thinclient

وبلاگی در حوزه تین کلاینت

thinclient

وبلاگی در حوزه تین کلاینت

تین کلاینت صنعتی را بهتر بشناسیم!

زمانی که از تین کلاینت صنعتی صحبت می‌کنیم، منظورمان دستگاه کامپیوتر کوچکی‌ست که بخشی از صنعت مثل یک دستگاه یا بخشی از خط تولید، عملکردش بسته به عملکرد آن کامپیوتر است. به طور کلی وقتی می‌گوییم دستگاهی صنعتی است. و برچسب صنعتی را به آن الصاق می‌کنیم، منظور این‌ست که عملکرد بخشی از صنعت وابسته به عملکرد آن دستگاه است.یعنی مانند یک کامپیوتر شخصی نیست که اگر خللی در کارکردش پیش آمد و خطایی در آن رخ داد، آن صنعت یا بخشی از آن مختل شود. و صرفا در عملکرد یک شخص ممکن است تاثیر گذار باشد.

تین کلاینت صنعتی چه ویژگی هایی دارد؟

دستگاه صنعتی دستگاهی‌ست که محیط کارکرد آن یک محیط صنعتی است. بنابراین در اینجا برچسب صنعتی بودن دستگاه به دو خصوصیت در آن بستگی دارد:

قابل اطمینان است و نرخ خرابی آن به مراتب کمتر از نرخ خرابی یک کامپیوتر شخصی‌ست. مناسب کار کردن در شرایط صنعتی‌ست.

شرایط صنعتی برای یک تین کلاینت صنعتی چیست؟

شرایط صنعتی شرایطی‌ست که شامل موارد زیر باشد:

شرایط دمایی خاص

شرایط تهویه خاص

میدان مغناطیسی

دمای کارکرد خاص: به طور مثال در یک صنعت خاص دما می‌تواند از منفی 10 درجه تا مثبت 10 درجه سانتیگراد باشد. یا در یک صنعت خاص دیگر، دما بین 30 درجه سانتیگراد تا 70 درجه سانتیگراد باشد. در هر صنعت شرایط دمای صنعتی می‌تواند متفاوت و متغییر باشد.

شرایط تهویه خاص: به طورمثال ممکن است در محیط یک صنعت گرد و غبار در هوا وجود داشته باشد یا حتی گرد و غبار فلزی در هوا باشد. بدین ترتیب در آن صنعت لازم است که دستگاه کامپیوتر کاملا وکیوم باشد. به این معنی ک هیچگونه هوای صنعتی وارد کامپیوتر نشود. چرا که اسیدیته هوا بالا بوده و دارای مواد شیمیایی اسیدی است. این هوا اگر وارد کامپیوتر شود، منجر به آسیب زدن به آن کامپیوتر خواهد شد.

میدان مغناطیسی: ممکن است در یک صنعت میدان مغناطیسی که با واحد تسلا سنجیده می‌شود زیاد شود. و آن دستگاه باید تحمل آن میدان مغناطیسی را داشته باشد. همچنین پارامترهای دیگری وجود دارد که بر اساس هر صنعت تعریف می‌شود. بنابراین تا اینجا متوجه شدیم که یک دستگاه صنعتی دستگاهی‌ست که ضمن داشتن پایداری بیشتر، سازگاری با شرایط یک صنعت خاص را نیز داشته باشد.

تین کلاینت صنعتی

اگر محیط کار مشتری ما صنعتی‌باشد بنابراین شرایط محیطی خاصی را داراست و آن تین کلاینت صنعتی ملزم است که پایداری بالایی داشته باشد. در اینجا این مدل تین کلاینت و کامپیوترهای صنعتی مطرح می‌شود. این کامپیوترها عمدتا باید تهویه‌ای غیر از فن داشته باشند. به بیان دیگر کولینگ دستگاه باید با روش دیگری انجام شود. یعنی ترجیحا فنلس باشد یا اگر فن دارد باید گردش هوای آن، گردش هوای درونی بوده و نیاز به مکش هوا از بیرون نداشته باشد.

همچنین بایستی بازه مجاز عملکرد دمایی آن دستگاه مشخص باشد. یعنی زمانی که روی دستگاه بازه 0 تا 70 درجه سانتگراد را نوشته و مشخص کرده است، باید بتواند مادام در دمای 69 درجه سانتیگراد فعالیت کند. در صورتی که وقتی می‌گوییم یک لپ تاپ خانگی دمای کارکردش منفی 3 تا مثبت 30 درجه سانتیگراد است. یعنی اگر یک لحظه کوتاه و گذرایی و یا حتی چند ساعتی این دستگاه در دمای بیشینه کار کند مشکلی برای آن رخ نخواهد داد.

اما در مورد دستگاه‌های صنعتی اینگونه نبوده و آن دستگاه باید بتواند همواره در همان بازه دمایی مجاز فعالیت کند. در مورد این مدل تین کلاینت ممکن است پورت‌های خاصی مد نظر باشد. به طور مثال برای یک کامپیوتر خانگی شاید پورت کام یا rs20032 یا lpt هرگز مورد استفاده قرار نگیرد. اما در صنعت برای اتصال دستگاه‌های مختلف ممکن است پورت کام همواره مورد نیاز باشد. بنابراین پورت‌های یک دستگاه صنعتی نیز تفاوت‌هایی با یک دستگاه خانگی خواهد داشت.

ریداندت در تین کلاینت صنعتی

همانطوری که اشاره کردیم بخشی از صنعت وابسته به عملکرد تین کلاینت صنعتی یا کامپیوتر صنعتی‌ست. بنابراین لازم است که این دستگاه در قسمت تغذیه خود به صورت ریداندنت دو مسیرداشته باشد. که اگر احیانا این دستگاه در مسیر A دچار مشکل شد و از کار افتاد، مسیر B برای آن دستگاه در جریان باشد و ادامه پیدا کند. بنابراین در این حالت خط تولید نیز از کار نخواهد افتاد.

یا در حالت دیگر، دستگاه دو عدد رم داشته باشد که با تکنولوژی ecc یا error correction control یا کنترل تصحیح کننده خطای رم کار کند و مواردی از این دست. بنابراین در یک تین کلاینت صنعتی ممکن است ریداندنت در چند لایه لحاظ شود:

پردازنده

مموری

مدار تغذیه

و storage ها

دستگاه‌های صنعتی معمولا ریت ساپورت هستند .برای مثال ریداندنت در لایه هارد یعنی اگر هارد شماره یک سوخت، هارد دوم بتواند خطای خود را تصحیح کرده و بدون خاموش شدن و بی‌وقفه به کار خود ادامه دهد. و همچنین برای دیگر موارد نیز صادق است.

نتیجه گیری

باید این را در نظر داشته باشید، زمانی که می‌گوییم تین کلاینت صنعتی، منظورمان یک دستگاه مشخص نیست. در کل مینی کامپیوتر صنعتی و کامپیوترهای صنعتی انواع بسیار زیادی، مناسب هر نوع صنعت و هرنوع کاربری دارند. اما زمانی که گفته می‌شود این دستگاه صنعتی است، یعنی مجموعه ای از ویژگی‌های خاص را داراست و هزینه آن نیز همواره از دستگاه‌های معمولی و خانگی بیشتر است.


همه چیز درباره تلفن ویپ ایرانی رهابل

ارتباطات و تماس‌های داخلی و خارجی یکی از ارکان اصلی فعالیت‌های تجاری روزانه است. امروزه پروتکل صدا از طریق ویپ(VoIP) به طور فزاینده‌ای به قانون طلایی ارتباطات شرکتی مدرن تبدیل شده است. به بیان ساده، تلفن ویپ ایرانی یک فناوری اثبات شده است. که به افراد امکان می‌دهد از طریق اتصال به اینترنت تماس تلفنی برقرار کنند. مساله‌ای که وجود دارد این است که آیا این خدمات در کشور ما نیز ارائه شده و آیا تلفن ویپ نیز در دسترس است یا خیر! در این مقاله یک راهنمای کامل درباره تلفن ویپ ایرانی و همچنین به طور کلی تمامی ویپ‌ها برای شما آماده کرده‌ایم. این راهنما همه چیز را در مورد VoIP به شما نشان می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا از آن حداکثر استفاده را ببرید. با ما همراه باشید.
تلفن ویپ چیست؟
سیستم تلفنی و ارتباطی سنتی، یا همان سیستم‌های تلفن قدیمی، سیگنال‌های صوتی را با استفاده از خطوط تلفن آنالوگ انتقال می‌دادند. بنابراین برای برقراری و دریافت تماس نیاز به تنظیم سیم‌کشی مدار الزامی بود. در این شرایط، یک قطعه تجهیزات سخت افزاری تخصصی به نام Exchange Private Branch (PBX) برای اتصال افزونه‌های داخلی تلفن به شبکه تلفن عمومی استفاده می‌شد.
VoIP، مخفف Voice over Internet Protocol، که گاهی اوقات به آن تلفن IP نیز گفته می‌شود. به جای ارسال بسته‌های داده از طریق شبکه سنتی، صدا را به سیگنال‌های دیجیتالی تبدیل می‌کند. که می‌تواند از طریق بسته‌های داده دیجیتال اینترنت و از طریق شبکه محلی/WAN/زیرساخت دیگری برای فعال کردن تماس‌های تلفنی باشد. برای VoIP می‌توانید از کابل اترنت یا اتصال WiFi با سرعت بالا استفاده کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، VoIP اساسا با تبدیل سیگنال‌های تلفن آنالوگ به سیگنال‌های دیجیتالی عمل می‌کند تا تماس تلفنی از طریق اینترنت تسهیل شود. اکنون بیایید کمی بیشتر در جزئیات فرایند آن وارد شویم.
پروتکل SIP و ترانکینگ SIP
صدا از طریق IP با استفاده از فناوری‌های مربوط به پروتکل‌ها کار می‌کند و SIP یکی از پروتکل‌هایی‌ست که VoIP را فعال می‌کند. پروتکل شروع جلسه (SIP) یک پروتکل ارتباطی برای تماس های VoIP و سایر جلسات متنی و چند رسانه‌ای، مانند پیام‌های فوری و فیلم است. ترانکینگ SIP، بر پایه پروتکل SIP، سرویسی است که تقریبا از طریق اتصال به اینترنت ایجاد شده و توسط ارائه دهندگان خدمات تلفن اینترنتی (ITSP) ارائه می‌شود.
تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از VoIP
سیستم های تلفن VoIP (PBX)
VoIP PBX یک سیستم تلفن تجاری است که تماس های تلفنی را از طریق شبکه داده LAN یا WAN شرکت به جای شبکه‌های سوئیچ‌ مدار تسهیل می‌کند. VoIP PBX شامل دو حالت داخلی و مبتنی بر کلود یا ابر است. با استفاده از تلفن قدیمی سانترال، سخت افزاری نصب شده و در محل کار یا مرکز داده شما اجرا می شود. در حالی که یک سیستم PBX ابری به طور کامل از طریق اینترنت تحویل داده می‌شود. و توسط ارائه دهنده خدمات کاملا خارج از سایت مدیریت می‌شود.
مزایای تلفن ویپ ایرانی چیست ؟
صرفه جویی در هزینه
VoIP راهی مقرون به صرفه برای راه‌اندازی سیستم ارتباطات تجاری است. خدمات VoIP می‌تواند بر اساس یک اتصال مستقیم IP به ارائه دهنده خدمات ویپ و فقط بر اساس اتصال به اینترنت باشد. بنابراین، هزینه تماس‌های داخلی در سازمان شما صفر خواهد بود. همچنین هزینه‌های تماس‌های تجاری خارجی و بین المللی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و سرمایه قابل توجهی را در خرید خطوط تلفن سنتی، نصب و نگهداری مداوم آن‌ها صرفه جویی می‌کند.
سیستم‌های VoIP، چه داخلی و چه مبتنی بر کلود هر دو مقرون به صرفه هستند اما از نظر هزینه تفاوت‌هایی دارند. در مورد خدمات VoIP مبتنی بر ابر، شما امکان پرداخت هزینه ماهانه یا سالانه مقرون به صرفه و هزینه تجهیزات اولیه پایین را خواهید داشت.
آسان برای نصب
در مقایسه با سیستم‌های تلفن سنتی، نصب و پیکربندی سیستم‌های VoIP می‌تواند بسیار آسان باشد. در حالت سنتی، تلفن‌های اداری برای دریافت خدمات تلفن به خطوط فیزیکی نیاز دارند اما سیستم‌های تلفن VoIP نیاز به نصب خطوط تلفن فیزیکی را برطرف می‌کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تلفن‌های IP را از طریق خطوط اترنت به شبکه شرکت وصل کنید.
بهتر است بگویم، در این حالت کارکنان فناوری اطلاعات می‌توانند پروژه‌های مهم‌تر و درآمدزا را به جای مدیریت سیستم تلفن اولویت‌بندی کنند. برای مشاغل کوچک و شرکت‌های نوپا که فاقد متخصص فنی یا منابع هستند نیز مفید خواهد بود.
کیفیت صدای بالا
هنگامی که Voice over IP برای اولین بار معرفی شد، کیفیت تماس آن واقعاً رضایت بخش نبود. آن روزها به لطف پیشرفت پهنای باند و فناوری Voice over Internet Protocol گذشته است. در حال حاضر “کیفیت پایین تماس” احتمالاً بزرگترین تصور غلط در مورد VoIP است.
تا زمانی که اتصال به اینترنت شما سریع و پایدار است جای هیچ نگرانی نیست. با یک راه‌حل قوی و پیاده سازی مناسب آن، کیفیت صدای VoIP می‌تواند به خوبی یا حتی بهتر از تماس‌های تلفن ثابت باشد. با تلفن ویپ ایرانی رهابل شما حتی نمی‌توانید این تفاوت را تشخیص دهید.
انعطاف پذیری جغرافیایی
VoIP مشاغل را قادر می‌سازد تا سیستم ارتباطی خود را به دفاتر راه دور و یا کارمندانی که مکان ثابتی برای استقرار دائمی ندارند، بر روی دستگاه‌های دارای SIP فعال کند. برای این کارمندان، هرکجایی که باشند دفتر کار است و تا زمانی که اتصال به اینترنت وجود داشته داشته باشد در دسترس‌اند.
تلفن‌های نرم افزاری به کارمندان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های افزودنی خود را با طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های کنترل تماس در دسترس داشته باشند. علاوه بر این، سیستم‌های تلفن ابری، اتصال دفاتر پراکنده از لحاظ جغرافیایی را تحت یک سیستم تلفن آسان می‌کند و مدیر IT می‌تواند به‌راحتی از هر مکان آن را مدیریت کند.
مقیاس پذیری
مقیاس پذیری، به عنوان یکی از ارزشمندترین ویژگی‌ها برای مشاغل است. به توانایی یک سیستم در مدیریت حجم فزاینده‌ای از یک فرآیند یا یک کار، که معمولا با افزودن منابع به سیستم همراه است، بدون تأثیر بر عملکرد یا کارایی کلی آن، مقیاس پذیری می‌گوییم.
VoIP یک راه‌حل مقیاس پذیر است که می‌تواند با کسب و کار شما رشد کند، به‌ویژه سرویس VoIP مبتنی بر ابر، که انعطاف پذیری بیشتری دارد. افزایش و کاهش برنامه‌های تلفن را می‌توان بلافاصله انجام داد و مشاغل، هزینه تجهیزات سخت افزاری اضافی یا خطوط اختصاصی جدید را نخواهند داشت. اگر صاحب یک تجارت فصلی هستید که نیازهای ارتباطی در آن متغیر است یا ممکن است در یک بازه زمانی رشد سریع را تجربه کنید. تلفن ویپ ایرانی می‌تواند بسیار برای شما مناسب باشد.
فورواردینگ تماس در تلفن ویپ ایرانی
هنگامی که با شخصی تماس بگیرید و او در دسترس نباشد، انتقال تماس به مقصد مورد نظر دیگر، مانند شماره تلفن همراه یا سایر شماره‌های تلفن انجام می‌شود. همچنین می‌توانید قوانین مختلفی را برای سناریوهای مختلف تنظیم کنید. به عنوان مثال، هنگامی که مشغول هستید، تماس‌های تلفنی را به صورت خودکار به یک برنامه دیگر هدایت کنید، زمانی که هیچ‌کس به تلفن روی میز شما پاسخ نمی‌دهد، با تلفن همراه شما تماس گرفته خواهد شد. با این امکان، پرسنل فروش و کارکنان میدانی، دیگر نیازی به نگرانی در مورد دور بودن از میز کار خود ندارند.
پاسخ صوتی تعاملی (IVR)
IVR حتی به مشاغل کوچک کمک می‌کند تا بدون نیاز به منابع انسانی، خدمات مشتری را 24 ساعته و 7 ساعته ارائه دهند. وقتی مشتریان تماس می‌گیرند ، سلام‌های از پیش ضبط شده، آن‌ها را با حداقل زمان انتظار به مناسب‌ترین مقصد هدایت می‌کند. با IVR، شما می‌توانید خدمات به مشتریان را به صورت خودکار انجام دهید، پاسخ‌های رضایت‌بخشی را به موقع ارائه دهید، تأثیر خوبی بر مشتریان خود بگذارید و یک تصویر حرفه‌ای از شرکت بسازید.
صف انتظار در تلفن ویپ ایرانی
صف انتظار یک حرکت هوشمندانه است که اجازه می‌دهد یک تماس ورودی در انتظار یک نماینده جهت پاسخگویی به درخواست مشتری صف بگیرد. و این بسیار بهتر از حالت تعلیق برای مشتری شماست. همچنین با تقسیم عوامل در صف‌های مختلف، می‌توانید حتی سطوح مختلف خدمات را برای گروه‌های مختلف مشتری دسته‌بندی کنید.
آوای  انتظار
گاهی اوقات ممکن است تماس‌های تلفنی به حالت تعلیق درآیند، مانند فاصله زمانی‌ که شما تماس را به شماره دیگری منتقل می‌کنید. یا زمان انتظار، هنگامی که افراد در یک تماس کنفرانسی شرکت کرده‌اند. در اینجا می‌توانید از آوای انتظار استفاده کنید، چرا که هیچ‌کس از سکوت‌های ناخوشایند خوشش نمی‌آید.
ضبط تماس در تلفن ویپ ایرانی
سیستم‌های تلفن VoIP را می‌توان طوری تنظیم کرد که به طور خودکار هر مکالمه تلفنی که انجام می‌شود. از جمله تماس‌های ورودی و خروجی را شناسایی و ضبط کند. معمولا مشاغل از ضبط مکالمات، به منظور بازنگری و تأیید، رعایت مقررات خود و پیگیری رضایت یا عدم رضایت مشتریان استفاده می‌کنند. فناوری VoIP همه آن‌ها را ساده می‌کند. رهابل یک تلفن ویپ ایرانی است که تمام مزایای گفته شده را همراه با چندین ارزش افزوده در بر دارد. برای مطالعه دقیق‌تر و کامل‌تر درباره خدمات رهابل می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.
تلفن ویپ ایرانی یک راه حل جامع برای همه شرایط
از زمان شیوع COVID-19، بسیاری از مشاغل، که قبلا به خطوط تلفن ثابت سنتی محدود می‌شدند، برای تسهیل روند کار از راه دور، تلفن‌های خود را به سیستم‌های تلفن VoIP ارتقاء دادند. به لطف VoIP، نیروی کار از راه دور می‌تواند با همان شماره‌ای که در دفتر دارد تماس‌های تجاری برقرار کرده و دریافت کند و به همان قابلیت‌های تماس دسترسی داشته باشد.
VoIP به ابزاری ضروری برای کار از راه دور و همچنین گامی مهم در جهت تحول دیجیتال تبدیل شده است. علاوه بر این، با استفاده از اتصال VPN (شبکه خصوصی مجازی) همراه با راه حل VoIP، مکالمه شما توسط یک تونل رمزگذاری، محافظت می‌شود.
 آیا سیستم آنالوگ فعلی شما می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند؟
چندین مشکل عمده در ارتباط با خدمات تلفن سنتی وجود دارد. اول از همه، سانترال‌های سنتی نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه بالایی دارند. از جمله خرید خطوط تلفن و سخت افزار (که همچنین باید توسط تکنسین‌های مجرب نصب شوند.)، و همچنین هزینه تعمیر و نگهداری مداوم پس از نصب. همچنین مقیاس‌بندی سیستم هنگامی که نیاز به توسعه دارید، مانند افزایش چشمگیر کارکنان یا افزایش شعبه‌ها، گران و دشوار است.
علاوه بر این، تلفن‌های سانترال فقط ویژگی‌های اولیه تماس را دارند و نمی‌توانند با سناریوهای پیچیده‌تر در ارتباطات تجاری کنار بیایند. با افزایش تعداد نیروی کار سیار و از راه دور، عدم تحرک به یکی از معایب عمده آن تبدیل می‌شود. خدمات تلفن آنالوگ برای انتقال ترافیک صوتی به خطوط فیزیکی متکی‌ست که کارکنان را برای انجام تماس‌های تجاری، روی میز زنجیره می‌کند.
بر خلاف یک گزینه مدرن مانند VoIP ، سفارشی‌سازی و ادغام در سیستم‌های تلفن قدیمی بسیار محدود است. آن‌ها نمی‌توانند در اکوسیستم ارتباطات تجاری امروز، که شامل مجموعه پیچیده‌ای از برنامه‌های پیشرفته است ادغام شوند. با تلفن ویپ ایرانی رهابل می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شده و دیگر نگرانی‌های سابق مربوط به سانترال را نداشته باشید.
نتیجه گیری
با تلفن ویپ ایرانی رهابل، علاوه بر تلفن‌های IP، می‌توانید با استفاده از دستگاه تلفن همراه، رایانه و سایر دستگاه‌های آماده شبکه با نصب برنامه‌های VoIP یا برنامه تلفن نرم افزاری، به تلفن VoIP دسترسی داشته باشید. امروزه می‌توانید در هر زمان و هر مکان با استفاده از دستگاه‌های متصل به اینترنت خود، تماس تلفنی تجاری برقرار کرده و دریافت کنید. بدون اینکه نگران از دست دادن کیفیت تماس VoIP باشید.

کارمندان دیگر به تلفن رومیزی وابسته نیستند و ممکن است از هر وسیله‌ای که انتخاب می‌کنند استفاده کنند. ما درک می‌کنیم که برخی از مشاغل مدت طولانی است که از سیستم‌های تلفن سنتی سانترال استفاده کرده‌اند. و مطمئن نیستند که آیا سیستم تلفن VoIP برای مشاغل آن‌ها منطقی است یا خیر. اما در واقع تفاوت‌های قابل توجهی بین VoIP و تلفن ثابت سنتی  وجود دارد. نکات گفته شده در جهت گیری صحیح شما بسیار اثربخش خواهد بود. بنابراین امیدواریم که با مطالعه این مقاله تصمیم به انتخاب تلفن ویپ ایرانی رهابل گرفته باشید.

انواع پورت USB

انواع پورت USB برای شارژ دستگاه هایی مانند: تلفن های هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ ها عالی هستند. اما درباره انواع مختلف پورت های USB در سیستم های رایانه ای امروزه، سردرگمی زیادی وجود دارد. پورت های USB با هر نسخه جدید کاربردی تر می‌شوند و راه را برای دستگاه های کوچک‌تر و سبک‌تر هموار می‌کنند. با این حال، با معرفی استانداردهای منحصر به فرد، سرعت بیشتری را به بازار می آورند. که در تصمیم گیری این که کدام کابل یا لوازم جانبی برای شما مناسب تر است، پیچیدگی بیشتری ایجاد می‌کنند. در این مقاله به توضیح انواع پورت های یو اس بی خواهیم پرداخت.

USB چیست؟

در دهه 1990، شبکه های کابلی مفصل در سراسر کامپیوترهای رومیزی اداری پخش شد. این درهم پیچیدن سیم ها بهم ریخته بود و کار کردن با آن را برای همه مردم سخت می کرد. اما در سال 1997، پورت USB راه اندازی شد و همه چیز را با ساده کردن اتصال کامپیوتر از طریق یک رابط کوچک ارزان قیمت تغییر داد: پورت/کانکتور USB Type-A (USB-A). با وجود میلیاردها دستگاهی که امروزه از این اتصال ساده در لپ تاپ ها، تبلت ها و تلفن ها به طور یکسان استفاده می کنند، جای تعجب نیست که چرا به بخشی ضروری از زندگی روزمره ما تبدیل شده است.

انواع پورت USB چیست؟

پورت USB رایج ترین نوع اتصال در رایانه ها، تبلت ها و لوازم جانبی است. به طور معمول حداقل یکی از این سه نوع را خواهید دید: نوع A (استاندارد) ، نوع B (Mini-B) یا Micro-A. دستگاه های جدیدتر از نسخه کوچکتری به نام USB ‐ C پشتیبانی می‌کنند که می توانند داده ها را تا 100 وات و با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه و ویدئو با وضوح 4K حمل کنند.

پورت USB1

پورت USB استاندارد (Universal Serial Bus) که در ابتدا در سال 1996 منتشر شد، قدیمی ترین نوع از دو نوع اتصال است که توسط مجموعه‌ای از شرکت ها از جمله IBM ،Microsoft ،Intel و دیگران طراحی شده و توسط انجمن مجریان USB نگهداری می‌شود. هدف USB ایجاد استانداردی بود در چندین دستگاه کار می کرد، همانطوری که از نامش پیداست، بسیاری از فناوری ها را در خود ادغام کرد. ضرورت در انتخاب کانکتورهای قوی به این معنی است که کاربران می‌توانند چندین دستگاه را اداره و تغذیه کنند. سرعت انتقال داده اولیه 1.56 مگابیت بر ثانیه بود که برای آن دوره بسیار سریع بود. اتصال USB 1 برای اتصال دستگاه‌هایی با پهنای باند کم، مانند: صفحه کلید، ماوس و غیره ایده آل است.

پورت USB 2

مشخصات USB 2.0 در آوریل 2000 منتشر شد و اولین محصولات USB 2.0 در نوامبر 2001 در دسترس قرار گرفت. مشخصات USB 2.0، یا “USB با سرعت بالا”، پیشرفت های زیادی را نسبت به USB 1.1 انجام داد. بهبود اصلی در افزایش پهنای باند به حداکثر 480 مگابیت بر ثانیه بود. پهنای باند اضافی ارائه شده توسط مشخصات USB 2.0 برای پشتیبانی از دستگاه هایی است که به پهنای باند زیاد نیاز دارند، مانند دستگاه‌های ذخیره سازی انبوه، کابل‌های انتقال داده، آداپتورهای ویدئویی و غیره.

پورت USB 3.0

USB 3.0 با آنچه امروزه SuperSpeed نامیده می‌شود، عصر گیگابیت شد. USB 3.0 در زمان معرفی در سال 2008 با سرعت داده 5Gb/s آغاز شد مشخصات جدید شامل موارد زیر است:

افزایش پهنای باند تا حداکثر 4.8 گیگابیت بر ثانیه

پشتیبانی از ارتباطات کامل دو طرفه

افزایش قدرت برای دستگاه های متصل

پشتیبانی جریان فناوری Fast Sync

همچنین سازگاری قبلی با نسخه های قدیمی تر USB را حفظ می کند تا کارت های کنترل کننده بتوانند از نسخه های جدیدتر و قدیمی تر پشتیبانی کنند.

این پورت USB با پیشرفت 10 برابری نسبت به نسخه قبلی خود، جای تعجب نیست که توسط متخصصان صنعت نسل بعدی اتصال نامیده شده است. برای دستگاه‌هایی که به پهنای باند بالا نیاز دارند مانند: هارد دیسک‌های بزرگ یا آداپتورهای ویدئویی، راندمان بیشتر، پهنای باند و عملکرد بهتر را ارائه می‌دهد.

پورت USB 3.2

USB 3.2 که در سال 2017 اعلام شد، از SuperSpeed ​​و SuperSpeed+ پشتیبانی می‌‍کند. با این حال، دو حالت انتقال اضافه کرد که سرعت را حداکثر تا 10Gbps و 20Gbps افزایش داد. علاوه‌ براین، برای دستیابی به سرعت 20 گیگابیت بر ثانیه، به دلیل توسعه استانداردهایی که بوسیله آن، از کانکتور استفاده می کردند، باید از اتصال USB-C استفاده می‌شد. Gen 2 کمی بهبود یافته Gen 1 است، بنابراین برچسب گذاری آن با USB 3.2 منطقی نبود، چرا که 3.2 جهشی جزئی در عملکرد و سازگاری پورت ایجاد کرد.

پورت USB4

پروتکل USB4 به کابل USB-C به USB-C نیاز دارد. USB4 برای پشتیبانی از 20 گیگابیت بر ثانیه (2.4 گیگابایت بر ثانیه) مورد نیاز هستند. اگر از کابل کوتاه‌تر 0.8 متری Gen 3 استفاده کنید، USB4 می‌تواند به صورت اختیاری 40 گیگابیت بر ثانیه (4.8 گیگابایت بر ثانیه) را پشتیبانی کند. مشخصات USB4 بر اساس مشخصات پروتکل Thunderbolt 3 بود. علاوه بر این، USB 4 به اندازه کافی قدرتمند است. و به شما این امکان را میدهد تا با پروتکل Thunderbolt کارت گرافیک خارجی را به کامپیوتر خود وصل کنید. هر دستگاه USB4 از USB Power Delivery پشتیبانی می‌کند. USB Power Deliver یک “قرارداد” برای انتقال نیرو است و با اطمینان می تواند تا 100 وات (5A/20V) USB4 سازگاری را با نسخه های قبلی مشخصات USB حفظ کند.

نتیجه گیری

با افزایش روز افزون الزامات برای انتقال سریع‌تر و گسترده تر اطلاعات و افزایش سطح راحتی و قابلیت، مفهوم پورت USB تکامل یافته است. اختلاف قابلیت های موجود در مقایسه با اولین نسخه استاندارد در اواخر دهه 1990 بسیار زیاد است. از آن زمان، چندین نسخه جدید از استاندارد USB معرفی شده است که هر کدام به سطح بالاتری از عملکرد کمک می‌کند. به نظر شما آینده انواع پورت های یو اس بی چه خواهد بود؟

تفاوت پروکسی با وی پی ان

در این مقاله قصد داریم تا با مفهوم تفاوت پروکسی با وی پی ان آشنا شویم. به همین منظور بگذارید قبل از بحث اصلی با یک مثال ذهنیت نزدیک تری به داستان ایجاد کنم. فرض کنید دو کامپیوتر از طریق سرور پروکسی به یکدیگر متصل شده اند. رایانه اول به سرور پروکسی می گوید: از رایانه دوم ساعت را بپرسید.
ارتباط بین دو کامپیوتر از طریق رایانه سوم متصل می شود که به عنوان یک سرور پروکسی عمل می کند. آن شخص نمیداند که اطلاعات به سمت کسی می رود. به همین دلیل است که می توان از پروکسی ها برای حفظ حریم خصوصی استفاده کرد.
در شبکه های کامپیوتری ، سرور پروکسی یک برنامه در سرور است که به عنوان واسطه بین درخواست کننده منبع و سرور ارائه کننده آن منبع عمل می کند.
به جای اتصال مستقیم به سروری که می تواند منابع درخواستی را ارائه دهد ، مانند یک فایل یا صفحه وب ، سرویس گیرنده، درخواست را به سرور پروکسی هدایت می کند تا آن درخواست را ارزیابی کرده و تراکنش های مورد نیاز شبکه را انجام می دهد. به این ترتیب به عنوان روشی برای ساده سازی یا کنترل پیچیدگی درخواست های مازاد مانند تعادل بار ، حریم خصوصی یا امنیت عمل می کند. پروکسی ها برای افزودن ساختار و محصورسازی به سیستم های توزیع شده ابداع شدند.
VPN چیست؟
VPN یا شبکه امن (خصوصی) مجازی در وهله اول همه ما را به یاد سرویس دهنده‌های گذر از فیلترینگ یا تحریم شکن‌ها می اندازد، اما محبث بسیار بزرگ‌تر و کار آمدتری در پشت این سیستم هست. ابتدا بیاید کمی با مدل کار کردن این سیستم آشنا شویم. سرویس وی پی ان به این صورت کار می‌کند که با متصل شدن به سرور وی پی ان تمام یا قسمتی از ترافیک شما از سرور وی پی ان عبور کرده و دسترسی به شبکه ها موجود در سمت سرور را برای شما بازمی‌کند. 
ابتدا کلاینت به سمت سرور وی پی ان رفته و درخواست های اینترنت خود را به وی پی ان سرور می‌دهد. سپس وی پی ان سرور درخواست دریافت شده را به سمت اینترنت فرستاده و جواب را به کلاینت برمی‌گرداند. این مدل ساده عملکرد کلی وی پی ان را نشان میدهد سرویس های گذر از تحریم نیز همین‌گونه کار می‌کنند.
پراکسی چیست؟
پراکسی نیز از مکانزیمی شبیه به وی پی ان استفاده میکند، و به صورت کلی ترافیک شما را از سمت سرورهای پراکسی عبور می‌دهند.
تفاوت پروکسی با وی پی ان در چیست؟
تفاوت های عمده این دو سرویس در نحوه رمزنگاری ترافیک از کلاینت به سمت سرور، نوع پروتکل های ارتباطی و مدل عبور ترافیک در این پروتکل های می‌باشد. که در وی پی ان به این صورت است که تمامی ترافیک ارسال شده به سمت وی پی ان سرور از رمزنگاری سراسری بهره می‌برد اما در پراکسی احتمال نشت اطلاعات هست. در پراکسی امکان استفاده از پراکسی برای سرویس خاص می‌باشد. اما در وی پی ان ترافیک به صورت سیستم به صورت کامل به سمت وی پی ان ارسال می‌شود. توجه نمایید که امکان تغییر روتینگ نیز وجود دارد که بحت تخصصی تری است.
در هر سازمان وی پی ان چه استفاده ای دارد؟
سوال اصلی اینجاست که وی پی ان در زیر ساخت فناوری هر سازمانی نیاز است. چرا که در مواقع دور بودن از محل فیزیکی ساختار بتوان به صورت کامل دسترسی به زیرساخت داشت. علاوه بر این شما می‌توانید به صورت کاملا رمزنگاری شده ارتباطات بین شعب و ساختارهای جدا از هم را به صورت یکپارچه به یکدیگر متصل نمایید.
نتیجه گیری
اغلب مردم درک مبهمی از تفاوت پروکسی با وی پی ان و هدف پروکسی سرور دارند. اکثر افراد تصور میکنند که احتمالا از سرورهای پروکسی صرفا برای رفع انسداد محتوای Netflix از کشورهای دیگر یا امنیت بیشتر در یک شبکه WIFI باز استفاده می‌شود. با این حال، واقعیت این است که سرورهای پروکسی کارهای بیشتری انجام می‌دهند و حتی برای بعضی مشاغل حیاتی هستند. سرورهای پروکسی یک مکانیسم واسطه نسبتا ساده بین رایانه ای با آدرس IP خصوصی و سرور دیگری در اینترنت هستند. سرور پروکسی آدرس IP مخصوص خود را دارد. در حالی که ظاهرا یک تغییر ناچیز است. آدرس IP پروکسی می‌تواند برای تعدادی از عملکردهای مهم تجاری، از امنیت گرفته تا تجربه مشتری استفاده شود.

همه چیز درباره تعمیر و نگهداری شبکه

همانند تعمیر و نگهداری خودرو و خانه و تأسیسات، شبکه شما نیز برای جلوگیری از مشکلات، نیازمند بررسی‌ها و مراقبت بیشتری‌ است. برخی از اقدامات تعمیر و نگهداری شبکه برای پیشگیری وجود دارد که می‌توانید با اعمال آن در زمان مناسب و رسیدگی به آن‌ها از آسیب‌ها جلوگیری کنید. در این مقاله به صورت کلی و جامع نگاهی به مبحث تعمیر و نگهداری شبکه و همچنین تعمیر تجهیزات شبکه خواهیم انداخت و به آن می‌پردازیم.با ما همراه باشید.
تعمیر و نگهداری شبکه چیست؟
تعمیر و نگهداری شبکه شامل: تمامی وظایف و همچنین سیستم‌های موجود برای نظارت، به روزرسانی و اجرای شبکه کامپیوتری قبل از بروز مشکلات است.
شبکه خود شامل مجموعه‌ای از سولوشن‌های فیزیکی مانند: سخت افزار و سرورها، و سولوشن‌های غیر فیزیکی مانند: نرم افزار و دسترسی به رایانش ابری‌ است. همچنین به عنوان اکوسیستم فناوری اطلاعات شما شناخته می‌شود.
مشابه سایر عملکردهای تجاری، یک اکوسیستم سالم فناوری اطلاعات نیز به فعالیت‌های پیشگیرانه، روزانه و آینده‌نگری استراتژیک متکی‌ است. اصول اساسی حفظ شبکه معمولا شامل موارد زیر است:
امنیت سایبری شبکه
پیاده سازی لایه‌های دفاعی قوی و به‌روز مانند: فایروال‌ها، شبکه‌های خصوصی مجازی، کنترل‌های دسترسی کاربران، اقدامات احراز هویت، بازرسی‌های مربوط به اسناد، اعلان‌ها در زمان واقعی و…
عملکرد شبکه
از جمله مواردی که باید مورد بررسی قرار بگیرد، تجزیه و تحلیل عملکرد شبکه است. که بر سرعت و اطمینان دستگاه‌های شما تأثیر می‌گذارد. مواردی مانند: استفاده از پهنای باند، الگوهای ترافیک، بررسی سرورها، تاخیر در اتصال و موارد دیگر.
مقیاس پذیری شبکه
شامل اطمینان از سیستم‌های نرم افزاری و سخت افزاری مناسب و تعداد کاربران شبکه و حتی موارد دیگر است.
به روز رسانی منظم سخت افزار و نرم افزار
زمانبندی به روزرسانی در اجزای شبکه بسیار مهم بوده و به نوبه خود، هم عملکرد کلی شبکه و هم جوانب امنیتی را تقویت می‌کند.
تعمیرات پیشگیرانه شبکه
استفاده از گزارشات و تجزیه و تحلیل‌های ایجاد شده برای تشخیص مشکلات در اکوسیستم فناوری اطلاعات-یا حداقل عیب‌یابی آن‌ها-قبل از اینکه با آن‌ها مواجه شویم.
نمونه هایی از اقدامات لازم چیست؟
عیب‌یابی مشکلات شبکه
اگر علائم هشدار دهنده یا مشکلات کوچک برای مدت طولانی نادیده گرفته شوند، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید که تعمیر آن‌ها پیچیده و دارای هزینه بالایی‌ است. وظیفه‌ای که به عنوان یک ارائه دهنده تعمیر و نگهداری شبکه می‌توانید انجام دهید این است که از تجربیات و دانش خود برای عیب‌یابی هر گونه مشکل در شبکه خود استفاده کنید.
نصب و پیکربندی سرویس‌ها
هر زمان که تجهیزات جدیدی دریافت می‌کنید یا نرم افزاری برای به روزرسانی دارید، به احتمال زیاد به نوعی نصب و پیکربندی نیاز است. بدین ترتیب، هنگامی که تغییرات اجتناب ناپذیری در سازمان اتفاق می‌افتد یا کاربر جدیدی اضافه می‌شود، ممکن است نیاز به تنظیم مجدد تنظیمات شبکه باشد. اگر به درستی پیگیری نشده باشد، ممکن است زمان ارزشمندی از کارکنان شما گرفته شود.
نظارت و بهبود عملکرد شبکه
عملکرد بد شبکه می‌تواند قاتل خاموش پتانسیل‌های موجود در شرکت شما باشد. اگر عملکرد شبکه شما با سایر شرکت‌ها مطابقت نداشته باشد، همگام‌سازی مسائل دیگر با رقبا بسیار سخت‌تر خواهد بود.
برنامه ریزی برای رشد
برای رشد کسب و کارتان همواره نیازمند آینده‌نگری هستید. اگر کنترل شبکه خود را با برنامه ریزی دقیق و هدفمند حفظ نکنید، ممکن است نتواند با گسترش سازمان شما، وزن توسعه را تحمل کند. در صورتی که قصد افزایش تعداد نیروی کار خود را دارید، داشتن سروری که بتواند جایگاه‌های شغلی بیشتری اضافه کند، ضروری است. شما باید بتوانید کاربران جدید را بدون هیچ مشکلی هنگام ورود به شبکه خود اضافه کنید.
علاوه بر این، با ایجاد اسناد شبکه و به‌روز نگه داشتن آن، رشد کسب و کار شما را بدون خطر کند شدن رقم خواهد زد. اطمینان از اینکه مقیاس پذیری، به درستی در سیستم شما طراحی شده است، عملکرد را بهینه کرده و مشکلات را کاهش می‌دهد.
EP یا رعایت اصول
بخش مهمی از نگهداری شبکه شما این است که مطمئن شوید همه ابزارهای شما با خط مشی‌ها و مقررات قانونی شرکت مطابقت دارد. رعایت اصول همیشه باید اولویت اصلی باشد. بدین گونه، نه تنها می‌توانید از به خطر انداختن خود و کسب و کار خود اجتناب کنید، بلکه از مشتریان خود نیز محافظت کرده‌اید.
ایجاد امنیت شبکه
متأسفانه، هر سیستمی می‌تواند مستعد نقص شبکه باشد. به ویژه زمانی که اقدامات احتیاطی لازم لحاظ نشود. با توجه به حجم زیاد داده های موجود در سرور، نباید از امنیت شبکه غافل شوید. سرویس تعمیر و نگهداری شبکه می‌تواند به محافظت از فایروال ها، VPNها و تاکتیک‌های جلوگیری از نفوذ کمک کند. امنیت شبکه شما یکی از مهم‌ترین عناصر برای حفظ شبکه است. و نگهداری مداوم از آن به شرکت شما کمک می‌کند تا در برابر تهدیدات احتمالی ایمن بماند.
کدام دستگاه های سخت افزاری بیشتر از طریق تعمیر و نگهداری شبکه سرویس می‌شوند؟
سرور
داشتن یک سرور قابل اطمینان، بخش جدایی ناپذیر یک تجارت مطمئن، قوی و سودآور است. در واقع یک سرور خوب به شما امکان می‌دهد منابع شبکه را مدیریت کنید. با وجود اینکه هر کامپیوتری می‌تواند به جای سرور شما عمل کند. عملکردهایی که سرور انجام می‌دهد با سایر اجزای درون سیستم متفاوت است. اکثر سرورهای اختصاصی، دارای ویژگی‌ها و پیکربندی‌های منحصر به فرد برای افزایش عملکردشان هستند. همچنین ممکن است یک سرور به منابع تغذیه جداگانه، شبکه‌ها و حتی دیگر سرورها متصل باشد. به دلیل نیاز به وجود هرگونه RAM با کارایی بالا، پردازنده سریع تر، چندین هارد دیسک با ظرفیت بالا و وظایف مهمی که سرور انجام می‌دهد. تعمیر و نگهداری سرور نیازمند پروسه بسیار پیچیده‌ای است.
سوئیچ Switche
یک سوئیچ Switche داده های ورودی را دریافت می‌کند و آن‌ها را در شبکه محلی به مقصد هدایت می‌کند. در اصل، سوئیچ یک تونل الکترونیکی بین منبع و مقصد ایجاد می‌کند. که هیچ ترافیک دیگری نمی‌تواند وارد آن شود. به همین دلیل، می‌توان بدون تداخلی ارتباط برقرار کرد. این در حالی‌ است که اگر مشکلی در سوئیچ‌ها وجود داشته باشد، احتمالا ارتباط شما مختل می‌شود. شبکه شما باید بتواند اطلاعات را به اشتراک بگذارد. و تعمیر و نگهداری شبکه به شیوه مناسب می‌تواند به شما کمک کند. تا از قوی بودن چنین ارتباطاتی اطمینان حاصل کنید.
روتر
همان طوری که سوئیچ یک تونل ایجاد می‌کند. یک روتر شبکه‌ها را متصل می کند. روترها شبیه سوئیچ‌ها هستند، اما می‌توانند بسته‌های اطلاعاتی را بین شبکه‌های مختلف ارسال کنند. و محدود به ارتباطات گره به گره در همان شبکه نیست. با روترها، مانند هر یک از این دستگاه‌ها ، نرم افزارهایی که آنها اجرا می کنند و خود سیستم عامل هر دو بدون تعمیر و نگهداری منظم مستعد آسیب هستند. به عنوان بخشی از برنامه تعمیر و نگهداری شبکه ، باید م componentلفه ای برای بررسی سخت افزار برای علائم هشداردهنده مانند گرفتگی فن ها یا گرم شدن بیش از حد وجود داشته باشد. و درست مانند سایر رایانه های موجود در شبکه شما ، اطمینان از اینکه آنها آخرین به روزرسانی های کد خود را دارند می تواند به شما در جلوگیری از موقعیت های ناخواسته کمک کند.
نتیجه گیری
علاوه بر همه مواردی که در مبحث تعمیر و نگهداری شبکه به آن پرداختیم، بررسی و اطمینان از فایروال ها نیز مقوله بسیار مهمی‌ست. توصیه ما به شما این است که به دلیل تخصصی بودن تعمیر تجهیزات شبکه یا تعمیر و نگهداری خود شبکه، آن را به دست افراد متخصص و حرفه ای بسپارید. همچنین همواره برای پیشگیری از وقوع هر اختلال یا ناهماهنگی قبل از رخداد آن، اقدام کنید.