thinclient

وبلاگی در حوزه تین کلاینت

thinclient

وبلاگی در حوزه تین کلاینت

31 آگوست؛ روز جهانی پدیده نوظهور آموزش از راه دور

با روند رو به رشد آموزش از راه دور سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه این روند شروع شد و آینده آن چگونه خواهد بود. این روش آموزشی همراه با فناوری اطلاعات جدید توسط دانشگاه‌هایی که می‌خواستند برنامه‌های آموزشی را فراتر از مناطق اطراف خود گسترش دهند، پذیرفته شد. برای مثال، دانشگاه لندن از طریق این فناوری، آموزش عالی را به دانشجویان قشر ضعیف‌ ارائه داد.
در حال حاضر دوره‌های آنلاین بیشتر توسط افرادی دنبال می‌شود که می‌خواهند دانش خود را گسترش دهند یا به دنبال دانش و مهارت‌های خاص در محل کارشان هستند. برخی افراد دوره‌های آنلاین را برای تکمیل دوره‌های کلاس درس حضوری خود می‌گذرانند و در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ادامه تحصیل می‌دهند.
آموزش از راه دور یک روز جهانی است که در 31  آگوست یا ۹ شهریور برگزار می‌شود. در این روز این روش آموزشی به کلاس‌های حضوری ترجیح داده می‌شود. چه یک کلاس آنلاین باشد و چه ترکیبی از کلاس آنلاین و حضوری. دانش آموزان در سراسر جهان از انعطاف پذیری و در دسترس بودن کلاس‌های آنلاین بهره مند می‌شوند. این روز به افزایش آگاهی در مورد ابزارهای آموزش آنلاین و جشن گرفتن آینده این تکنولوژی اختصاص دارد! در این مقاله مزایای آموزش از راه دور را بررسی می‌کنیم و تاریخچه روز جهانی این روش آموزشی را شرح می‌دهیم.
تاریخچه روز جهانی آموزش از راه دور
کالب فیلیپس سخنرانی‌های خود را در مورد شکل جدیدی از خلاصه نویسی در روزنامه بوستون در سال 1728 منتشر کرد و دوره‌ها به طور منظم از طریق پست ارسال می‌شد. در دهه 1840، پیتمن این مفهوم را در انگلستان یک قدم فراتر برد! او از طریق پست به آموزش تند نویسی می‌پرداخت و شاگردانش تکالیف خودشان را برای او می‌فرستادند. محبوبیت دوره Pitman افزایش یافت و چند سال بعد انجمنی برای رسمی کردن این دوره‌ها تشکیل شد. این انجمن منجر به تاسیس دانشگاه‌ها شد و در سال 1873 اولین مدرسه مکاتبه‌ای در آمریکا تأسیس شد.
دانشگاه‌ها شروع به ارائه جایگزین‌هایی برای آموزش از راه دور کردند و دانشگاه آزاد این مفهوم را در دهه 1960 تقویت کرد. آن‌ها از زمان شروع در خط مقدم ایجاد فناوری جدید و تکنیک‌های آموزشی بوده‌اند و جایگزین‌هایی برای روش‌های یادگیری سنتی ارائه دادند.
آموزش آنلاین با اینترنت دگرگون شد. اینترنت یادگیری را برای دانش آموزان ساده‌تر، سریع‌تر و کم هزینه‌تر کرد. از سال 1984 یعنی زمانی که اولین دوره آنلاین معرفی شد، تعداد افرادی که به این سمت تمایل پیدا کرده اند به سرعت افزایش یافته است. به دلیل قرنطینه گسترده مدارس بخاطر همه گیری بیماری COVID-19 در سال 2020، دانش آموزان بیش از هر زمان دیگری به آموزش آنلاین روی آوردند. روز جهانی آموزش از راه دور برای افزایش آگاهی از ابزارها و فرصت‌های یادگیری آنلاین و همچنین برای بزرگداشت میزان پیشرفت این روش آموزشی در طی این سال‌ها ایجاد شد.
اهمیت روز جهانی آموزش از راه دور
آموزش از راه دور فرصت‌های آموزشی را با هدف توسعه فردی فراهم می‌کند و همچنین عطش کسب علم و دانش را برطرف می‌کند. در دنیای امروز افراد می‌توانند رویاهای خود را دنبال کنند یا از یادگیری موضوعی که دوست دارند لذت ببرند. به عنوان مثال، پیدا کردن شغل رویاها بسیار چالش برانگیز است. یا برنامه‌های آموزشی آنلاین جدید و بعضا رایگان اکنون به صورت حرفه‌ای در دسترس هستند. با آموزش آنلاین، صدها دانش آموز اکنون با شرکت در دوره‌های آموزشی مدرک یا گواهینامه مربوطه را دریافت می‌کنند.
حتی اگر فارغ التحصیل شده اید، می‌توانید روز جهانی آموزش از راه دور را با یادگیری چیزهای جدید جشن بگیرید! انتخاب بسیار زیاد است؛ دوره‌های مختلف بسیاری برای یادگیری زبان‌های خارجی، برنامه نویسی، طراحی و هر چیز دیگری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید!
چرا آموزش از راه دور؟
انعطاف پذیری: به عنوان یک دانش آموز یا دانشجو می‌توانید برنامه مطالعه خود را براساس آموزش آنلاین ایجاد کنید و به آن پایبند باشید. با این کار الزامات یادگیری خود را با سایر برنامه‌های خود تطبیق می‌دهید و در نتیجه تجربه یادگیری لذت بخش‌تری خواهید داشت.
جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف: این آموزش به لطف اینترنت تغییر کرده است. کافی است چند دقیقه در اینترنت جستجو کنید، خواهید دید که هزاران وب‌سایت و برنامه مختلف وجود دارد که دوره‌ها، کلاس‌ها و ابزارهای یادگیری را ارائه می‌دهند.
رویکرد سازگار با محیط زیست: آموزش از راه دور نه تنها مصرف کاغذ و انرژی، بلکه هزینه حمل و نقل به کلاس فیزیکی را نیز کاهش می‌دهد. این روش آموزشی 90 درصد انرژی کمتری نسبت به کلاس‌های حضوری مصرف می‌کند. این موارد یک مزیت بزرگ برای افرادی است که می‌خواهند از راه دور در برنامه‌هایی شرکت کنند که در غیر این صورت نمی توانستند. با آموزش انلاین در هزینه و زمان صرفه جویی می‌شود و بنابراین شرکت کنندگان می‌توانند کار، خانواده و تحصیل را در کنار هم داشته باشند.
سایر مزایای این روش آموزش انلاین عبارتند از: افزایش تجربه یادگیری و در دسترس بودن بی نهایت روش یادگیری برای دانش آموزان دارای معلولیت. همچنین، آموزش آنلاین با حذف هزینه‌های رفت و آمد و سایر هزینه‌هایی که آموزش حضوری در پی دارد، هزینه آموزش را کاهش می‌دهد.
برنامه‌های آموزش از راه دور چگونه کار می کنند؟
یکی از مزایای اصلی برنامه‌های آموزش از راه دور این است که افراد می‌توانند در هر زمان به یک محیط آموزشی متصل شوند و آموزش ببینند. بیشتر برنامه‌های آموزشی شامل ابزارهایی هستند که به افراد اجازه می‌دهد تا در زمان‌های برنامه ریزی شده با هم تعامل داشته باشند. از آنجایی که بیشتر محیط‌های آموزش از راه دور عموما خود آموز هستند، دانش آموزان باید بسیار متعهد باشند که خودشان مطالعه کنند و زمان خود را به طور موثر مدیریت کنند. فضاهای اجتماعی مشترک نیز در این محیط‌های آموزشی استفاده می‌شوند.
پلتفرم‌های مناسب برای اموزش از راه دور
رها کلاس
رها کلاس یکی از ابزارهای مدرن برای آموزش می‌باشد. این پلتفرم با استفاده از ایمیل، وب‌سایت و نرم‌افزارها در بستر شبکه‌های کامپیوتری محتوای آموزشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با داشتن یک رایانه و اینترنت به‌ راحتی می‌توانید در هر زمان و هر مکان یاد بگیرید. صدا و تصویر و صفحات وب‌ از جمله مهم‌ترین المان‌ها برای برگزاری کلاس درس مجازی می‌باشند که همه از طریق یک مرورگر اینترنتی قابل ‌دسترس است. یعنی با داشتن یک مرورگر درست مانند: کلاس‌های زنده و حضوری در کلاس آنلاین استفاده کنید.
5 مورد از ویژگی‌های رها کلاس:
  • تنظیم هوشمند کیفیت
  • کاهش پهنای باند
  • ‌سرورهای داخل کشور
  • ‌پشتیبانی فنی و اجرایی
  • پشتیبانی کارشناسان متخصص رها
Duolingo
دولینگو یک نرم افزار و وب سایت محبوب یادگیری زبان است. آیا می‌خواهید یک زبان جدید یاد بگیرید؟ این برنامه همان چیزی است که می‌خواستید.
LinkedIn Learning
لینکدین که قبلا با نام Lynda شناخته می‌شد، دوره‌های ویدیویی دارد که توسط متخصصان ارائه می‌شود. می‌توانید برای یک دوره آزمایشی رایگان 30 روزه از این برنامه استفاده کنید و سپس هزینه عضویت را بپردازد.
آموزش از راه دور: ترند روز یا روش آموزشی آینده؟
تا زمانی که این روش همان کیفیتی را داشته باشد که آموزش حضوری ارائه می‌دهد، همچنان مورد استقبال افراد مختلف قرار خواهد گرفت. مطالعات نشان می‌دهند که آموزش انلاین این قابلیت را دارد. از دیگر دلایل این روش آموزشی این است که اینترنت نحوه تعامل و جستجوی اطلاعات ما را تغییر داده است. یادگیری آنلاین در دسترس و انعطاف پذیر است و این همان چیزی است که آن را بسیار جذاب می‌کند.
بر اساس مطالعات انجام شده، ثبت نام دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر رو به کاهش است. بنابراین، تعداد دانشجویانی که به دنبال آموزش آنلاین هستند بسیار قابل توجه است. دانشگاه‌ها از جذب دانشجو در سراسر جهان سود می‌برند. اساتید و مربیان با استفاده از پیشرفته‌ترین پلتفرم‌های آموزش از راه دور می‌توانند آکادمی خود را به مقصدی برای یادگیری تبدیل کنند.

سرور رکمانت؛ یکی از پرکاربردترین سخت‌افزارهای حوزه IT

تا پایان سال 2020، حدود یک سوم کل داده‌ها در فضای ابری وجود داشتند و به همین خاطر باید از دیتاسنترها تشکر کنیم. بدیهی است که برای اینکه تمام اجزای مرکز داده به درستی اجرا شوند، به روشی برای استفاده بهینه از سرورها نیاز داریم. بهترین راه برای انجام این کار استفاده از سرورهای رکمانت می‌باشد. اما سرور رکمانت چگونه استفاده می‌شود؟

پاسخ این سوال بیشتر از آنچه که فکر کنید به عملکرد سرور مربوط است. مهم‌ترین اجزای زیرساخت فناوری اطلاعات سرورهایی هستند که امکان ایجاد، اشتراک گذاری و دسترسی به داده‌ها را از طریق شبکه برای کاربران فراهم می‌کنند. در واقع، این سرورهای رکمانت هستند که از عملکرد صحیح و بهینه سرورها پشتیبانی می‌کنند. بر خلاف سرورهای تاور که برای قرار گرفتن در قفسه به صورت ایستاده طراحی شده اند، سرورهای رکمانت در محفظه‌هایی به نام رک بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند که این امر به یکپارچه سازی منابع شبکه و به حداقل رساندن فضای مورد نیاز کمک می‌کند.

مسلما می‌توانید سرورها را به سادگی روی یک میز بزرگ بچینید و به بهترین‌ نتایج امیدوار باشید. در این شرایط احتمالا با مشکلاتی از قبیل گرمای بیش از حد و عملکرد ضعیف مواجه خواهید شد و به همین دلیل توجه به چیدمان سرور از اهمیت بالایی برخوردار است.

نگاهی به سرور رکمانت

سرورها به انواع سرورهای تاور، رکمانت و بلید یا تیغه‌ای تقسیم می‌شوند. در واقع، مهم نیست که برای چه کاری از سرورها استفاده می‌کنید، آن‌ها عمدتا در این سه نوع دسته جای می‌گیرند. سرورهای تاور، رکمانت و تیغه‌ای اساسی ترین تجهیزات سخت افزاری هستند که توسط شرکت‌ها خریداری می‌شوند. تنها انتخاب یک سرور براساس نیازهای مشخص شده می‌تواند هزینه‌های شرکت را به طور موثر کاهش دهد.

برای شرکت‌هایی که در زمینه فناوری کار می‌کند، انتخاب سرور مناسب تصمیم مهمی برای بهبود آن است. مسلما هیچ‌کس نمی‌خواهد خطر سقوط یا داغی بیش از حد یک سرور پرهزینه، کسب و کارش را تهدید کند. در حالی که بیشتر رک‌های خوش‌ساخت می‌توانند با خیال راحت تجهیزات زیادی را در خود جای دهند، طراحی‌ آن‌ها نیز می‌تواند بسیار متفاوت باشد. طراحی برخی از ابتدایی‌ترین رک‌ها به صورت دو پایه است که می‌توان آن‌ها را به زمین یا دیوار متصل کرد. این رک‌ها بیشتر برای تجهیزات مخابراتی و شبکه مانند: فایروال‌ها، روترها و سوئیچ‌ها استفاده می‌شوند.

سرور رکمانت برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

مانند همه سرورها، سرورهای رکمانت نیز خدمات خاصی به مشتریان خود ارائه می‌دهند. این ماشین‌های قابل اعتماد و پرقدرت برای مقاومت در برابر شرایط سخت محیطی، مانند: دماهای بسیار بالا یا پایین، لرزش و رطوبت طراحی شده‌ اند. این سرور برای سازمان‌هایی که به مقیاس‌پذیری و توسعه‌ تاکید دارند، یک گزینه ایده‌آل است.

قطعات اساسی سرور رکمانت

قطعات مورد نیاز هر سرور به نیازهای IT آن سازمان بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر کارهای سنگینی را انجام می‌دهید، احتمالا به حافظه سرور DDR4 نیاز خواهید داشت که در عین افزایش پهنای باند، ولتاژ را کاهش می‌دهد. به طور کلی اجزای مشترک سرورهای رکمانت به شرح زیر است:

مادربرد

CPU

RAM: به عنوان حافظه سرور شناخته می‌شود. هرچه رم بهتر باشد سرعت دسترسی به داده‌ها نیز بهتر می‌شود.

HBA: دستگاه‌های خارجی را به سرور متصل می‌کند.

پورت های ورودی و خروجی: مانند USC، پورت سریال یا پورت AUX

محفظه‌های درایو: برای افزودن HDD یا SSD به سرور

تجهیزات پشتیبانی دیگر: از جمله ریل‌ها، میله‌های مدیریت کابل و سیستم خنک کننده

مزایای بی نظیر سرور رکمانت

اصلی‌ترین دلیل محبوبیت سرورهای rackmount این است که به راحتی در کنار سایر تجهیزات مهم مانند: سوئیچ‌های شبکه قرار می‌گیرند. در این شرایط مدیریت کابل‌ها بسیار آسان‌تر خواهد شد. همچنین، رک‌های این سرور اغلب برای ارتقای جریان هوا طراحی شده‌اند و بسیاری از آن‌ها با سیستم‌های خنک‌کننده اختصاصی عرضه می‌شوند.

هنگام استفاده از سرور رکمانت عملکرد سرور افزایش می‌یابد، فرآیند تعمیر و نگهداری مرکز داده تسهیل می‌شود و امنیت بیشتر خواهد شد. اما مزایای دیگر استفاده از سرور رکمانت در دیتاسنتر چیست؟ در اینجا برخی از مزایای کلیدی این سرورها را شرح می‌دهیم:

راه اندازی دیتا سنتر با ظرفیت کامل

شما می‌توانید مرکز داده خود را با ظرفیت کامل راه اندازی کنید. با اجرای سرورها در سطوح بهینه می‌توانید از مدیریت جریان هوا و ظرفیت آن حداکثر استفاده را ببرید. با این حال، هنگام خرید سرور رکمانت این نکته را در نظر بگیرید که قفسه‌های سرور در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف وجود دارند و بسیاری از آن‌ها قابل تنظیم هستند. بنابراین می‌توانید به راحتی قفسه‌های خالی را جا به جا کنید یا آن‌ها را با پانل‌های خالی بپوشانید تا جریان هوا افزایش یابد.

قابلیت ارتقا

فرآیند ارتقا و اضافه شدن سرور جدید به سرورهای رک بسیار آسان است. اگر نیاز شرکت بیشتر شود، فضای زیادی برای افزودن سرورهای جدید یا ارتقا آن‌ها وجود دارد. این سرورها به راحتی و بدون نیاز به خاموش کردن سیستم حذف می‌شوند و بنابراین در کار سرور خللی ایجاد نخواهد شد.

نگهداری آسان

نگهداری از مرکز داده برای بهره وری بیشتر امری ضروری است. قفسه‌های سرور به راحتی حرکت می‌کنند و بنابراین تعمیر و نگهداری آن‌ها بسیار راحت خواهد بود. برخی از این قفسه‌ها به چرخ‌هایی مجهز هستند تا بتوانید آن‌ها را به آسانی جابجا کنید و از آنجایی که همه چیز در یک رک قرار دارد، می‌توانید به راحتی مشکلات را شناسایی کرده و نسبت به حل آن‌ها اقدام نمایید.

امنیت بیشتر

مهم ترین نکته امنیت دیتاسنتر است. قفسه‌ها از پانل‌های قفل شده برای ایمن نگه داشتن سرور استفاده می‌کنند. سرورهای رکمانت مختلف با سیستم‌های امنیتی متفاوتی عرضه می‌شوند، بنابراین در ابتدا تعیین کنید که کدام سیستم امنیتی برای شما بهتر کار می‌کند. علاوه بر همه این‌ها، سرور رکمانت بسیار انعطاف پذیر است و می‌تواند متناسب با نیاز هر سازمان طراحی و تولید شود.

چگونه یک سرور رکمانت مناسب انتخاب کنیم؟

وجود سرور در شرکت‌ها مزایای بسیاری را به همراه خواهد داشت. همانطور که گفتیم، انواع مختلفی از سرورها در اشکال مختلف وجود دارند، با این حال سرور رکمانت یک انتخاب ایده ال برای بسیاری از مشاغل محسوب می‌شود. به طور کلی سرورهای رکمانت فضای کمی را اشغال می‌کنند و به راحتی نصب می‌شوند. این سرورها امنیت بیشتری را ارائه می‌دهند و برای راه اندازی به منابع زیادی نیاز ندارند.

سرورهای رکمانت زیادی با اندازه‌ها و قابلیت‌های متنوع و برای انجام کارهای متفاوتی در بازار وجود دارند. در ادامه راهنمایی را برای انتخاب سرور رکمانت مناسب کسب و کار خود می‌خوانید.

اندازه

یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام خرید این نوع سرور باید در نظر گرفت اندازه آن است. آیا سرور را در یک رک قرار می‌دهید؟ آیا جای آن در فضای آزاد است؟ اگر قصد دارید سرور را در یک رک نصب کنید، فاکتور بسیار مهمی که باید در نظر بگیرید، اندازه آن است. عرض این سرورها معمولا 19 اینچ است و ارتفاع استاندارد آن‌ها به 1.75 اینچ (1U) می‌رسد. البته در ارتفاع بزرگتر 2U، 3U یا حتی 4U نیز عرضه می‌شوند که در این صورت فضای بیشتری برای پردازنده‌های بیشتر و سایر قطعات نیز فراهم خواهد شد.

حافظه

عملکرد سرور مشابه یک رایانه است و وظایفی از جمله ذخیره سازی و اشتراک گذاری فایل‌ها را مدیریت می‌کند. بدیهی است مقدار حافظه و فضای ذخیره سازی مورد نیاز هر سازمان بسته به نیازهایی که دارد، متفاوت است. برای شروع، سروری با حداقل 8 گیگابایت حافظه، 1 ترابایت فضای ذخیره سازی و حدود 8 تا 16 هسته پردازنده در نظر بگیرید. در صورت نیاز به قطعات بیشتر می‌توانید بعدا سرور خود را ارتقا دهید. قبل از انجام این کار در نظر بگیرید که قطعات جدید با قطعات موجود در سرور مطابقت داشته باشند. این قطعات باید از همان سازنده و همان مدل باشند.

مجازی سازی

مجازی سازی عمل ایجاد تعدادی ماشین‌های مجازی است که هر کدام بخشی از حافظه موجود، پردازنده‌ها و استوریج را برای اجرای یک عملکرد خاص به خود اختصاص می‌دهند. نرم افزاری به نام Hypervisor این منابع را بین ماشین‌های مجازی توزیع می‎کند تا عملکرد هرکدام از آن‌ها را افزایش دهد و ماشین مجازی به طور مستقل کار کند.

سیستم عامل

رایج‌ترین سیستم عامل در سرورها ویندوز است. ویندوز مدت زیادی است که استفاده می‌شود و ویژگی‌های خوبی برای کسب و کار شما به همراه دارد. اما مشکل اصلی این است که این سیستم عامل از برنامه‌های غیر مایکروسافت پشتیبانی نمی‌کند. اگر از نرم‌افزار open source استفاده می‌کنید، سروری را در نظر بگیرید که بتواند سیستم‌عامل‌های مختلف را از طریق مجازی‌سازی اجرا کند.

بودجه و الزامات

بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​به دلیل کمبود بودجه انتخاب‌های محدودی دارند. شاید در چنین شرایطی به دنبال ارزان‌ترین سرور در بازار باشید. با این حال بهتر است میان کیفیت و قیمت تعادل ایجاد کنید. نیازهای محاسباتی خود را برای پنج سال آینده پیش بینی کنید و سروری را انتخاب نمایید که بتواند تا آن زمان نیازهای سازمان را برطرف کند. به همین ترتیب، از هزینه‌های ناشی از دور انداختن سرور و خرید سرور بزرگ‌تر در آینده جلوگیری می‌شود.

نتیجه گیری

انتخاب سرور مطابق با نیازهای خود قطعا چیزی است که باید هنگام تحقیق برای خرید سرور مناسب در نظر داشته باشید. نیاز به سرور و مدیریت صحیح آن‌ها هر لحظه بیشتر می‌شود، بنابراین استفاده از سرور رکمانت گزینه خوبی برای آینده مدیریت داده و شبکه است. در آخر مهم‌ترین نکته این است که تحقیقات خود را برای یافتن بهترین سرور ادامه دهید. خوشبختانه سرورهایی که شرکت رهاکو ارائه می‌دهد سازگاری با تجهیزات IT و دیتاسنتر شما را تضمین می‌کند. برای شروع آماده اید؟ همین امروز برای اطلاعات بیشتر درباره سرورهای رکمانت و خدمات نصب آن‌ها با کارشناسان رهاکو تماس بگیرید

RPA؛ انقلابی در فرآیندهای کسب و کار با اتوماسیون فرآیند رباتیک

RPA نوعی اتوماسیون فرآیندهای تجاری است که با استفاده از آن می‌توان مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را به عنوان وظایف کاری یک ربات تعریف کرد. ربات‌های RPA تعاملات انسان و رایانه را تقلید می‌کنند تا کارها بدون خطا و با حجم و سرعت بسیار بالا انجام شوند. به بیان ساده RPA فرآیندی است که طی آن یک ربات ترکیبی از اتوماسیون، بینایی کامپیوتر و یادگیری ماشینی را برای انجام خودکار کارها در حجم بالا استفاده می‌کند. اتوماسیون فرآیند رباتیک چیزی جز دستور دادن به ماشین برای اجرای کارهای دستی روزمره و تکراری نیست.

مدیران ارشد فناوری اطلاعات بیشتر به اتوماسیون فرآیند روباتیک تمایل دارند تا مسئولیت های خسته کننده را از میان بردارند تا کارمندان شرکت بتوانند روی کارهایی با ارزش بالاتر تمرکز کنند. اما کارشناسان می‌گویند که RPA به طراحی، برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب نیاز دارد تا بتواند بیزینس شما را تقویت کند.

نحوه عملکرد اتوماسیون فرآیند رباتیک

اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) یک فناوری نرم افزاری است که ساخت، راه اندازی و مدیریت ربات‌های نرم افزاری را آسان می‌کند. این ربات‌ها رفتارهای انسان را در تعامل با سیستم‌ها و نرم افزارهای دیجیتال شبیه سازی می‌کنند. درست مانند همه افراد، این ربات‌ها هم می‌توانند کارهایی مانند درک دستورالعمل‌ها، هدایت سیستم‌ها، شناسایی و استخراج داده‌ها و طیف گسترده‌ای از اقدامات تعریف‌شده را انجام دهند. و تمام این وظایف را سریع‌تر از مردم انجام می‌دهند!

مزایای تجاری RPA چیست؟

بزرگ‌ ترین مزیت اتوماسیون رباتیک کاهش هزینه هاست. افزایش سرعت، دقت و ثبات، بهبود کیفیت و مقیاس پذیری از مزایای دیگر این فرایند است. اتوماسیون همچنین می‌تواند امنیت بیشتری را به خصوص برای داده‌های حساس و خدمات مالی سازمان فراهم کند. اتوماسیون فرآیند رباتیک جریان کار را ساده می‌کند. به همین ترتیب، سازمان‌ها سودآورتر، انعطاف پذیرتر و پاسخگوتر می‌شوند. همچنین با حذف کارهای پیش پا افتاده رضایت و بهره‌وری کارکنان را افزایش می‌دهد. RPA به سرعت برای تسریع تحول دیجیتال پیاده سازی می‌شود. این فناوری برای خودکارسازی کارهایی که فاقد API، زیرساخت‌های دسکتاپ مجازی (VDI) یا دسترسی به پایگاه داده هستند، بسیار ایده‌آل است.

فناوری RPA و تغییر نحوه انجام کارها در جهان

ربات‌های نرم‌افزاری کارهای تکراری و کم ‌ارزش مانند: ورود به برنامه‌ها و سیستم‌ها، جابجایی فایل‌ها و پوشه‌ها، کپی و ذخیره داده‌ها، پر کردن فرم‌ها، و تکمیل گزارش‌های معمولی را به جای افراد انجام می‌دهند. ربات‌های پیشرفته حتی می‌توانند فرآیندهایی مانند: ترجمه متن، تعامل در چت‌ و مکالمات، درک داده‌ها و استفاده از مدل‌های پیشرفته یادگیری ماشین را انجام دهند.

وقتی روبات‌ها این کارهای تکراری و پر حجم را انجام ‌دهند، انسان‌ها می‌توانند روی کارهایی که مفیدتر،مهم‌تر و ارزشمندتر است تمرکز کنند و از همکاری و تعامل با مشتریان لذت بیشتری ببرند. انجام این کارها باعث ارتقا و پیشرفت شرکت‌ها نیز می‌شود. همچنین بهره‌وری، کارایی و انعطاف‌پذیری بیشتری را نیز به همراه دارد.

در کجا می‌توان از RPA استفاده کرد؟

امروزه RPA کاربردهای جدیدی نمایان کرده است و مردم را از خستگی‌های مکرر رها می‌کند. این روبات‌ها در صنایع مختلف از خدمات مالی گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی، تولید و خرده‌فروشی کاربرد دارند. فراتر از آن، RPA در حوزه‌های مختلفی مانند: امور مالی، خدمات مشتری و فناوری اطلاعات نیز پیاده‌سازی شده است. و این تنها شروع فعالیت آن‌هاست. RPA در ابعاد گسترده قابل اجراست. تقریبا هر کاری با حجم بالا و مبتنی بر قوانین تجاری که قابل تکرار است، یک گزینه عالی برای اتوماسیون است.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های فناوری RPA

برای ایجاد و مدیریت یک برنامه RPA در سطح سازمانی، به فناوری نیاز دارید که بتواند بسیار فراتر از خودکارسازی یک فرآیند واحد عمل کند. سازمان شما به پلتفرمی نیاز دارد که بتواند به شما در ایجاد و مدیریت یک قابلیت جدید کمک کند. پلتفرمی که به شما کمک کند تا به یک شرکت کاملا خودکار تبدیل شوید. فناوری RPA کاملا از شما پشتیبانی می‌کند؛ از کشف فرصت‌ها گرفته تا ساخت سریع روبات‌هایی با کارایی بالا و مدیریت هزاران گردش کار خودکار.

البته اتوماسیون فرایند رباتیک باعث از بین رفتن شغل برای انسان‌ها نخواهد شد. پتانسیل بهره‌وری RPA بسیار زیادی است؛ انقدری که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. تکنولوژی به پیشرفت خود ادامه خواهد داد، اما این لزوما به این معنی نیست که ربات‌ها مشاغل را از بین می‌برند.

در حالت ایده‌آل، این ربات‌ها کارمندان را برای کارهای با ارزش‌تر آزاد می‌کنند تا در مسیر تحول دیجیتال سازمان گام بردارند.

گردش کار سنتی در ابزارهای اتوماسیون رباتی

در ابزارهای اتوماسیون گردش کار قدیمی، توسعه‌دهنده نرم‌افزار فهرستی از اقدامات را برای خودکارسازی یک فعالیت با استفاده از رابط‌ه برنامه‌نویسی برنامه داخلی (API) یا زبان برنامه‌نویسی اختصاصی تولید می‌کند. به همین ترتیب، سیستم‌ RPA با مشاهده انجام آن کار توسط کاربر در رابط کاربری گرافیکی برنامه (GUI) و سپس با تکرار آن وظایف فرایند اتوماسیون را در GUI انجام می‌دهند.

چرا RPA سریع‌ترین نرم افزار سازمانی در حال رشد در جهان است؟

وقتی ارزش RPA را با سهولت اجرای آن نسبت به سایر فناوری‌های سازمانی ترکیب ‌کنید، به راحتی متوجه می‌شوید که چرا استفاده از RPA در سراسر جهان فراگیر شده است. RPA می‌تواند به صنایع مختلف کمک کند تا مسائل عملیاتی خاص خود را با روش‌های جدید و قدرتمند حل کنند.

مدیران حوزه‌های مختلف از امور مالی گرفته تا خدمات مشتری، بازاریابی، منابع انسانی و فراتر از آن می‌دانند که RPA بسیاری از فرآیندها را بهبود می‌بخشد. همچنین ظرفیت بالاتر، توان عملیاتی سریع‌تر و خطاهای کمتری را هنگام اجرای فرآیندهای کلیدی ایجاد می‌کند. از دیدگاه مدیر مالی، سرمایه گذاری در فناوری RPA بازدهی سریعی را ارائه می‌دهد و در مقایسه با سایر فناوری‌های سازمانی به حداقل هزینه نیاز دارد.

از آنجایی که ربات‌های نرم افزاری می‌توانند به راحتی به سیستم‌های قدیمی دسترسی داشته باشند و با آن‌ها کار کنند، RPA به یک عنصر کلیدی برای تحول دیجیتال تبدیل شده است. فناوری RPA مدرن پلتفرم‌های مقیاس‌پذیر و آماده را به سازمان‌ها ارائه می‌دهد. کارمندان دریافتند که استفاده از دستیارهای رباتیک کارشان را بسیار آسان‌تر می‌کند. و رویکرد  RPA به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به توسعه‌دهنده‌ای تبدیل شوند که می‌تواند اتوماسیون‌های ساده خود را بسازد.

عملکرد ربات‌های RPA

خدمات RPA با یک ربات نرم افزاری مطابقت دارد؛ به طوری که هر ربات ایستگاه کاری مجازی خود را دارد، درست مانند یک کارگر. این ربات از صفحه کلید و ماوس برای اجرای کارها استفاده می‌کند. به طور معمول همه این اقدامات در یک محیط مجازی انجام می‌شود. ربات RPA برای کار کردن نیازی به صفحه نمایش فیزیکی ندارد، بلکه صفحه نمایش را به صورت آنلاین تفسیر می‌کند.

این مقیاس ‌پذیری مدیون ظهور فناوری مجازی‌سازی است که بدون آن مدیریت سخت‌افزار فیزیکی با مشکل مواجه می‌شود. اجرای RPA در مقایسه با راه حل‌های سنتی به طور چشمگیری در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند.

آیا RPA همان هوش مصنوعی (AI) است؟

RPA هوش مصنوعی نیست و هوش مصنوعی RPA نیست! اما ترکیب RPA و AI امکانات جدیدی را برای شرکت‌ها به ارمغان میاورد. در حال حاضر ویژگی‌های پیشرفته هوش مصنوعی در قالب مدل‌های یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی (NLP)، تشخیص کاراکتر و تصویر و موارد دیگر در ربات‌های RPA وارد می‌شوند.

ترکیب این قابلیت‌ها در ربات‌ توانایی آن‌ها را برای مدیریت فرآیندهای شناختی به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. فرآیندهای شناختی به موارد زیر نیاز دارند:

درک اسناد از جمله داده‌های نیمه ساختاریافته یا ساختار نیافته

تجسم صفحه نمایش (از جمله دسکتاپ مجازی)

درک گفتار و ادامه مکالمات

زمانی که شرکت‌ها هوش مصنوعی را در فعالیت‌ها و تصمیم‌های خود ادغام می‌کنند، متوجه می‌شوند که RPA می‌تواند به عنوان یک سیستم تحویل در هوش مصنوعی عمل کند. ربات‌ها را می‌توان طوری تنظیم کرد که مدل‌های یادگیری ماشینی را در فرآیند تصمیم‌گیری و تحلیل‌های خودکار خود اعمال کنند و هوش ماشینی را عمیقا در عملیات‌های روزمره جای دهند.

چهار بررسی اساسی هنگام تعیین مناسبات احتمالی RPA

فرآیند رباتیک باید مبتنی بر قانون باشد.

این فرآیند باید در فواصل زمانی منظم تکرار شود.

فرآیند باید دارای ورودی‌ها و خروجی‌های تعریف شده باشد.

کار باید حجم کافی داشته باشد.

نتیجه گیری

به بیان ساده، نقش RPA خودکارسازی وظایف تکراری و پیش پا افتاده است که قبلا توسط انسان انجام می‌شد. این نرم افزار برای انجام کارهای تکراری در برنامه‌ها و سیستم‌ها تنظیم شده است. اتوماسیون فرایند رباتیک  RPA یک نرم افزار گردش کار با مراحل و برنامه‌های متعدد است که برای انجام کارهای مورد نظر تنظیم می‌شود. RPA شکل پیشرفته‌ای از اتوماسیون فرآیندهای کسب و کار است که وظایف انسان را در سیستم خود ثبت می‌کند؛ سپس همان وظایف را بدون دخالت انسان انجام می‌دهد.

مزایای استفاده از ICT در پیشبرد اهداف کسب و کارهای امروزی

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) اصطلاحی گسترده در حوزه فناوری‌ است که کسب و کارهای مدرن را قادر می‌سازد تا در دنیای دیجیتال فعالیت کنند. تجهیزاتی که زیرساخت این فناوری را تشکیل می دهند شامل: رایانه، مودم اینترنت، صفحه نمایش، سرور و سایر اجزای فناوری ارتباطات دیجیتال باشد. برنامه ریزی و اجرای زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کسب و کارها یک کار ضروری است. کسب‌وکارها با پیاده‌سازی زیرساخت (Information & Communication Technology) می توانند به کمک متخصصان این حوزه راهکار مناسب خود را ایجاد کنند.
اهمیت ICT در زمینه های مختلف زندگی روزمره
همه ما از اهمیت اطلاعات در زندگی روزمره خود با خبریم. همه روزه بخشی از زمان خود را به خواندن مقاله‌های علم و فناوری، اخبار، پیش بینی آب و هوا، و مطالب سرگرمی اختصاص می دهیم. تمام این فعالیت ها در حوزه فناوری اطلاعات شکل می گیرند. در گذشته ارتباط با دوستان و خانواده به این شکل غیرممکن بود اما ارتباطات امروزی ما بسیار گسترش یافته است. اکنون با چند کلیک با دوستان و خانواده خود در سراسر جهان تماس میگیریم. با برنامه های فوق العاده ای مانند فیس بوک، فیس تایم و واتس اپ داریم با دوستان و خانواده خود دائما در ارتباطیم.
تقریبا همه رشته ها به نوعی از فناوری‌های ICT استفاده می‌کنند. مهندسان عمران از دستگاه‌های محاسباتی برای محاسبه بارهای ترافیکی، پروفایل خاک و سایر کاربردهای مهندسی عمران استفاده می کنند. به همین ترتیب مهندسان مکانیک و سایر دانشجویان مهندسی و هنرهای زیبا از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند.
پیشرفت در ICT پایه و اساس تجارت عصر مدرن را تشکیل می‌دهد. عصر جدید بازاریابی سیاست های جدیدی را به بخش تجاری آورده است. راهکارهای فناورانه در مدیریت و تعامل با مشتری باعث شده تا کسب و کارها خدمات، راه حل ها، محصولات بهتری ارائه دهند. این سیستم پیشرفته نقش حیاتی در فعالیت های عملیاتی کسب و کارها ایفا می کند. دولت ها از طریق ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) به شهروندان خود دسترسی خواهند داشت. و وزارت اطلاعات را یکی از ارکان اساسی تمام کشورهاست.
کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی  روزمره
فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه‌هایی مانند: تجارت الکترونیک، بانکداری، کشاورزی، آموزش، پزشکی، حمل و نقل و غیره استفاده می‌شود. فاوا در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد:
ICT در سرگرمی
فناوری اطلاعات و ارتباطات انواع سرگرمی‌ها را برای شما فراهم می‌کند. با تکنولوژی می‌توانید مستقیما از اینترنت فیلم‌ها یا موسیقی‌های روز دنیا را تماشا کنید.
ICT در علوم پزشکی
فناوری اطلاعات و ارتباطات به تجهیزات، منابع و ابزارهای مورد نیاز برای بهبود کارایی در سلامت و زیست پزشکی مربوط می شود. تجهیزات ICT در افزایش دسترسی به مراقبت‌های خانگی کاربرد بسیاری دارد.
ICT در امور مالی
این فناوری امکان محاسبه سریع داده های مالی را فراهم می کند. مزایای استراتژیک و نوآورانه ICT در زمینه تجارت الکترونیک که شامل خرید و پرداخت از طریق اینترنت و غیره می‌شود، بسیار است. فناوری اطلاعات و ارتباطات به نگرانی‌های امنیتی، مسائل حقوقی و دسترسی به بازارهای جهانی کمک می‌کند.
ICT در مدیریت بخش دولتی
فناوری اطلاعات و ارتباطات اطلاعات را در دسترس عموم قرار می‌دهد و فعالیت هایی که نیازمند رعایت شرایط اقتصادی، مالی و قانونی است را راحت تر می کند. بسیاری از فعالیت‌های مختلف مانند پرداخت صورت‌حساب یا تمدید اسناد رسمی مانند گواهینامه رانندگی و سایر موارد از طریق اینترنت امکانپذیر خواهد بود.
ICT در الکترونیک
استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در الکترونیک داخلی به سرعت در حال توسعه است. مدیریت لوازم خانگی از طریق سیستم های روشنایی، امنیتی و غیره امکانپذیر شده است.
ICT در آموزش و پرورش
فناوری اطلاعات و ارتباطات محیط آموزشی بهتری را فراهم کرده است. فناوری از طریق استفاده از رایانه، تبلت، بردهای الکترونیکی تعاملی و سایر فرمت‌ها، آموزش از راه دور را بسیار راحت‌تر از گذشته می‌کند.
ICT در کشاورزی
این فناوری با ارائه تکنیک‌های کشاورزی بهتر، دسترسی بهتر به منابع طبیعی، استراتژی‌های تولید موثر و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال برای کشاورزی به توانمندسازی کشاورزان کمک می‌کند.
ICT در تجارت
این سیستم به مدیران و کارکنان کمک می‌کند تا سریع و دقیق تصمیم بگیرند و عملیات و فعالیت های روزمره را به طور موثر مدیریت کنند. همچنین، فرصت ها یا تهدیدهای تجاری با کمک این فناوری به سرعت پیش بینی خواهند شد.
چگونه ICT به رشد کسب و کار شما کمک می‌کند؟
شبکه های ارتباطی نقش اساسی در تصمیم گیری و تسهیل فرآیند کار دارند. ICT یا فناوری اطلاعات و ارتباطات تغییرات قابل توجهی در خدمات، محصولات و شرایط رقابتی صنایع مختلف ایجاد می‌کند. علاوه بر این، فرآیندهای فناوری اطلاعات و ارتباطات مزایای زیادی برای تولید، طراحی، توسعه و تحقیق در زمینه‌های مختلف به ارمغان می‌آورند.
افزایش بهره وری
فناوری اطلاعات و ارتباطات بهینه سازی فرآیندهای مختلف کسب و کار را برای افزایش بهره وری شرکت ممکن می سازد. به لطف چنین راهکارهایی در زمان صرفه جویی می‌شود و برنامه ریزی های موثری صورت می‌گیرد.
بهبود خدمات مشتری
با استفاده از سیستم‌های ICT حجم زیادی از داده‌ها ذخیره و به اشتراک گذاشته می‌شوند. بنابراین شرکت‌ها بر اساس اطلاعاتی که از مشتریان دریافت می‌کنند، به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، اپراتورهای پشتیبانی فروش کل تاریخچه خرید مشتری را می‌بینند و از ترجیحات او باخبرند. به همین ترتیب می‌توانند رضایت مشتری را افزایش دهند و وظایف را با کارایی بیشتری انجام دهند.
بهبود همکاری موثر
پیاده سازی فناوری های نوآورانه مزایای بسیاری برای بهبود ارتباط با مشتریان ارائه می‌کند. مدیران و اپراتورها می‌توانند بر اساس تاریخچه سفارشات و خریدها، یک طرح ارتباطی با مشتری برنامه ریزی کنند.
کاهش هزینه‌ها
پیاده سازی اولیه ICT ممکن است بسیار پر هزینه به نظر برسد. با این حال، بهتر است همیشه به آینده فکر کنید! فناوری اطلاعات و ارتباطات زمانی مقرون به صرفه می‌شود که بفهمید چقدر این تکنولوژی در ساده‌سازی مدیریت شرکت و عملیات‌های مختلف مؤثر خواهد بود. به این مثال کلاسیک توجه کنید: برنامه‌های آموزشی آنلاین که باعث بهبود فرآیندهای داخلی سازمان می‌شوند. ICT شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا کارهای بیشتری را با حداقل هزینه انجام دهند؛ بدون اینکه کیفیت یا ارزش کار را به خطر بیندازند.
افزایش فعالیت‌های تجاری
فناوری اطلاعات و ارتباطات به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا پویایی بیشتری داشته باشند. به لطف دورکاری و مجازی سازی، کارمندان می توانند در هر مکانی کار کنند. اینترنت بانک ها به کسب و کارهای کوچک امکان می دهد تا کارت‌های اعتباری را به صورت دیجیتالی بپذیرند. با این کارها هزینه تجهیزات اضافی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزه یکی از حیاتی ترین سرمایه گذاری ها برای کسب و کارهای مختلف است. این فناوری بهره وری و سود را افزایش می‌دهد، تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد، در هزینه و زمان صرفه جویی می‌کند. این سیستم با خودکارسازی فرآیندهای کاری مختلف، زندگی را برای کارکنان و مدیران آسان‌تر می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد زمان و انرژی کمتری را صرف کارهای اضافی کنند. زیرساخت ICT فعالیت‌های شرکت را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. شرکت ها باید از نوآوری های امروزی برای ماندن در رقابت استفاده کنند.
نتیجه گیری
توضیحات بالا تنها بخشی از مزایای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و ICT برای مشاغل مختلف می‌باشد. خبر خوب این است که استراتژی‌ها و سیاست‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای رشد کسب و کار خود آن‌ها را اجرا کنید. به طور کلی، تمام شرکت های سراسر جهان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تجارت را پذیرفته اند و برای پیشبرد اهداف خود از آن استفاده می‌کنند.

گزارشی از نمایشگاه خدمات کسب و کار ایران

حوزه خدمات یکی از بخش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با توجه به ارزش افزوده بسیار بالای آن اهمیت زیادی دارد. نمایشگاه کسب و کار ایران با هدف آشنایی صاحبان کسب و کار با ارائه دهندگان خدمات کسب و کار در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد. این نمایشگاه از روز اول شهریور آغاز شد و در روز 4 شهریور ماه به کار خود پایان داد. وزارت صمت برگزاری این نمایشگاه را برعهده داشت. نمایشگاه خدمات کسب و کار در در دومین روز برپایی خود میزبان آقای فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت بود. در ادامه گزارش مختصری از نخستین دوره برگزاری این نمایشگاه را می‌خوانید.
افتتاح نخستین دوره از نمایشگاه خدمات کسب و کار
نمایشگاه کسب و کار اولین بستر برای فرهنگ‌سازی در حوزه خدمات کسب و کار در کشور است. نخستین نمایشگاه کسب و کار با رویکرد دانش بنیان در روز سه شنبه اول شهریور ماه 1401 افتتاح شد. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور علیرضا شاه میرزایی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدجواد حاجی حسینی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد. نمایشگاه خدمات کسب و کار ایران به مدت چهار روز از روز سه شنبه اول شهریورماه 1401 تا روز جمعه چهارم شهریورماه در سالن‌های 5 و 6 نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد. مسئولان عالی رتبه، کارآفرینان، اصحاب رسانه، انجمن‌ها و ارائه دهندگان و خدمات توسعه کسب و کار در این نمایشگاه حضور داشتند.
هدف از برگزاری نمایشگاه خدمات کسب و کار
اصلی‌ترین هدف برگزاری این نمایشگاه معرفی زنجیره خدمات به هسته‌های فناوری و صنعتی بود. این نمایشگاه به شبکه سازی و تقویت ارتباطات فعالان این صنعت کمک کرد تا تمام خدمات کسب و کار در یک فضای واحد در معرض نمایش قرار بگیرد. در حقیقت آشنایی صاحبان کسب و کارها با این خدمات و اجزای زیست بوم کسب و کارها از اهداف بزرگ این رویداد بود.
به گفته آقای دکتر اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت، هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی خدمات کسب و کار به صاحبان کسب و کار بوده است. وی اعلام کرد که برای تداوم یک کسب و کار آگاهی از دانش‌های روز بسیار ضروری است و این نمایشگاه مکانی برای آشنایی ارائه دهندگان کسب و کار با این خدمات می‌باشد. بهره گیری از این خدمات تاثیر بسزایی در پیشرفت کسب و کارها دارد، چرا که بیشتر شرکت‌ها به دلیل عدم مدیریت درست با شکست مواجه می‌شوند.
مختصری از اتفاقات مهم نمایشگاه
نخستین نمایشگاه تخصصی خدمات کسب و کار با رویکرد دانش بنیان در سالن‌های 5 و 6 و از ساعت 8 الی 16 میزبان بازدیدکنندگان بود. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات کسب و کار، با معرفی سامانه‌ها و خدمات خود در این نمایشگاه حضور داشتند. شرکت رهاکو نیز در سالن 5 این نمایشگاه میزبان بازدیدکنندگان محترم بود. سامانه‌هایی مانند: پلتفرم‌های خدمات کسب و کار، مدیریت زنجیره تامین، ارائه خدمات حقوقی کاریابی و روانشناسی کسب و کار از این جمله خدمات هستند.
در نخستین روز برگزاری این نمایشگاه جناب آقای دکتر بازارگان از غرفه‌ها بازدید به عمل آوردند. وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین روز برگزاری این نمایشگاه حضور داشت و در مصاحبه با خبرنگاران گفت: خدمات کسب و کار حرف جدیدی نیست و از قبل وجود داشته است، اما در حال حاضر اولویت وزارت صمت گسترش فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان است. اگر با رویکرد توسعه به این شرکت‌ها نگاه کنیم قطعا به بهره وری و اشتغال خواهیم رسید.
حضور پررنگ شرکت رهاکو در نخستین نمایشگاه خدمات کسب و کار ایران
شرکت‌های خدمات تامین مالی، موسسات حقوقی، موسسات روانشناسی، موسسات تبلیغاتی و برندینگ و مراکز مدیریتی طراح کسب و کار از جمله شرکت‌هایی هستند که در این نمایشگاه حضور دارند. شرکت رهاکو نیز با ارائه محصولات و خدمات ویپ، مجازی سازی، مانیتورینگ، زیروکلاینت و تین کلاینت در این نمایشگاه حضور داشت و میزبان بیش از 200 بازدید کننده بود. نمایشگاه خدمات کسب و کار فرصتی فراهم کرد تا شرکت رهاکو قرار ملاقات‌های موثری را با شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف داشته باشد. آشنایی با مجموعه‌های ایدرو، ایمیدرو، مگفا، ایران فاوا از دستاوردهای این رویداد بود.
معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از نخستین نمایشگاه کسب و کار ایران از غرفه رهاکو در این نمایشگاه بازدید کردند. مدیر روابط عمومی ایدرو، جناب آقای کمانه و جناب آقای امدادی از شرکت پترو فولاد بهمن از بازدیدکنندگان رهاکو بوده‌اند. مسئولان دیگر نیز در بازدید از غرفه شرکت رهاکو در جریان جدیدترین محصولات و خدمات در حوزه مجازی سازی قرار گرفتند و کارشناسان مرتبط توضیحات لازم را ارائه کردند.
چه شرکت‌هایی در این نمایشگاه حضور داشتند؟
غرفه‌های زیادی در اولین دوره نمایشگاه خدمات کسب و کار ایجاد شد. نزدیک به 80 شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند و خدمات خود را در زمینه‌های مختلف دانش بنیان در معرض دید بازدیدکنندگان این حوزه قرار داده اند. در سالن 5 این نمایشگاه کارخانه شبیه سازی کسب و کار ساخته شد. همچنین، اتاق مشاوره کسب و کار، میز match making یا تعاملات B to B نیز در این نمایشگاه وجود داشت. برخی از شرکت‌ها به صورت رایگان به کسب و کارها مشاوره دادند و مشاغلی که میخواهند در مسیر موفقیت گام بردارند از این مشاوره‌ها بهره مند شدند.
اختتامیه نمایشگاه خدمات کسب و کار ایران
مراسم اختتامیه نمایشگاه خدمات کسب و کار ایران در روز جمعه 4 شهریور برگزار شد و مسئولان مربوطه در این مراسم سخنرانی کردند. در دوره چهار روزه برگزاری این نمایشگاه بیش از 1200 مشاوره کسب و کار توسط مشاوران توانمند ارائه شد. بازدید عالی افراد از این نمایشگاه زمینه ساز رشد و همکاری هرچه بیشتر فعالان این حوزه با یکدیگر گردید.
همکاری و مشارکت شرکت‌های خدمات کسب و کار از نقاط مثبت برگزاری این رویداد بود. مشارکت اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، وزارت علوم، وزارتخانه‌ها و مراکز ارائه دهنده خدمات کسب و کار و بخش خصوصی نمونه‌ای از این همکاری‌هاست. زیست بوم فعالیت بخش خدمات کسب و کار در کشور بسیار خاص و متفاوت است و نوع سیاستی که در توسعه این رویداد استفاده می‌شود ممکن است با سیاست‌های توسعه صنایع دیگر متفاوت باشد. با فعالیت بسیار خوب فعالین این حوزه شاهد تحولات جدی در حوزه خدمات کسب و کار خواهیم بود.