صنعتی برای شناسایی الگوها و روندها، پاسخ به سوالات، به دست آوردن بینش در مورد مشتریان و مقابله با مشکلات پیچیده استفاده میشود.
این روزها در محیط رقابتی کسب و کارها، هرگونه اشتباهی میتواند به قیمت از دست دادن فروش و سود سازمانها تمام شود. همه ما میدانیم که یک راهکار نامناسب به راحتی از روند رشد جلوگیری میکند. بنابراین، انتخاب بهترین ابزار براساس نیاز هر شرکت به امری مهم تبدیل شده است. محافظت از دادهها همواره دغدغه اصلی سازمان های بزرگ و کوچک بوده است. با اینکه بیشتر چالشهای مربوط به پشتیبانی دادهها قابل پیشگیری هستند، اما هنوز هم حادثههایی از جمله از بین رفتن اطلاعات اتفاق میافتند. برای جلوگیری از این مشکلات میتوانید از پروتکلهایی استفاده کنید و در اینجا، بهترین گزینه بکاپ سولوشن است. در ادامه به شما میگوییم که چگونه این کار را انجام دهید.
بکاپ سولوشن چیست؟
بکاپ و بازیابی دادهها به کپی کردن اطلاعات در درایوها، دستگاهها، رایانهها و سرورها و سپس انتقال آن به یک درایو جداگانه اشاره دارد. با این کار هر اتفاقی هم بیفتد دیگر خیالتان راحت است که به دادهها دسترسی خواهید داشت. به علاوه، این اطلاعات تا زمانی که نیاز به بازیابی نداشته باشند، به همان شکل باقی میمانند.
هنگامی که یک راهحل پشتیبانگیری مناسب را برای نیازهای خود انتخاب کردید، آن را به دستگاه مورد نظر خود متصل کرده و تنظیمات را انجام دهید. حالا میتوانید کار خود را شروع کنید! بیشتر بکاپ گیریها به طور کامل توسط یک سرویس پشتیبان مدیریت میشوند که در همه حال مسئول ایمن نگه داشتن دادههای شما است. بنابراین میدانید که همیشه یک کپی تمیز از فایلها، پوشهها، تصاویر و فایل ها دارید.
همچنین، سرویسهای پشتیبانگیری امکاناتی را فراهم میکنند تا بتوانید بکاپها را براساس نیاز و بودجه سازمان خود تنظیم نمایید. به عنوان مثال، میتوانید نسخههای پشتیبان خود را طوری تنظیم کنید که به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی یا مستمر اجرا شوند.
چرا بکاپ گیری مهم است؟
هدف از تهیه نسخه بکاپ ایجاد یک کپی از اطلاعات است که در صورت از دست رفتن دادههای اولیه قابل بازیابی باشد. دادههای شما میتواند در صورت خرابی سختافزار یا نرمافزار یا یک رویداد ناشی از خطای انسانی، مانند حمله ویروس یا بدافزار از بین بروند. بکاپ سولوشن امکان بازیابی دادهها را پس از یک رویداد برنامهریزی نشده فراهم میکند.
ذخیره نسخه پشتیبان در مکانی جداگانه برای محافظت در برابر ویروسها و بدافزارها امری ضروری است. این فضای جداگانه میتواند یک درایو خارجی یا USB باشد و در همان مکان دادههای اولیه یا در یک فضای راه دور قرار بگیرد. برای دستیابی به بهترین نتایج، بکاپ گیری به صورت منظم انجام میشود تا مقدار دادههای از دست رفته به حداقل برسد. هرچه زمان بیشتری بین نسخههای بکاپ ایجاد شود، احتمال از دست رفتن اطلاعات در هنگام بازیابی بیشتر میشود.
نرم افزار بکاپ گیری دادهها چگونه کار میکند؟
نرم افزار بکاپ گیری یک راه حل نرم افزاری است که بر روی رایانهها، دستگاهها و سیستمهای شما نصب میشود و وظیفه اصلی آن کپی و ذخیره اطلاعات در یک منبع خارجی است. این منبع میتواند درایو، سرور، دیتاسنتر یا ابر باشد.
اگر اطلاعات شما در یک درایو محلی ذخیره شده باشد، برای بازیابی آن باید به آن درایو دسترسی داشته باشید. امروزه ذخیره دادهها در یک سرور ابری بسیار رایج شده است. ذخیره نسخههای بکاپ در ابر تضمین میکند که دادههای شما ایمن و در دسترس هستند. دادهها در ابتدا رمزگذاری شده و از طریق اینترنت به فضای ابری منتقل میشوند. به همین ترتیب، نسخه بکاپ به طور ایمن در فضای ابری ذخیره میماند تا زمانی که نیاز به بازیابی آن داشته باشید.
لازم به ذکر است که شرکتهای بزرگتر یا هر سازمانی که دادههای زیادی برای پردازش دارد باید نرمافزار بکاپ گیری ابری را به عنوان بخشی از استراتژی بکاپ سولوشن در نظر بگیرند. بهترین روش این است که سه نسخه بکاپ از اطلاعات در دو مکان مختلف و یک نسخه خارجی داشته باشید که به عنوان قانون بکاپ 3-2-1 شناخته میشود.
انواع بکاپ گیری
در ابتدای مقاله توضیح دادیم که راهحلهای پشتیبانگیری بهترین راه برای محافظت از دادههای حیاتی است، اما آیا میدانید کدام راهحل برای شما بهتر است؟
راهکار بکاپ گیری آفلاین
در این نوع از پشتیبان گیری، دادهها به صورت محلی نگهداری میشوند و به اینترنت نیاز ندارند. نمونهای از راهحلهای پشتیبانگیری آفلاین، بکاپ اطلاعات در یک هارد، DVD، حافظه یا USB است. معمولا بکاپ سولوشن آفلاین به دلیل خطر خرابی سختافزار در اثر بلایای طبیعی یا خطای انسانی توصیه نمیشود. ممکن است سختافزار گم شود، دزدیده شود یا حتی افراد فراموش کنند از دادهها بکاپ بگیرند. علاوه بر این، ذخیره فایلها محدود به فضای ذخیرهسازی دستگاه است که در صورت کار با فایلهای حجیم محدود میشود.
از سوی دیگر، این راه حل مزایایی نیز دارد و برخی از سازمانها از آن استفاده میکنند. پشتیبانگیری آفلاین سریع است، نیازی به اینترنت ندارد و اگر دستگاه به سرقت برود، هکرها به هیچ عنوان نمیتوانند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
راهکار بکاپ گیری آنلاین
راه حلهای پشتیبان گیری آنلاین در فضای ابری میزبانی میشود و نیاز اساسی به اینترنت دارد. این نوع از بکاپ سولوشن مزایای متعددی دارد: شما میتوانید اطلاعات خود را به راحتی از هر دستگاه و در هر نقطه از جهان بازیابی کنید. علاوه بر این، در این روش خطر از دست دادن اطلاعات وجود ندارد و اگر سرویس پشتیبان آنلاین شما خراب شود، میتوانید دادههای خود را از جای دیگری بازیابی کنید.
راهکار بکاپ گیری داخلی
شما میتوانید میان بکاپ سولوشن داخلی و خارجی یکی را انتخاب کنید. بکاپ داخلی به این معنی است که دادهها در دستگاههای ذخیره سازی داخلی مانند: هارد دیسک، نوار یا سیدی ذخیره میشوند. این دستگاهها همیشه به طور ایمن در یک مکان نگهداری میشوند.
راهکار بکاپ گیری خارجی
عملکرد پشتیبانگیری خارجی شبیه به سایر نسخههای پشتیبانی توصیف میشود. این بکاپ از امکاناتی استفاده میکند که به طور فیزیکی در زیرساخت شرکت وجود ندارد و دادهها در سروری خارج از محل نگهداری میشوند.
7 دلیل برای استفاده از بکاپ سولوشن
گاهی اوقات از بین رفتن اطلاعات بهطور غیرمنتظرهای رخ میدهد. خرابی، حملات بدافزار، آسیب فیزیکی، سرقت، و خطای انسانی میتواند در عرض چند ثانیه دادههای حیاتی سازمان شما را از بین ببرد. استفاده از بکاپ گیری مزایای بسیاری دارد که در ادامه به چند مورد اشاره میکنیم:
دسترسی راحت
به صنایع، ارگانهای مختلف توصیه میشود که رسیدها، فایلها، اطلاعات منابع انسانی و موارد دیگر را بایگانی کنند. همچنین با نگهداری سوابق مشتریان خود میتوانید پاسخگوی نیازهایشان باشید. با بکاپ سولوشن در هر زمان به این فایلهای مهم دسترسی خواهید داشت.
استمرار فعالیت سازمانها
اگر سیستم شما تحت تاثیر یک حمله بدافزار قرار بگیرد، باید در اسرع وقت دوباره راهاندازی شود تا مشتریان از دست نروند یا به اعتباری که به سختی به دست آوردهاید آسیبی نرسد. راهحلهای پشتیبانگیری دسترسی به دادهها و بازیابی آنها را بسیار آسان میکند.
عدم وقفه در کارها
اولویت اصلی هر کسب و کاری باید محفاظت از داده باشد. وقتی دادهها به هر دلیلی از بین بروند، زنگ خطر به صدا درمیاید و در این شرایط، نمیتوانید به موقع پاسخگوی مشتریان خود باشید. البته بدترین سناریو این است که کسب و کار خود را از دست بدهید!
صرفه جویی در زمان
آیا تا به حال تصور کردهاید که وبسایت خود را دوباره از ابتدا راه اندازی کنید؟ اگر دادهها از دست بروند، باید کارمندانتان روی بازگشت به کار تمرکز کنند، نه اینکه مجبور شوند کارهایی را که سالها پیش انجام میدادند، دوباره انجام بدهند.
اعتماد عمومی
مشتریان از کسب و کارها انتظار دارند که از اطلاعات حیاتی آنها از جمله: شماره کارت و آدرس محافظت کنند. از دست دادن دادهها اعتماد و روابط مهم مشتریان را با شما از بین میبرد.
جلوگیری از گم شدن
جالب است بدانید که در هر دقیقه 113 دستگاه تلفن همراه به سرقت میرود. این رقم بسیار ترسناکی است وقتی دادههای مهمی در این دستگاه وجود داشته باشند. با بکاپ گیری اطلاعات شما همیشه ایمن میمانند.
نتیجهگیری
این روزها دیگر شرکتها کمتر نگران حفاظت از دادههایشان هستند و در نتیجه زمان و انرژی بیشتری برای پیشرفت کسب و کار خود خواهند داشت. قبل از انتخاب بکاپ سولوشن به اولویتهای خود فکر کنید. به این ترتیب، میتوانید هر راه حل را با نیازهای خود تطبیق دهید و مزایا و معایب را دقیقتر بسنجید. در آخر همه سازمانها یک هدف ساده دارند: امنیت.
تصور کنید که باید در یک کنفرانس سخنرانی کنید، اما به جای اینکه دائما به کاغذ یادداشت خود نگاه کنید، کلمات جلوی چشمان شما حرکت کنند! این تنها یکی از ویژگیهایی است که سازندگان لنزهای تماس هوشمند قول دادهاند که به زودی در دسترس خواهد بود.
تصور کنید یک نوازنده هستید و آکوردها جلوی چشمانتان نمایان میشوند. یا یک ورزشکار هستید و بیومتریک و سایر اطلاعات مورد نیاز را رو به روی خود مشاهده میکنید. جالب نیست؟ شرکت Mojo Vision در آستانه آزمایش لنزهای تماس هوشمند بر روی انسان است که به عنوان یک نمایشگر جلوی چشمان آنها قرار میگیرد.
این شرکت کالیفرنیایی پس از 5 سال طرح خود را با عنوان “اولین لنز تماس هوشمند واقعی” در جهان به اشتراک گذاشت. اما بگذارید واضح بگوییم: این محصولی نیست که پاییز امسال آن را در قفسه فروشگاهها ببینید. این طرح در مرحله تحقیق و توسعه است و چندین سال تا تبدیل شدن به یک محصول واقعی فاصله دارد.
آیا لنزهای تماس هوشمند جایگزین صفحه نمایش کامپیوتر میشود؟
اگر وسط یک مکالمه صدای وزوز بشنوید چکار میکنید؟ با این فناوری، به جای اینکه گوشی خود را بیرون بیاورید، میتوانید با نگاه کردن به گوشه چشم خود رابطی را فعال کنید تا در کسری از ثانیه دلیل این اختلال را به شما اطلاع دهد.
کار اصلی موجو ویژن “محاسبات نامرئی” است. بنیانگذاران این شرکت کهنه سربازان صنعت هایی مانند: اپل، گوگل، آمازون و مایکروسافت هستند که میخواهند استفاده از صفحه نمایش را به حداقل برسانند. مایک ویمر، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری در موجو ویژن میگوید: “ما میخواهیم چیزی خلق کنیم که به شما اجازه دهد خودتان باشید. این تکنولوژی ظاهر شما را تغییر نمیدهد و باعث نخواهد شد هنگام راه رفتن در خیابان عجیب رفتار کنید.
با این حال، ساخت لنزهای هوشمند کار سادهای نیست. شرکت Mojo Vision بر این باور است این کوچکترین و متراکم ترین صفحه نمایشی است که تا به حال ساخته شده است. برخی میگویند این فناوری تقریبا شبیه به استفاده از عینک واقعیت افزوده Google Glass یا Focals است. لنز تماس هوشمند از طریق یک ابزار پوشیدنی که روی مچ دست قرار میگیرد، انرژی مورد نیاز را دریافت میکند و محاسبات را انجام میدهد.
استفاده از اپلیکیشن در لنز تماس هوشمند
اگر هنگام استفاده از لنز مستقیما به جلو نگاه کنید، چیزی مشاهده نخواهید کرد. اما با نگاه به جهتهای مختلف، آیکونهای تقویم، آبوهوا، اعلانها، پخش موسیقی و موارد دیگر را در گوشه تصویر مشاهده خواهید کرد. با خیره شدن به پیکان کنار این نمادها میتوانید جزئیات بیشتری را ببینید. همه چیز میتواند در لحظه تغییر کند، اما خبر خوب این است که استفاده از آن بسیار ساده است.
Ashley Tuan، معاون تجهیزات پزشکی در Mojo Vision میگوید که این لنز دقیقا مانند لنزهای معمولی خواهد بود و محل قرارگیری آن درست روی قرنیه است. گویا همه چیز از نظر استانداردهای ایمنی رعایت شده است. موجو ویژن قصد دارد لنزهای تماس هوشمند خود را به عموم ارائه دهد، اما ابتدا بر روی افرادی تمرکز میکند که بینایی ضعیفی دارند؛ یعنی بینایی آنقدر ضعیف است که استفاده از عینک تاثیری روی دید آنها ندارد.
نگاهی نزدیک تر به لنز تماس هوشمند
نمونه اولیه و نسخه آزمایشی این لنز در سال 2019 تولید شد. در این لنز از پلاستیک قابل نفوذ استفاده میشود؛ چرا که پلاستیک معمولی برای قطعات مختلف سخت افزار کامپیوتری که در دستگاه تعبیه میشود، مناسب نیست. این لنز دارای حسگرهایی مانند شتابسنجهای حرکتی، ژیروسکوپ و همچنین یک رادیو برای برقراری ارتباط میباشد. تمام عناصر سیستمی مانند: تراشه، سنسور کوچک و یک ریزپردازنده در این سیستم تعبیه شده است.
در نسخه آزمایشی برنامه، با استفاده از چند لنز مصنوعی رنگ غالبی که وجود داشت، رنگ سبز بود؛ اما تیم همچنین در حال کار بر روی نمایشگر تمام رنگی برای محصول جدید خود است. لنزهای تماس هوشمند میتواند 14000 پیکسل را در هر اینچ نمایش دهد، اما نمایشگر رنگی پر تراکمتر از آن خواهد بود. با پوشیدن این لنز میتوانید به یک قسمت از تصویر خیره شوید، روی نقطه مورد نظ+-ر خود کلیک کنید و یا بخشی از برنامه را فعال نمایید.
جزئیات لنز تماس هوشمند Mojo Vision
کمپانی تولید کننده این لنز جزئیاتی از نوآوریهای کلیدی در ساخت اجزای آن را توضیح میدهد که به چند مورد از آنها اشاره میکنیم.
نمایشگر کوچک و متراکم
در قلب لنزهای تماس هوشمند موجو یک نمایشگر MicroLED با وضوح 14000 پیکسل در هر اینچ قرار دارد. این نمایشگر با قطر کمتر از 0.5 میلیمتر کوچکترین و متراکمترین نمایشگر جهان است که تاکنون ساخته شده است. نمایشگر لنز هوشمند که با یک تراشه سیلیکونی سفارشی و میکرواپتیک طراحی شده است و میتواند متن و گرافیکهایی با وضوح بالا را روی شبکیه چشم کاربر پخش کند که حتی با چشمان بسته قابل مشاهده خواهد بود.
ارتباط با کمترین تاخیر
شرکت موجو ویژن یک ASIC به صورت سفارشی برای این لنز هوشمند طراحی کرده است که دارای رادیو 5 گیگاهرتزی و پردازنده ARM Core M0 است و دادههای واقعیت افزوده (AR) را به نمایشگر منتقل میکند. این رادیو با استفاده از پروتکل ارتباطی اختصاصی Mojo که بسیار کارآمدتر و سریعتر از بلوتوث LE است، میتواند با کمترین تاخیر با برنامههای AR ارتباط برقرار کند.
ردیابی چشم با بیشترین دقت
عنصر کلیدی هر تجربه واقعیت افزوده، توانایی دیدن و تعامل با محتوای دیجیتالی است که از دنیای اطراف ما شبیه سازی میشود. لنز هوشمند موجو دارای یک شتابسنج است که بهطور پیوسته حرکات چشم را ردیابی میکند تا تصاویر AR در حین حرکت چشمها ثابت بماند. ردیابی لنز موجو با الگوریتمهای اختصاصی حسگر حرکتی نسبت به سیستمهای ردیابی واقعیت افزوده/واقعیت مجازی امروزی دقیقتر است و یک تجربه کاربری منحصربهفرد برای کاربرد ایجاد خواهد کرد.
سیستم انرژی پزشکی
منبع انرژی این لنز شامل باتریهای میکرو درجه پزشکی، سیستم مدیریت انرژی توسعهیافته و اجزای شارژ بیسیم است. این سیستم یکی از عناصر حیاتی این لنز است و به موجو اجازه میدهد محصول نهایی را برای استفاده در تمام طول روز بهینه کند.
چالشهای لنزهای تماس هوشمند
فناوری لنزهای هوشمند با وجود کاربرد بیشمار آن، هنوز باید بر تعدادی از موانع پیش روی خود غلبه کند. یکی از چالشها تامین انرژی با باتریهای بسیار کوچک است. یکی از سخنگویان شرکت توضیح میدهد: «دوام واقعی باتری به نحوه و تعداد دفعات استفاده از آن بستگی دارد، درست مانند گوشی یا ساعت هوشمند شما». از طرفی دیگر، نگرانیهایی در مورد حفظ حریم خصوصی این محصول وجود دارد. این مسئله هنگام عرضه عینکهای هوشمند گوگل در سال 2014 نیز وجود داشته است که به نوعی یک شکست تلقی میشد.
دانیل لوفر، تحلیلگر ارشد سیاست در گروه کمپین حقوق دیجیتال میگوید: «هر دستگاهی که با دوربین امکان ضبط عکس یا فیلم را داشته باشد، حریم خصوصی افراد دیگر را به خطر میاندازد. علاوه بر این، نگرانیهای زیادی در مورد امنیت دادهها وجود دارد. لنزهای هوشمند تنها زمانی که حرکات چشم کاربر را ردیابی کنند، میتوانند عملکرد خوبی را از خود ارائه دهند.
نتیجهگیری
انتظار میرود لنزهای موجو تا چند سال دیگر به بازار عرضه شوند. همچنین، این شرکت قصد دارد برای بهبود بیشتر با اپتومتریستها همکاری کند. ارائه لنزهای تماس هوشمند درست مانند تمام محصولات جدید دیگر به زمان نیاز دارد. البته خیلی دور از ذهن نیست که تمام اجزای چشم ما در نهایت هوشمند شوند! میتواند 14000 پیکسل را در هر اینچ نمایش دهد، اما نمایشگر رنگی پر تراکمتر از آن خواهد بود. با پوشیدن این لنز میتوانید به یک قسمت از تصویر خیره شوید، روی نقطه مورد نظر خود کلیک کنید و یا بخشی از برنامه را فعال نمایید.