در طی سالیان اخیر با رشد چشمگیر و استفاده گسترده از اینترنت و فناوری اطلاعات، امکان ایجاد تغییر و کپی برداری در محصولات دیجیتال بسیار آسان است. انتشار محتوای دیجیتال در فضای اینترنت از طرفی نیازمند حفظ حریم خصوصی میباشد و از طرف دیگر تهدیدی بزرگ برای مولفان محسوب میشود. بنابراین محافظت از محتوای دیجیتال در برابر کپی برداری در تبادلات اینترنتی موضوعی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا فناوری DRM به عنوان راه حلی مانع از تکثیر و توزیع غیر قانونی دادههای دیجیتالی میشود.
مدیریت حقوق دیجیتال به مجموعه راهکارهایی گفته میشود که از نسخه برداری غیر قانونی محتوا و رسانههای دیجتیال جلوگیری میکند. توجه داشته باشید که این فناوری فقط به انجام یک کار خاص تلقی نمیشود بلکه استفاده از مجموعه فناوریهایی است که برای رعایت حق کپی رایت و جلوگیری از نسخه برداری از محتوا میباشد. به لطف تکنولوژی DRM ناشران و تولید کنندگان محتوا کاربران خود را مدیریت کنند.
تعریف مدیریت حقوق دیجیتال
مدیریت حقوق دیجیتال به مجموعهای از فناوریها، استراتژیها و روشها گفته میشود که برای حفاظت از حقوق مالکیت معنوی، امنیت و استفاده مناسب از محتوای دیجیتال در دنیای تکنولوژی به کار میرود. DRM معمولا در صنعتهایی مانند: موسیقی، فیلم، نرمافزار و کتابهای الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد.
به صورت کلی میتوان گفت از فناوری DRM برای جلوگیری از انتشار و خرید و فروش غیر مجاز از محصولات چند رسانهای استفاده میشود. این تکنولوژی طرفداران و مخالفان خاص خود را دارد ولی در کل باید به این موضوع اشاره کنیم که طبیعی است که کاربران و خریداران محتواهای چند رسانهای با این موضوع مخالفت کنند چون یک محدودیتی برای محتوایی که خریداری کرده اند اعمال شده است ولی از طرفی تولید کنندگان به کمک تکنولوژی DRM جلوی تکثیر غیر قانونی محصولات خود را بگیرند و سود واقعی خود را داشته باشند.
DRM بر دو اصل رمزگذاری و محدودیت دسترسی بنا شدهاست. DRM از رمزگذاری برای محافظت و تعریف سطح دسترسی برای نظارت بر استفاده از مطالب بهره میبرد. مطالبی که DRM بر آنها اعمال میشود، فرمت خاصی دارند که تنها با استفاده از قفلها و ابزار مناسب خوانا میشوند.
تاریخچه مدیریت حقوق دیجیتال
قبل از ظهور اینترنت در دهه 1990، دزدی دریایی وجود داشت اما چندان گسترده نبود. اما با محبوبیت موسیقی دیجیتال و ویدیوهای آنلاین، کشورها مجبور شدند قوانینی را ایجاد کنند که ادامه مطلب...
روز ۲۲ تیر ماه هم زمان با زادروز «محمد خوارزمی»، ریاضیدان ایرانی، با پیشنهاد سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران به نام روزفناوری اطلاعات نام گذاری شده است. ثبت این روز در تقویم ملی میتواند توجه آحاد جامعه و بدنه حاکمیت را به اهمیت فناوری برای ساختن آیندهای بهتر جلب کند. با توجه به اهمیت تکنولوژی در زندگی انسانها، روز ۲۲ تیرماه که با تولد محمد خوارزمی همزمان است، به عنوان روز ملی فناوری اطلاعات تعیین شده است. این فناوری از طریق استفاده از رایانهها، شبکههای ارتباطی و نرمافزارها، امکانات بسیاری را برای ما فراهم کرده است. این فناوریها امکان دسترسی سریع و آسان به اطلاعات، ارتباطات فعال و جهانی، امنیت اطلاعات و انجام فعالیتهای روزمره را بهبود بخشیدهاند.
اهمیت برگزاری رویداد در روز فناوری اطلاعات
روز فناوری اطلاعات به عنوان یک رویداد سالانه در نظر گرفته میشود. این رویداد به منظور جشن گرفتن از پیشرفتهای حاصله در این حوزه، آگاهی بخشی درباره تغییرات و تحولات اخیر در این حوزه، معرفی نوآوریها و راهکارهای جدید، تشویق به همکاری و اشتراک گذاری دانش و تجربیات در این صنعت برگزار میشود.
با توجه به اهمیت این روز برای توسعه جوامع و سازمانها، نام گذاری روز فناوری اطلاعات اهداف و ارزشهای مرتبط با این رویداد را منعکس میکند. این رویداد به منظور ایجاد فرصتی برای تبادل دانش و تجربیات، ترویج نوآوری و تکنولوژی، افزایش آگاهی عمومی درباره تاثیرات فناوری در زندگی روزمره برگزار میشود. نام گذاری این روز به معنای تمرکز بر ارزش و اهمیت فناوری در زندگی روزمره، پیشرفت جوامع و سازمانها، شناخت از طریق آگاهی بخشی و ارتباط با جامعه است.
برگزاری رویداد نظام صنفی رایانهای استان تهران
به گزارش اتاق خبر سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، دومین رویداد ملی سالروز ثبت روز فناوری اطلاعات سهشنبه ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۲ در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار میشود. سال گذشته به پیشنهاد سازمان نصر، زاد روز خوارزمی، پدر دانش انفورماتیک، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان «روز فناوری اطلاعات» نامگذاری شد.
شرکت متا به وعده خود عمل کرده است و یک پلتفرم شبکه اجتماعی مشابه توییتر با نام "تردز" را برای کاربران عرضه کرده است. این شرکت قبلا اعلام کرده بود که قصد دارد یک پلتفرم جدید را ارائه دهد که محدودیتهای توییتر را نداشته باشد و کاربران بتوانند بدون هیچ محدودیتی از آن استفاده کنند. اپلیکیشن تردز در بامداد پنجشنبه منتشر شد و برای دستگاههای اندروید و iOS در دسترس قرار گرفت. از آن زمان تاکنون، حدود 70 میلیون کاربر به این پلتفرم جذب شدهاند. تردز به عنوان رقیب بزرگ توییتر شناخته میشود و از زیرساخت اینستاگرام و شرکت متا بهره میبرد. این نرمافزار به صورت رایگان برای کاربران در دسترس قرار میگیرد. در ادامه مقاله، با اینستاگرام تردز بیشتر آشنا خواهید شد.
تعریف اینستاگرام تردز
تردز در واقع یک شبکه اجتماعی مستقل و جدا از اینستاگرام است که شباهت زیادی به توییتر دارد. هدف اصلی تردز این است که با توسعه یک نسخه متن محور شبکه اجتماعی، رقابت با توییتر را برقرار کند. در حالی که اینستاگرام بر روی عکس و ویدئو تمرکز دارد تردز تمرکز اصلی خود را بر روی متن قرار میدهد. با این حال کاربران میتوانند در تردز نیز عکس و فیلم به اشتراک بگذارند اما تمرکز اصلی بر محتوای متنی است.
قابلیتهایی که به اینستاگرام تردز در آینده اضافه خواهد شد
براساس صحبتهایی که ادام موسری در تردز داشته است باید منتظر افزودن ویژگیهای زیر به شبکه اجتماعی جدید متا باشیم. قابلیت ویرایش، قابلیت ترجمه، بخش ترند، تگ کردن افراد در عکسها و ویدئوها، بهبود قابلیت جستجو، امکان به اشتراگ گذاری مستقیم پستهای اینستاگرام در تردز، سوییچ کردن بین حسابهای مختلف، نسخه وب کاربردی اینستاگرام تردز، امکان پین کردن تردز، افزودن هشتگها و نمایش پستهای افرادی که دنبال میکنید در فید اصلی.
زمان انتشار ویژگیهای جدید اینستاگرام تردز
موسری اشارهای به تاریخ انتشار این ویژگیها و حتی تاریخ احتمالی چنین موضوعی نکرده است. این احتمال وجود دارد که پس از مدتها تمام این قابلیتها به اینستاگرام تردز اضافه شوند. هر چند احتمالا به زودی و به مرور زمان شاهد ادامه مطلب...