thinclient

وبلاگی در حوزه تین کلاینت

thinclient

وبلاگی در حوزه تین کلاینت

زبان برنامه نویسی R برنامه‌ای برای تحلیلگران داده

زبان برنامه نویسی R برای محاسبات آماری و گرافیکی است که توسط تیم R Core و بنیاد R برای محاسبات آماری پشتیبانی می‌شود. R توسط راس ایهاکا و رابرت جنتلمن در دانشگاه اوکلند نیوزلند ایجاد شد. این زبان در میان داده کاویان، بیوانفورماتیکان و آماردانان برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و توسعه نرم افزارهای آماری استفاده می‌شود. R به صورت رایگان تحت مجوز عمومی گنو در دسترس است و نسخه‌های باینری از پیش کامپایل شده برای سیستم عامل‌های مختلف مانند: لینوکس، ویندوز و مک ارائه شده است. زبان برنامه نویسی "R" از حرف اول نام دو توسعه دهنده آن، راس ایهاکا و رابرت جنتلمن گرفته شده است.

زبان برنامه نویسی R چیست؟

R یک زبان برنامه نویسی منبع باز برای تجزیه و تحلیل پیش بینی داده‌هاست. نسخه اولیه R در سال 1955 منتشر شد تا افرادی که در رشته آمار تخصص دارند بتوانند با مهارت‌های برنامه نویسی پیشرفته داده‌های پیچیده را تجزیه و تحلیل کنند. همچنین می‌توانند این نتایج را در نمودارهای بصری نمایش دهند.

R شامل توابعی است که از مدل سازی خطی، مدل سازی غیر خطی، آمار کلاسیک، طبقه بندی و خوشه بندی پشتیبانی می‌کند. این برنامه بر روی پلتفرم‌های یونیکس و سایر سیستم‌ها از جمله لینوکس، ویندوز و MacOS کامپایل و اجرا می‌شود. R programming language برای برنامه نویسان نرم افزار، آماردانان و داده کاویانی که مشتاقانه منتظر توسعه نرم افزارهای آماری با استفاده از برنامه نویسی R هستند، طراحی شده است.

محیط زبان برنامه نویسی R

محیط برنامه نویسی زبان R حول یک رابط خط فرمان استاندارد تعریف شده است. کاربران از این محیط برای خواندن داده‌ها و بارگذاری آن‌ها در فضای کاری، تعیین دستورات و دریافت نتایج استفاده می‌کنند. دستورات می‌توانند هر چیزی باشند از عملگرهای ساده ریاضی مانند: +، -، * و / گرفته تا توابع پیچیده‌تر که رگرسیون خطی  (رگرسیون یعنی پیش بینی تغییرات یک متغیر بر اساس اطلاعات متغیر دیگر) و سایر محاسبات پیشرفته را انجام می‌دهند.

محیط زبان R به کاربران اجازه می‌دهد تا عملیات‌های مستقل مانند: بیرون کشیدن یک متغیر ثابت، اجرای رگرسیون را در مجموعه داده‌های حاصل در یک تابع واحد که می‌توان بارها و بارها استفاده کرد، ترکیب کنند. توابع حلقه در محیط برنامه نویسی R بسیار محبوب هستند. این توابع به کاربران امکان می‌دهند که اقداماتی را به‌ طور مکرر انجام دهند، مانند: بیرون کشیدن نمونه‌ها از یک مجموعه داده بزرگ‌تر.

ویژگی‌های زبان برنامه نویسی R  

آمار پایه: رایج‌ترین اصطلاحات آماری پایه عبارتند: از میانگین، حالت و میانه. همه‌ی این‌ها به عنوان معیارهای گرایش مرکزی شناخته می‌شوند بنابراین با استفاده از R programming language می‌توانیم گرایش مرکزی را به راحتی اندازه گیری کنیم.

تجزیه و تحلیل داده‌ها: مجموعه‌ای منسجم و یکپارچه‌ از ابزارها را برای تجزیه و تحلیل داده‌ها فراهم می‌کند.

بسته‌های R: یکی از ویژگی‌های اصلی R این است که کتابخانه‌ها در دسترس کاربران است. R دارای CRAN (شبکه آرشیو جامع R) می‌باشد: مخزنی که بیش از 10000 بسته را در خود جای داده است.

محاسبات توزیع شده: محاسبات توزیع شده مدلی است که در آن اجزای یک سیستم نرم افزاری بین چندین کامپیوتر به اشتراک گذاشته می‌شود تا کارایی و عملکرد را بهبود بخشد.

چرا زبان برنامه نویسی R؟

زبان R به عنوان یک ابزار پیشرو برای یادگیری ماشین، آمار و تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود. در محیط برنامه نویسی R اشیا، توابع و بسته‌ها به راحتی ایجاد می‌شوند. R یک زبان برنامه نویسی مستقل است؛ یعنی  ادامه مطلب...

انواع سیستم‌های کامپیوتری و کاربرد آن‌ها در آینده

کامپیوترهای مدرن در خانه‌ها، ادارات، مشاغل، بیمارستان‌ها و مدارس یافت می‌شوند. جامعه معاصر به قدری به رایانه وابسته شده است که بسیاری از مردم هنگامی که رایانه‌ها برای لحظه‌ای از کار بیفتند نمی‌توانند کار کنند. به دلیل این وابستگی، رایانه‌ها به عنوان ابزاری ضروری برای همه موارد از ناوبری گرفته تا سرگرمی در نظر گرفته می‌شوند. کامپیوترهای امروزی کوچک‌تر، دارای عملکرد سریع‌تر و ارزان‌تر از مدل‌های قبلی خود هستند. امروزه رایانه هایی با نام  تین کلاینت وجود دارند که به اندازه یک جعبه شکلات کوچک هستند.
داده‌های شخصی و نوت بوک برای کاربران قابل حمل است و به افراد فرصت کار در مکان‌های مختلف را می‌دهد. این سیستم‌ها طیف گسترده‌ای از اتصال و دسترسی به اطلاعات را در شبکه‌های محلی، گسترده و بی‌سیم فراهم می‌کنند.که به کاربران امکان کنترل بیشتری بر زمان خود می‌دهد. جدیدترین سیستم‌های کامپیوتری در آینده عبارتند از: رایانه‌های مبتنی بر DNA، دستگاه‌های واقعیت مجازی، رایانه‌های کوانتومی، رایانه‌های نوری و سیستم‌های هیبریدی.
سیستم‌های کامپیوتری مبتنی بر DNA
آیا می‌توان از مولکول‌های کوچک مانند DNA به عنوان پایه‌ای برای دستگاه‌های محاسباتی جدید استفاده کرد؟ زیست شناس و ریاضیدانی به نام لئونارد آدلمن اولین بار در اواسط دهه 1990 ژنتیک و فناوری کامپیوتر را به هم مرتبط کرد. آدلمن با استفاده از چهار نوکلئوتید که برای تشکیل DNA ترکیب می‌شوند، مشکلی را رمز گذاری کرد و متوجه شد که محلول DNA دقیق است. یک کامپیوتر مبتنی بر DNA تفاوت های اساسی با یک کامپیوتر سنتی دارد.
به جای ذخیره داده‌ها روی تراشه‌های سیلیکونی و انجام محاسبات روی ارقام باینری، محاسبات DNA بر داده‌های موجود در الگوهای مولکول‌های یک رشته DNA مصنوعی تکیه می‌کند. هر رشته نشان دهنده یک پاسخ برای مسئله است. برای بدست آوردن یک راه حل، کامپیوتر DNA همه رشته‌ها را به طور همزمان تحت یک سری واکنش‌های شیمیایی قرار می‌دهد که محاسبات ریاضی را تقلید می‌کنند. مزیت محاسبات DNA این است که به صورت موازی کار کرده و تمام پاسخ‌های ممکن را به طور همزمان پردازش می‌کند. یک کامپیوتر الکترونیکی می‌تواند تنها یک پاسخ بالقوه را در یک زمان تجزیه و تحلیل کند.
با پیشرفت تکنولوژی، در آینده اتفاقات شگفت انگیز و جالبی رخ می‌دهد زیرا رایانه‌های مبتنی بر DNA می‌توانند برای انجام برنامه‌های پردازش موازی و رمزگشایی اطلاعات استراتژیک مانند: داده‌های بانکی، نظامی و ارتباطات استفاده شوند.
سیستم‌های کامپیوتری با دستگاه‌های واقعیت مجازی
واقعیت مجازی (VR) کاربر خود را در دنیای شبیه سازی شده از امکانات و اقدامات غوطه ور می‌کند. در دنیای مجازی، کاربر این توانایی را دارد به تحریک‌های لمسی پاسخ دهد. کاربران اشیا را دستکاری می‌کنند، رندرهای معماری را بررسی می‌کنند و در یک محیط قبل از تبدیل شدن به واقعیت فیزیکی با یکدیگر تعامل دارند. این اغلب بسیار مقرون به صرفه است و از وظایف تصمیم گیری پشتیبانی می‌کند. VR اغلب در موقعیت‌های مدل‌ سازی استفاده می‌شود، اما آینده آن در زمینه‌های دیگر امیدوار کننده است: آموزش، دولت، پزشکی و استفاده‌های شخصی.
ادارات دولتی ممکن است از فناوری واقعیت مجازی برای بهبود خدمات، ارائه بهتر مراقبت‌های بهداشتی و نظارت بر تغییرات محیطی در کیفیت هوا، تالاب‌ها، لایه‌های اوزون و سایر مناطق زیست‌ محیطی استفاده کنند. مناطق پزشکی می‌توانند از VR برای آموزش کارورزان و پزشکان شاغل در مورد روش‌ها و تجهیزات جدید استفاده کنند. فناوری واقعیت مجازی همچنین می‌تواند برای تقویت بازی‌های آموزشی، فیلم‌های سه بعدی و کنفرانس‌ها و تلاش‌های ارتباطی بی‌درنگ استفاده شود.
سیستم‌های کامپیوتری کوانتومی
اولین کاربرد نظریه کوانتومی و کامپیوترها در سال 1981 در آزمایشگاه ملی آرگون رخ داد. در سال 1985 یک کامپیوتر موازی کوانتومی پیشنهاد شد. امروزه، فیزیکدانان و دانشمندان کامپیوتر امیدوارند که از عدم دقت ذرات ریز اتمی بتوان برای حل مسائلی استفاده کرد کهتاکنون حل نشده باقی مانده‌اند. دستکاری این ذرات کوچک زیر اتمی به محققان این امکان را می‌دهد که مسائل بزرگ‌تر و پیچیده‌تری مانند: تعیین خواص دارو، انجام محاسبات پیچیده، پیش بینی دقیق شرایط آب و هوایی، و کمک به طراحان تراشه برای ایجاد مدارهایی که در حال حاضر غیر ممکن است را حل کنند.
سیستم‌ کامپیوتری نوری
از آنجایی که طراحان تراشه‌های ریز پردازنده به محدودیت‌های فیزیکی دست می‌یابند که مانع از ساخت سریع‌تر تراشه‌ها می‌شود به دنبال موارد دیگری برای   ادامه مطلب...

مفهوم سن استوریج (SAN Storage) و کاربرد آن به زبان ساده

امروزه سیستم‌های ذخیره اطلاعات نقش مهمی در پیشرفت تکنولوژی دارند. به طور کلی در کسب و کارهای امروزی اطلاعات امنیتی بسیاری وجود دارد که به محلی امن برای نگهداری آن‌ها نیاز داریم. استوریج یک بخش‌ اصلی در دستگاه‌هاست که تمام اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند. در واقع می‌توان گفت که مهم‌ترین کاربرد استوریج، نگهداری بکاپ‌ها و ذخیره سازی اطلاعات است. در بیشتر موارد کاربران به یک بانک اطلاعاتی مانند: فایل یا دیتای برنامه نیاز دارند تا به جای ذخیره اطلاعات بر روی هارد دیسک، آن دیتا را در اختیار تمام عناصر و سیستم‌های موجود در شبکه قرار دهد. آیا می‌خواهید از مزایای یک شبکه استوریج کارآمد به نفع شرکت خود استفاده کنید؟ اگر پاسخ شما بله است، پس این مقاله را بخوانید تا درباره سن استوریج و مزایای آن برای کسب و کارها و سازمان‌ها بیشتر بدانید.
سن استوریج (SAN Storage) چیست؟
SAN مخفف عبارت Storage Area Network می‌باشد. سن استوریج به یک شبکه ذخیره سازی تخصصی و پر سرعت گفته می‌شود که از هاست، سوئیچ، دستگاه‌ها و عناصر ذخیره سازی تشکیل شده است. این دستگاه‌ها و عناصر با کمک انواع توپولوژی‌ها و پروتکل‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند.
در واقع این استوریج شبکه‌ای از دستگاه‌های ذخیره سازی می‌باشد که از طریق چندین سرور و کامپیوتر می‌توان از آن استفاده کرد. سن استوریج فضای ذخیره سازی مشترکی را فراهم می‌کند و تمام کامپیوترهای موجود در شبکه می‌توانند به حافظه موجود در سن استوریج دسترسی داشته باشند. به بیان ساده‌تر، SAN یک شبکه ذخیره سازی اطلاعات پر سرعت است که به دستگاه‌های سخت افزاری و نرم افزاری متصل می‌شود.
تجهیزات مورد استفاده در سن استوریج
در بیشتر موارد دستگاه ذخیره ساز SAN Storage از هاردیسک‌های سخت افزاری که در قالب RAID کار می‌کنند، تشکیل می‌شود. راه اندازی سن استوریج بر اساس فناوری کانال فیبر و پروتکل FBC انجام می‌شود و به تجهیزات مخصوصی نیاز دارد. تجهیزات این شبکه به شرح زیر می‌باشد:
دستگاه‌های ذخیره سازی
روتر
سوئیچ
سرور
مزایای SAN Storage چیست؟
اطلاعات در SAN Storage به صورت Block Level ذخیره می‌شود که به وسیله نرم افزارهای موجود بر روی سرور قابل دسترسی است. سن استوریج به سرور وابسته نیست و می‌تواند به صورت مستقل در شبکه کار کند. هر نرم افزاری بر روی هر سرور در شبکه می‌تواند به سن استوریج دسترسی داشته باشد. برای ارتقا حافظه در SAN Storage نیازی به اضافه کردن سرور جدید در شبکه نیست و تنها با اضافه کردن یک هارد دیسک به دستگاه می‌توان به راحتی منابع را افزایش داد.
SAN Storage برای انتقال اطلاعات از کانال فیبر نوری استفاده می‌کند که تاثیر شگفت انگیزی در سرعت ذخیره سازی اطلاعات دارد. SAN  در دستگاه‌های ذخیره سازی اطلاعات به دو صورت وجود دارد که یکی از آن‌ها شامل Tape Library  می‌باشد. یکی دیگر از مزایای سن استوریج آسان بودن انتقال اطلاعات در آن است. شرکت‌های بزرگ از سن به دلیل عدم وابستگی به سرور استقبال زیادی کرده‌اند. با استفاده از SAN Storage می‌توان سرورها را از طریق هارد دیسک بوت کرد و همچنین زمان بوت کردن سیستم هم کاهش میابد.
سن استوریج چگونه کار می‌کند؟
SAN Storage ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار است که از پروتکل فیبر نوری استفاده می‌کند و برای ذخیره سازی اطلاعات به تجهیزات و شبکه‌های ذخیره سازی خاص نیاز دارد. به همین دلیل سن استوریج کمی گران‌تر از دیگر استوریج‌ها می‌باشد.
SAN Storage بر اساس فناوری کانال فیبر (fiber channel) می‌باشد که از پروتکل فیبر (FCP)  برای سیستم‌های باز و انواع اختصاصی آن برای رایانه‌ها استفاده می‌کند. استفاده از کانال فیبر که ECOP نام دارد، امکان حرکت ترافیک FC در زیر ساخت‌های اترنت با سرعت ‌بالا را فراهم می‌کند. سازمان‌های کوچک می‌توانند از پروتکل iscsl به‌ عنوان یک جایگزین ارزان‌‌ برای پروتکل FC استفاده کنند.
کاربردهای SAN Storage
بهبود امنیت داده‌ها و حفاظت از آن‌ها
افزایش عملکرد برنامه
کاهش زمان بوت کردن
بهبود کارایی اپلیکیشن
دسترسی پذیری بالا
یکپارچگی سرور و استوریج
کاهش هزینه و بهبود بهره وری
مقرون به صرفه و مدیریت متمرکز
افزایش منابع و ذخیره سازی اطلاعات
بکاپ گیری و restore کردن با سرعت بالا
عدم محدودیت در دسترسی به داده‌های یک سرور
مفهوم SAN، DAS و NAS چیست؟
 DAS اولین شبکه ذخیره سازی می‌باشد که امروزه برای ذخیره دیتا با حجم کم کاربرد دارد. DAS مخفف عبارت Direct Attached Storage است که در زبان فارسی به معنی ذخیره مستقیم پیوست است.این DAS به صورت مستقل به سرور متصل می‌شود. در DAS چندین کلاینت می‌توانند به یک استوریج وصل شوند. این استوریج در مقابل سن استوریج دیگر استوریج ها انعطاف پذیری و کارایی کمتری دارد که با افزایش ظرفیت ذخیره سازی کارایی منبع کاهش می‌یابد و قابلیت ارتقا محدود می‌شود. دسترسی به داده‌ها در صورت اختلال در سرویس امکان پذیر نیست و نمی‌توان اطلاعات را به اشتراک گذاشت. برای حل این مسئله و کارایی و سرعت بیشتر ذخیره سازی اطلاعات بهتر است از SAN استفاده شود.
NAS سیستمی است که ادامه مطلب ...

معماری اطلاعات چیست و چه کاربردی در بهبود محتوای سایت دارد؟

این وضعیت را تصور کنید: هنگام بازدید از وبسایت زمانی را صرف جستجوی اطلاعات مورد نیاز خود می‌کنید. شما روی یک لینک کلیک می‌کنید، سپس روی لینک دیگر، و دوباره و دوباره... اما بی فایده است! هیچ چیز مفیدی پیدا نمی‌کنید. چه صاحب یا طراح محصول باشید، نمی‌خواهید وب‌سایت شما به یک خیابان خالی تبدیل شود که چیزی جز کوچه‌های تاریک خسته‌کننده برای ارائه ندارد. معماری اطلاعات از این امر جلوگیری می‌کند. معماری اطلاعات (IA) طراحی ساختار محیط‌های اطلاعاتی مشترک است. علم طراحی و کد ‌نویسی وبسایت‌ها، اینترانت‌ها، جوامع آنلاین در واقع همان معماری اطلاعات است. این چشم انداز دیجیتال علم سازماندهی و ساخت محتوای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، تلفن همراه و رسانه‌های اجتماعی می‌باشد. این تکنولوژی هرج و مرج را کنترل کرده و ساختاری واضح برای یک وبسایت یا برنامه ایجاد می‌کند. در این مقاله به شما می‌گوییم که معماری اطلاعات چیست.
ارزش معماری اطلاعات چیست؟
معماری اطلاعات عبارت است از طراحی ساختاری سامانه‌های اشتراک اطلاعات که با هدف ارتقای انعطاف پذیری و عملکرد انجام می‌شود. معماران اطلاعات، چارچوبی برای چیدمان اطلاعات تعریف می‌کنند تا کاربر به سرعت و به راحتی به اطلاعات مورد نظر خود دست یابد. محتوای خوب دلیل بازدید مردم از وب سایت‌هاست. همه ما می‌دانیم محتوایی که کاربران آن را ارزشمند بدانند چقدر مهم است. اما این که محتوا به راحتی در دسترس کاربران قرار گیرد هم بسیار مهم و ارزشمند است. زمان با ارزش‌ترین منبعی است که مردم در اختیار دارند. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که مردم انتظار دارند با کم‌ترین تلاش راه حلی برای مشکلات خود بیابند.
زمانی که کاربران وب سایت را رها می‌کنند، بازگرداندن آن‌ها به مراتب دشوارتر است. اینجاست که معماری اطلاعات نقش کلیدی ایفا می‌کند. در حالی که IA برای کاربران نهایی قابل مشاهده نیست، اما ستون فقرات طراحی وبسایت است. کار معمار اطلاعات ایجاد تجربه‌ای است که به کاربر اجازه می‌دهد روی محتوای مورد نظر خود تمرکز کند.
روانشناسی شناختی؛ پایه و اساسIA 
معماری اطلاعات در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد. روانشناسی شناختی یکی از مهم‌ترین آن‌هاست زیرا این رشته نحوه ساختار اطلاعات را تعریف می‌کند. روانشناسی شناختی به مطالعه نحوه عملکرد ذهن انسان و تاثیر عوامل مختلف بر ادراک می‌پردازد. معماران اطلاعات برای سازماندهی اطلاعات در محصولات خود به روانشناسی شناختی متکی هستند. در ادامه به یک مورد از عناصر کلیدی روانشناسی شناختی اشاره می‌کنیم. Gestalt principles ادراک بصری انسان در مورد اشیا را در ارتباط با یکدیگر، از جمله شباهت، پیوستگی، مجاورت و تقارن بررسی می‌کند. همه این‌ها می‌توانند بر نحوه سازماندهی اطلاعات گرافیکی وبسایت تاثیرگذار باشند. طراح UX از اصول خاصی در مورد نحوه ارائه و سازماندهی اطلاعات در یک صفحه استفاده می‌کند.
وظیفه معماران اطلاعات
معماران اطلاعات وقت خود را صرف سازماندهی محتوا می‌کنند. هر چه محتوای یک محصول بیشتر باشد، نقش IA در فرآیند طراحی UX بیشتر خواهد بود. طراحی عالی محصولات با تعیین تقاضای کاربر شروع می‌شود. تحقیق در مورد نیاز و خواسته کاربران برای ایجاد یک طراحی IA امری حیاتی می‌باشد. معماران اطلاعات از طریق تحقیق یاد می‌گیرند که مخاطب هدف هنگام جستجوی اطلاعات چگونه فکر می‌کند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات را به گونه‌ای سازماندهی کنند که نیازهای کاربر را برآورده کند. Information architecture باید یک فرآیند کل‌نگر باشد، بنابراین زمانی که یک محصول یا خدمات جدید در حال طراحی است، معماری اطلاعات عضو مهمی از این فرایند محسوب می‌شود. در واقع به عنوان پایه و اساس طراحی عمل می‎کند.
طراحان هنگام طراحی وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها باید موارد زیر را بدانند:
نیازهای کاربران
محتوای سایت یا برنامه
اهداف تجاری وبسایت یا سازمان
معماران داده در ابتدا باید نیازهای خاص کاربران خود را شناسایی کرده و ساختاری برای رفع آن‌ها ایجاد کنند. این ساختار ترکیبی از چهار سیستم است: سازماندهی، برچسب گذاری، جستجو و سیستم‌های  navigation. هر سیستم باید به گونه‌ای طراحی شود که نیازهای کاربر را برآورده کند.
سیستم سازمانی: سیستم معماری اطلاعات به نحوه طبقه بندی اطلاعات اشاره دارد. این سیستم می‌تواند سلسله مراتبی (که اغلب به صورت بصری ایجاد می‌شود)، متوالی (فرایند پرداخت گام به گام را در نظر بگیرید)، یا متریالی باشد.
سیستم برچسب‌گذاری: سیستم برچسب‌گذاری IA به نحوه نمایش اطلاعات اشاره دارد. این سیستم اساسا تعداد انگشت شماری از کلمات انتخاب شده برای نشان دادن متن است که خواننده نمی‌تواند ببیند، اما می‌تواند حدس بزند. به عنوان مثال، برخی از بازدید کنندگان وبسایت می‌خواهند در صفحه اصلی درباره ماموریت، ارزش‌ها، تاریخچه، تیم و غیره شرکت بدانند. به جای قرار دادن همه این موارد در صفحه اصلی، یک معمار اطلاعات ممکن است به سادگی از برچسب "درباره ما" در نوار navigation استفاده کند.
سیستم جستجو: سیستم جستجوی IA به نحوه جستجوی اطلاعات توسط کاربران اشاره دارد. این سیستم معمولا از موتور جستجو، فیلترها و ابزارهای دیگر تشکیل شده است. سیستم جستجو همچنین شامل نحوه نمایش نتایج جستجو می‌شود. نتایج به ترتیب زمانی بر اساس تاریخ، حروف الفبا، عنوان یا نویسنده و محبوبیت نشان داده می‌شوند.
سیستم navigation: این سیستم به نحوه حرکت کاربران در وبسایت و دسترسی به اطلاعات مورد نظر اشاره دارد. سیستم navigation از یک رابط اصلی، منوهای فرعی، صفحه بندی و اجزای دیگر تشکیل شده باشد.
برای ایجاد این ساختار پیچیده، معمار اطلاعات معمولا طیف وسیعی از وظایف از جمله تحقیق درمورد کاربر، مرتب ‌سازی فهرست محتوا، نقشه سایت و برچسب‌ گذاری را انجام می‌دهد. برخی از این وظایف بعدا در فرآیند طراحی UX با اهداف مختلف تکرار می‌شوند. هدف معمار اطلاعات همیشه درک کاربر، نیازها و اهداف و چگونگی جستجوی آن‌ها برای اطلاعات موردنظر می‌باشد. آن‌ها ساختاری ایجاد می‌کنند که به نیازها، اهداف و رفتارها پاسخ دهد.
اصول راهبردی معماری اطلاعات
1. بهینه سازی بودجه سازمانی از طریق برنامه ریزی و هماهنگی منابع مدیریت اطلاعات 
2. تسهیل تصمیم گیری مناسب از طریق تامین اطلاعات کارامد
3. پاسخگویی سریع به نیازهای اطلاعاتی از طریق سازماندهی پایگاه‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی با هدف تامین حداکثر دسترسی، تغییر و ارائه گزارش.
4. بهینه ‌سازی سرمایه ‌گذاری سازمانی در بخش IT از طریق تدوین برنامه‌ها و معماری جامع فناوری اطلاعات.
5. مدیریت صحیح و کارآمد پروژه‌های فناوری اطلاعات.
نتیجه گیری
با معماری اطلاعات، پایه‌ای برای تجربه کاربری کارآمد و مفید ایجاد می‌کنید. محتوا قلب هر برنامه یا وب سایت است و محتوای سازماندهی شده و ساختار یافته به کاربران کمک می‌کند تا با یک محصول تعامل داشته باشند. معماری اطلاعات (IA) رشته‌ای است که اطلاعات را راحت و قابل درک می‌کند. این محتوای طبقه بندی شده به افراد برای درک محیط اطراف خود و یافتن آنچه که به دنبال آن در دنیای واقعی و فضای مجازی هستند کمک می‌کند.

تفاوت CPU و GPU در یک سیستم محاسباتی چیست؟

CPU  مغز کامپیوتر است و GPU روح آن! CPU و GPU دو اصطلاح رایج در حوزه کامپیوتر و فناوری هستند. با این حال، افراد بسیاری ممکن است تفاوت میان آن‌ها را ندانند. در طول دهه گذشته، GPU یا پردازنده گرافیکی از رایانه‌ها فراتر رفته‌اند و نقش بزرگی در رونق هوش مصنوعی داشته‌اند. آن‌ها به یک بخش کلیدی در ابر کامپیوترهای مدرن تبدیل شده‌اند و در صنعت گیمینگ حرف زیادی برای گفتن دارند. پردازنده‌های گرافیکی به شتاب‌دهنده‌هایی تبدیل شده‌اند که به انواع کارها از رمزگذاری گرفته تا شبکه و هوش مصنوعی سرعت می‌بخشند. حال بیایید به تفاوت CPU و GPU و مزایای استفاده از هرکدام نگاهی بیاندازیم.
تعریف CPU و GPU چیست؟
CPU که مخفف کلمه "واحد پردازش مرکزی" است که به اختصار "پردازنده" نامیده می‌شود. اجرای رایانه شما برعهده پردازنده است و تمام فرآیندهای رایانه را مدیریت می‌کند. در یک کلام، اگر CPU نداشته باشید، کامپیوتر هم نخواهید داشت!
GPU یا واحد پردازش گرافیکی که "کارت گرافیک" نیز نامیده می‌شود، گرافیک‌های روی صفحه نمایش را اجرا می‌کند. پردازنده‌ گرافیکی نیز برای عملکرد رایانه حیاتی است و بدون آن‌ چیزی روی صفحه نمایش خود نمی‌بینید. با این حال، آن‌ها همیشه به صورت مجزا در دسترس نیستند؛ بسیاری از CPU ها دارای GPU داخلی هستند. با این حال، کارت‌ گرافیک فضای زیادی ندارد. اگر می‌خواهید از بازی‌ها یا نرم افزارهای گرافیکی پیشرفته مانند مدل سازی سه بعدی استفاده کنید، به گرافیک‌ سطح بالا و در واقع یک GPU مجزا نیاز دارید.
چرا دو پردازنده متفاوت داریم؟
خب تا حدودی با تفاوت CPU و  GPU آشنا شدید. پردازنده‌ها از میلیون‌ها میلیون ترانزیستور کوچک با چندین هسته تشکیل شده‌اند و برای مدیریت پردازش کامپیوتر بسیار حائز اهمیت می‌باشند. اقدامات حیاتی مانند اجرای سیستم عامل و برنامه‌ها بدون آن امکان پذیر نخواهد بود. CPU همان چیزی است که سرعت کلی یک کامپیوتر را تعیین می‌کند. پردازنده‌های گرافیکی ماهیت تخصصی‌تری دارند. آن‌ها پردازش‌های بیشتری را به صورت موازی انجام می‌دهند. GPU برای استفاده در برنامه‌های گرافیکی و بازی استفاده می‌شود. این پردازنده‌ها در بسیاری از حوزه‌های دیگر مانند هوش مصنوعی و استخراج بیت‌کوین نیز کاربرد بسیاری دارند.
تفاوت اصلی بین CPU و GPU در نحوه پردازش دستورالعمل‌های داده شده به آن‌هاست. از نظر انسانی، می‌توان گفت که CPU استاد انجام یک کار در هر زمان است، در حالی که GPU می‌تواند چندین کار را همزمان انجام دهد. CPU مجموعه‌ای از داده‌ها را به ترتیب پردازش می‌کند. پردازنده‌های گرافیکی می‌توانند داده‌ها را در واحدهای پردازشی متعددی که برای کارهای خاص طراحی شده‌اند، پخش کنند.
رابطه و تفاوت CPU و GPU
این که این دو مفهوم باهم متفاوت هستند به این معنی نیست که یکی از دیگری بهتر باشد. CPU می‌تواند همان محاسبات انجام شده توسط GPU را انجام دهد اما هر کدام از آن‌ها کاربرد خاصی در دنیای فناوری امروز ما دارند.
افزایش عملکرد رایانه تنها با هماهنگی صحیح CPU و GPU امکان پذیر خواهد بود. GPU قرار نیست جایگزین CPU شود و پردازنده هنوز هم نقش اصلی محاسبات را ایفا می‌کند. این همان چیزی است که تصمیم می‌گیرد داده‌ها را پردازش یا به GPU منتقل کند. برای مثال، در حالی که یک CPU می‌تواند محاسبات یکسانی را انجام می‌دهد، GPU اغلب به دلیل نحوه طراحی آن استفاده می‌شود. در داخل GPU دستورالعمل‌های متعددی وجود دارد که می‌توانند دوباره استفاده شوند. این دستورالعمل‌ها طوری طراحی شده‌اند که به صورت موازی اجرا می‌شوند.
تفاوت CPU و GPU در نحوه کار آن‌ها
CPU و GPU به دلیل نحوه ساخت کارهای متفاوتی انجام می‌دهند. یک CPU فرآیندها را به صورت سریالی روی هسته‌های خود اجرا می‌کند. بیشتر پردازنده‌ها دارای 4 تا 8 هسته هستند، اگرچه CPU های سطح بالا می‌توانند تا 64 هسته داشته باشند. هنگامی که رایانه در حال اجراست، هر هسته یک فرآیند را به تنهایی اجرا می کند، مانند ثبت ضربه‌های کلید هنگام تایپ. هسته‌های دیگر تمام فرآیندهایی را که در Task Manager ویندوز شما اجرا می‌شوند، مدیریت می‌کنند. 
GPU اما روشی متفاوتی برای محاسبات دارد. هنگامی که یک کار به آن‌ها داده می‌شود، GPU آن را به هزاران کار کوچک‌تر تقسیم می‌کند و سپس همه آن‌ها را به طور همزمان پردازش می‌کند؛ نه به ترتیب. به همین دلیل پردازنده‌های گرافیکی برای مدیریت فرآیندهای بزرگی که از بخش‌های کوچک زیادی مانند گرافیک‌های سه‌بعدی تشکیل شده‌اند، مناسب‌ترند.
اگرچه GPU در عملکرد پردازشی یک واحد محاسباتی ضعیف‌تر از CPU عمل می‌کند، تعداد زیادی از واحدهای محاسباتی می‌توانند همزمان باهمکار کنند و عملکرد آن در محاسبات زیاد بهتر از CPU است. به طور خلاصه، CPU برای عملیات پیچیده عالی است، در حالی که GPU در انجام عملیات ساده روی داده‌های بزرگ عملکرد قابل قبولی ارائه می‌دهد.
تفاوت CPU و GPU از نظر قدرت
اگرچه GPU هسته‌های بیشتری نسبت به CPU دارد، اما از نظر سرعت کلاک قدرت کمتری دارد. به طور معمول، سرعت کلاک GPU بین 500 تا 800 مگاهرتز با هسته‌های متراکم‌تر روی یک تراشه واحد است. برعکس، CPU امروزه می‌تواند با سرعت 3.5 تا 4 گیگاهرتز حرکت کند. پردازنده‌های گرافیکی به دلیل داشتن مجموعه دستورالعمل‌های محدود، تطبیق‌پذیری کمتری دارند. به این ترتیب، تعداد زیاد هسته‌های GPU و موازی‌سازی که انجام می‌دهند، می‌تواند قدرت کم آن‌ها را جبران کند.
تفاوت CPU و GPU از نظر حافظه
رم GPU حافظه اختصاصی است. این یک رابط بسیار گسترده با مسیرهای کوتاه و یک اتصال P2P است و به سرعت بسیار بالاتری نسبت به حافظه موجود در CPU دارد. رم CPU یک حافظه سیستم است و زمانی که با سرعت پایین کار می‌کند، باز هم به قدرت بیشتری برای پردازش نیاز دارد. از لحاظ طراحی داخلی، هر دوی این حافظه‌ها بسیار شبیه به یکدیگر هستند.
تفاوت CPU و GPU از نظر مدت زمان سوئیچ 
زمان سوئیچ یا Context Switch Time به زبان ساده، مدت زمانی است که واحد پردازش برای اجرای یک فرآیند طول می‌کشد. جابجایی CPU میان چندین رشته نسبتا کند است؛ چرا که باید اطلاعات را در رجیسترها ذخیره کند. با بازیابی این اطلاعات در صورت نیاز، کش را پاکسازی کنید. این عملیات بخش بزرگی از منابع را مصرف می‌کند. از طرفی دیگر، هیچ سوئیچینگی در GPU وجود ندارد. آن‌ها معمولا فقط یک کار را در یک زمان مشخص اجرا می‌کنند.
مزایای CPU و GPU
CPU مزایای مختلفی دارد. آن‌ها سازگار و بادوامند. CPU ها به طور گسترده ساخته و عرضه می‌شوند و در نتیجه مقرون به صرفه می‌باشند. آن‌ها قادر به انجام مولتی تسک در رایانه هستند و با دقت بیشتری در محاسبات ریاضی کار می‌کنند. یک CPU قدرتمند می تواند از نظر عملکرد برای استفاده معمولی از یک کامپیوتر بهتر از یک GPU عمل کند. CPU ها معمولا حافظه کش گسترده‌ای دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد مجموعه وسیع‌تری از دستورالعمل‌های خطی را مدیریت کنند. آن‌ها می‌توانند محاسبات عمیق‌تر را مدیریت کنند که برای کارهای تخصصی اهمیت بسیاری پیدا کرده‌اند.
از طرفی دیگر، GPU از صدها هسته تشکیل شده است و می‌تواند عملیات موازی زیادی را انجام دهد. پردازنده‌های گرافیکی را می‌توان در هر جایی برای پردازش تصویر استفاده کرد. GPU با حافظه خود برای انجام تمام وظایف و پردازش‌های مرتبط با گرافیک ارائه می‌شود.
نتیجه گیری
CPU برای انجام طیف وسیعی از وظایف به کار گرفته می‌شود. GPU برای مالتی تسکینگ ساخته شده است و معمولا تنها یک وظیفه را پشتیبانی می‌کند: پردازش گرافیکی. تفاوت اصلی بین CPU و GPU این است که CPU کمترین تاخیر را همیشه در اولویت قرار می دهد. در مقابل، پردازنده‌های گرافیکی بر توان عملیاتی بالا تاکید دارند. اکنون که درک خوبی از تفاوت GPU و CPU دارید، می‌توانید به شیوه بهتری از این اجزا استفاده کنید.