هوش تجاری (Business Intelligence) به سازمانها در تصمیم گیریهای تاکتیکی و تجاری کمک میکند. ابزارهای هوش تجاری دادهها را تجزیه و تحلیل میکنند و نتایج و یافتهها را در قالب گزارش ارائه میدهند. این مفهوم برای تجزیه و تحلیل، بازیابی و ارائه دادهها در قالب گزارش طراحی شده است. به همین ترتیب این فرایند اطلاعات را از منابع داخلی و خارجی جمع آوری میکند، آنها را تجزیه و تحلیل کرده و گزارشهایی جامع در مورد کسب و کار به کاربران ارائه میدهد. این گزارشات به شرکتها و سازمانها در تصمیم گیری و برنامه ریزیهای استراتژیک کمک شایانی میکند. در این مقاله به تعریف این مفهوم و کاربرد هوش تجاری در صنایع مختلف میپردازیم.
چرا شرکتها از هوش تجاری استفاده میکنند؟
کاربرد هوش تجاری عمدتا بر تصمیم گیریهای کارآمد تجاری متمرکز است. این مفهوم به سازمانها کمک میکند تا اثر بخشی کارهای خود را بهبود بخشند، درآمدها را افزایش دهند و در میان رقبای تجاری خود به بهترین جایگاه دست یابند. گفتنی است سازمانها و شرکتها برای بهبود کارایی و سود آوری بالاتر به ترکیبی از مدیریت اطلاعات، تجزیه و تحلیل دادهها، استفاده از ابزار و روشهای مختلف نیاز دارند.
موفقترین شرکتها از BI برای افزایش درآمد، اعتماد مشتری، اثر بخشی عملیاتی، ارائه تبلیغات، افزایش ارزش سهامداران، پیش بینی رفتار مشتری و توسعه فرصتهای تجاری جدید استفاده میکنند.
کاربرد هوش تجاری برای گوگل
بزرگترین شرکت فناوری جهان یعنی گوگل به امنیت و حساسیت اطلاعات معروف است. با این حال این شرکت تنها از راه حلهای داده جهت نظارت بر مشتریان استفاده نمیکند، بلکه از قدرت خود در هوش تجاری برای بهبود فرآیندهای داخلی و بهبود کارایی بهره میبرد.
این غول فناوری یک تیم اختصاصی به نام "People Analytics" دارد که وظیفه آنها جمع آوری نظرات کارمندان در مورد سوالات شغلی است. به عنوان مثال: آیا به مدیران نیاز داریم یا خیر؟ با توجه به این نیاز، مدیران دقیقا باید چه نقشی در سازمان داشته باشند؟ یا بهترین مدیران چه ویژگیهایی دارند؟ چنین پرسشهایی به غول فناوری دنیا کمک میکند تا فرایندها را در داخل شرکت بهبود بخشد، گردش کاری کارآمدتری را طراحی کند و نوآوری را ارتقا دهد.
کاربرد هوش تجاری در Lending Club
Lending Club یکی دیگر از نمونههای عالی کاربرد هوش تجاری است که در آن از این فناوری برای بهینه سازی فرآیندهای گردش کار استفاده میشود. Lending Club یک شرکت وام دهنده دیجیتال است که از برنامههای هوش تجاری برای انجام مجموعهای از تستهای A/B استفاده میکند.
با روی آوردن به راهکار هوش تجاری برای تست A/B، این شرکت دهها آزمایش را در عرض یک هفته انجام میدهد. این در حالی است که آنها قبلا تنها میتوانستند کمتر از شش آزمایش را در سال انجام دهند. این ویژگی موقعیت شرکت را به طور گستردهای برای کاربران بهبود بخشیده است. چرا که آنها در مدت زمان کوتاهی توانستند تغییرات کوچک زیادی را انجام دهند و به درآمد بالایی دست یابند.
کاربرد هوش تجاری برای شرکت کوکاکولا
کوکاکولا با 35 میلیون دنبال کننده در توییتر و 150 میلیون طرفدار در فیسبوک، از رسانههای اجتماعی بیشترین سود را به دست آورده است. همچنین این شرکت با استفاده از فناوری تشخیص تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی تشخیص میدهد که تصاویر نوشیدنیهایش چه زمانی به صورت آنلاین منتشر میشوند. این دادهها همراه با هوش تجاری، اطلاعات مهم و جزئی به شرکت کوکاکولا میدهد.
اطلاعاتی درباره این که چه کسی نوشیدنیها را مینوشد، افرادی که نوشیدنی را مینوشند کجا هستند و چرا آنها برند کوکاکولا را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند. این اطلاعات به کوکاکولا کمک میکند تا تبلیغات هدفمندتری را ارائه دهد. میتوان گفت که این تبلیغات تقریبا چهار برابر بیشتر از یک تبلیغ عمومی منجر به کلیک میشود.
کاربرد هوش تجاری در برنامه نتفلیکس (Netflix)
نتفلیکس چگونه از هوش تجاری استفاده میکند؟ یا چگونه شرکت ایدههای برنامه نویسی اصلی را بر اساس برنامههایی که قبلا مشاهده شده است، طراحی و اجرا میکند؟ 148 میلیون کاربر آنلاین نتفلیکس یک مزیت بزرگ برای هوش تجاری است. این پلتفرم از دادهها به روشهای مختلف استفاده میکند. نتفلیکس از هوش تجاری برای ترغیب مردم به تعامل با محتوای خود بهره مند میشود.
کاربرد هوش تجاری در اتومبیل تسلا
این شرکت خودروسازی نوآور، از هوش تجاری یا BI برای اتصال خودروهای به صورت بیسیم به دفاتر شرکت جهت جمع آوری دادهها برای تجزیه و تحلیل آنها استفاده میکند. این رویکرد، خودروساز را به مشتری پیوند میدهد و مشکلاتی مانند: آسیب قطعات، ترافیک، یا اطلاعات دربارهی خطر در جاده را پیشبینی و به کاربر اطلاع میدهد. کاربرد هوش تجاری برای ماشینهای تسلا نتیجه امتیاز رضایت مشتری و تصمیمات آگاهانهتر در مورد ارتقا و محصولات در آینده است.
کاربرد هوش تجاری در رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی هوش مصنوعی را با هوش تجاری برای مبارزه با محتوای نامناسب و خطرناک در پلتفرم خود به کار میگیرند. الگوریتمهای این
شبکه ها به جای کاربران انسانی، 95 درصد حسابهای مرتبط با تروریسم را شناسایی میکنند.
BI و AI همچنین از تنظیمات دقیق برای بهبود تجربه کلی کاربران
پشتیبانی میکنند. پرسنل توییتر و ابزارهای هوش تجاری آن، فیدهای ویدیویی زنده را رصد کرده و آنها را بر اساس موضوع دسته بندی میکنند. آنها از این دادهها برای افزایش قابلیتهای جستجو نیز استفاده میکنند. این الگوریتمها میتوانند ویدیوهایی را که ممکن است برای کاربران جالب باشند را شناسایی میکنند.
کاربرد هوش تجاری در آمریکن اکسپرس (American Express)
هوش تجاری در صنعت مالی بسیار مهم است. American Express از این فناوری برای توسعه محصولات، ارائه خدمات جدید و پیشنهادات جدید به مشتریان استفاده میکند. این شرکت با استفاده از این اطلاعات اقداماتی را برای حفظ امنیت اطلاعات مشتریان خود انجام میدهد. هوش تجاری همچنین به شرکتها کمک میکند تا کلاهبرداران را به سرعت شناسایی کرده و از مشتریانی که ممکن است اطلاعات کارت آنها به خطر بیفتد محافظت کند.
شرکت اوبر و هوش تجاری
این شرکت از هوش تجاری در بخشهای اصلی تجارت خود استفاده میکند. یکی از این جنبههای اصلی به عنوان مثال افزایش قیمت است. الگوریتمهای این پلتفرم شرایط ترافیک، زمان سفر، در دسترس بودن راننده و تقاضای مشتری را در زمان واقعی بررسی و نظارت میکنند. به این معنی که قیمتها با افزایش تقاضا و تغییر شرایط ترافیک تنظیم میشوند. این قیمت گذاری پویا درست مشابه آنچه در خطوط هوایی و هتلهای زنجیرهای برای تنظیم هزینه بر اساس نیاز استفاده میشود، کاربرد دارد.
کاربرد هوش تجاری در بانکداری
شرکتهای سرمایه گذاری، بانکداری و بیمه، دادهها و اطلاعات هزاران مشتری را در اختیار دارند. یکی از الزامات کلیدی برای بخش سرمایه گذاری، تقویت اطلاعات مهم آن است. از طریق فناوریهای پیشرفته نظیر Microsoft SQL، ترکیب یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی (AI) با Power BI مبتنی بر کلاود به شرکتهای سرمایهگذاری و بانکی کمک میکند تا دادهها را جمعآوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل کنند.
کاربرد هوش تجاری در صنعت خودروسازی
با استفاده از ابزارهای هوش تجاری، کار با Excel و یا صفحات کاغذی به فراموشی سپرده میشود و با سرمایه گذاری در این فناوری دسترسی به دادهها و آنالیز آنها به صورت دیجیتال انجام خواهد شد. کاربرد هوش تجاری در خودرو سازی امکان دسترسی به دادههای مشتری به صورت ابری و از راه دور را فراهم میکند. این ابزار رضایت مشتری، استراتژیهای جدید در فروش، یافتن راههای جدید برای خدمترسانی به مشتری، افزایش بهرهوری و ارتباطات و مزیتهای بسیار دیگری را به همراه خواهد داشت.
کاربرد هوش تجاری در صنعت پزشکی و داروسازی
اولین صنعتی که از هوش تجاری استقبال کرد صنعت پزشکی و داروسازی بود. بیمارستانها و موسسات پزشکی مدرن با استفاده از قدرت تجزیه و تحلیل کلاندادهها، برای سلامت بیمار به ویژه در مواقع اضطراری تصمیمات بهتر و سریعتری میگیرند. همچنین یکپارچه سازی دادهها از طریق هوش تجاری به متخصصان حوزه پزشکی اجازه میدهد تا در یک پلتفرم متمرکز به تمامی دادهها دسترسی داشته باشند و در شرایط بحرانی با یکدیگر همکاری کنند.
نتیجه گیری
تصمیم گیری سریع و مبتنی بر داده باعث موفقیت خواهد شد. انتظارات بالای مشتریان و رقابت جهانی به این معنی است که بسیاری از سازمانها، به دنبال مزیت رقابتی با هوش تجاری یا BI هستند. استفاده از دادهها برای ارائه تبلیغات شخصی سازی شده، ارائه دسترسی به دادههای KPI برای همه کارمندان و متمرکز کردن تمام دادهها در یک اکوسیستم دیجیتالی، بهگونهای که فرآیندها با دقت بیشتری بررسی شوند، همگی نمونههایی از کاربرد هوش تجاری هستند.