یک دستیار صوتی و هوشمند است که با توجه به قابلیتهایش کاربردهای بسیاری دارد. گوگل اسیستنت مبتنی بر هوش مصنوعی است. که در سال 2016 در کالیفرنیا آمریکا از آن رونمایی شد. و به مرور زمان خود را به یکی از دستیارهای محبوب در دنیای فناوری تبدیل نمود. پیش از اسیستنت، گوگل از دستیار دیجیتال دیگری به نام گوگل ناو استفاده مینمود. کاربران اندروید عمده مصرف کنندگان Google Assistant هستند.
چگونه از دستیار صوتی گوگل استفاده کنیم؟
گوگل اسیستنت امروزه در دستهی گستردهای از دستگاهها ارائه میشود. علاوهبر گوشیهای اندرویدی که بهصورت پیشفرض مجهز به دستیار گوگل هستند. کاربران اندروید میتوانند نرمافزار اختصاصی آن را نیز برای گوشی خود دریافت کنند. گجتهای هوشمندی همچون گوگل هوم، تلویزیونهای هوشمند اندرویدی و خودروهای هوشمند مبتنیبر سیستم عامل اندروید، همگی از Google Assistant پشتیبانی میکنند. حتی کاربران iOS هم میتوانند اپلیکیشن اختصاصی دستیار صوتی گوگل را برای آیفون و آیپد دریافت کنند. و اکثر کاربران Chrome OS میتوانند Google Assistant را در کرومبوک راهاندازی کنند.
نکته بسیار مهمی که پس از راه اندازی این دستیار و اتصال آن به حساب کاربری باید به آن توجه نمود این است که باید به صورت متناوب از آن استفاده کرد. تا این هوش مصنوعی یک روند یادگیری را طی نماید. با افزایش استفاده از دستیار هوشمند، کیفیت اطلاعات ارائه شدهی آن هم بهبود پیدا میکند و به مرور اطلاعاتی متناسبتر با کاربر ارائه میدهد.
نحوه عملکرد Google Assistant چگونه است؟
گوگل اسیستنت در نسخههای ابتدایی فقط با دستورهایی همچون Hey Google و Ok Google شروع به کار میکرد و به دستورهای صوتی گوش میداد. پس از مدتی قابلیتی با نام Continued Conversation را به دستیار هوشمند اضافه کردند. امروز Google Assistant میتواند مکالمهها را ردگیری کند. و طبق صحبتهای قبلی، کارها را پیش ببرد. از دیگر توسعههای این ابزار در سالهای اخیر میتوان به قابلیت Routines اشاره کرد. که امکان اجرای چند وظیفهی پشت سرهم را با یک دستور صوتی اولیه فراهم کرد. دستیار صوتی هوشمند گوگل از ۳۰ زبان زندهی دنیا پشتیبانی میکند و چهار صدای متفاوت را میتوان در آن انتخاب کرد.
گوگل اسیستنت چه کاربردهایی دارد؟
امروز Google Assistant در مجموعهای از ابزارها از گوشی هوشمند و تبلتهای اندروید و iOS، تا گجتهای پوشیدنی و محصولات خانهی هوشمند دردسترس کاربران قرار دارد. اگرچه زبان فارسی هنوز در میان زبانهای تحت پشتیبانی دستیار هوشمند گوگل نیست. اما با بهرهمندی از زبانهای دیگر، خصوصا انگلیسی، میتوان کاربردهای بسیار متنوعی از گوگل اسیستنت استخراج کرد. درادامه، برخی از کاربردهای اسیستنت گوگل را در استفادهی روزمره شرح میدهیم.
اجرای اپلیکیشن
تنها کافی است پس از بیان عبارت فعال سازی نام برنامه مورد نظر را نیز ببرید.تااپلیکیشن مدنظر با دستور شما اجرا شود.
خواندن متون صفحات وب
هرگاه مقالهای را در صفحهی وب در گوشیهای اندرویدی باز کنید، میتوانید با فرمان «Hey Google, read it یا Hi Google, rwad this page»، به گوگل اسیستنت دستور دهید که متن صفحه را بخواند. در این بخش، میتوان سرعت خواندن متن را هم کنترل کرد و همچنین متن هم در زمان خواندهشدن با دستیار صوتی هایلایت میشود. در همین بخش میتوان متن صفحه را هم به زبانی دیگر ترجمه کرد.
جست و جوی تصاویر
با نام بردن موضوع مدنظر خود اسیستنت میتواند تمامی تصاویر مربوط به موضوع مورد نظر شما را به نمایش در آورد.
جست و جوی مکان
یکی از قابلیتهای پرکاربر گوگل اسیستنت ترکیب آن با گوگل مپس است. اگر بهدنبال نزدیکترین بانک، رستوران، پمپ بنزین میگردید، میتوانید با دستور صوتی جستوجو را برعهدهی گوگل قرار دهید. دستیار هوشمند گوگل با بهرهگیری از قابلیتی با نام Neaby، مکان مدنظر شما را جستوجو و آن ها را هم براساس ستارههای امتیازدهی کاربران دستهبندی میکند.
ارسال پیام صوتی و پخش موسیقی
ارتباط Google Assistant با اسپیکر هوشمند قابلیتهای متنوعی در آن آشکار میکند. بهعنوان مثال، میتوانید پیامی را ازطریق اپلیکیشن گوگل اسیستنت ارسال کنید و اسپیکر هوشمند گوگل هوم در خانه آن را پخش میکند. درمقابل، پاسخهایی که از افراد حاضر در خانه ارسال میشود، برای شما بازپخش خواهد شد.
تنظیم یادآور
میتوان با ارسال دستورهای مرتبط و اتصال اسیستنت با سرویس تقویم گوگل، یادآورهای مهم را در تاریخهای مدنظر تنظیم کرد.
تنظیم ساعت هوشمند
میتوانید برنامهای روزمره تنظیم کنید که گوگل اسیستنت در ساعت مشخصی با موسیقی خوانندهی دلخواه شما را بیدار کند. و سپس اخبار را بخواند یا با اتصال به سیستم خانهی هوشمند، نور و دیگر تنظیمات خانه را هماهنگ کند. Google Assistant قابلیت تنظیم تایمر نیز برای مقاصد گوناگون دارد.
ترجمه
برای ترجمه به زبانهای گوناگون، میتوانید از روندهای مرسومی همچون دستور «How do you say “dinner” in Arabic»، ترجمهی کلمهی مذکور را به زبان عربی مشاهده کنید.
ارسال پیام متنی
پس از فعالسازی دستیار با دستورهای مرسوم، با گفتن دستور «Send a text message to» و گفتن نام مخاطب مدنظر، نوشتن متن پیام را به اسیستنت بسپارید.
نتیجه گیری
قابل توجه است که تکنولوژی بیش از انسانیت درحال پیشرفت است. اولین قانون هر تکنولوژی که در تجارت استفاده می شود این است که اضافه نمودن اتوماسیون به فعالیت های اجرایی اثر بخش بازدهی را افزایش خواهد داد. دومین قانون این است که اضافه نمودن اتوماسیون به فعالیت های ناکار آمد عدم بازدهی را افزایش خواهد داد. امروزه گوگل اسیستنت یکی از تکنولوژی های پرکاربرد در میان مردم است.
تیتر یک خبر در سایت رسمی مایکروسافت نسخه پیش نمایش جدیدترین سیستم عامل یعنی ویندوز11 است. طراحی نسخه جدید ویندوز 11 نسبت به ورژن قبلی خود تغییر کرده و المان ها و قابلیت های جدیدی به آن اضافه شده است. یک تجربه جدید از ویندوز که شما را به افراد و چیزهایی که دوست دارید نزدیک می کند. ویندوز11 فضای آرام و خلاقانه ای را فراهم میکند که در آن میتوانید احساسات خود را از طریق یک تجربه تازه دنبال کنید.
تفاوت ویندوز 11 با 10 در چیست؟
ویندوز11 با ظاهری جدید طراحی شده است و از تمام قابلیت ها و امنیت ویندوز 10 برخوردار است. همچنین با ابزارها، صداها و برنامه های جدید ارائه میشود. در این سیستم عامل به تمام جزئیات فکر شده است. همه چیز دور هم جمع می شود تا تجربه ای تازه از طریق رایانه به شما ارائه شود. یکی از تغییرات قابل توجه در این نسخه گوشه های گرد پنجره های آن است.
چگونه نسخه پیش نمایش ویندوز 11 را تهیه کنیم؟
برای دریافت این نسخه باید در برنامه ویندوز اینسایدر ثبت نام کرد و سپس به قسمت تنظیمات بروزرسانی و امنیت ویندوز اینسایدر در دستگاه مجهز به ویندوز ۱۰ بروید. و کانال Dev را فعال کرده تا بیلد ویندوز ۱۱ را دریافت کنند.
توصیه مایکروسافت
مایکروسافت در صفحه دانلود نسخه پیش نمایش اولیه اعلام کرده است. که توصیه نمیکند کاربران این نسخه را روی سیستمهایی که برای فعالیتهای روزانه و پرکاربرد استفاده میشود، نصب کنند. زیرا در حال حاضر نسخه پیش نمایش است و ممکن است باگهای خاص خودش را داشته باشد. به علاوه این احتمال هم وجود دارد که همه ویژگیها در این نسخه قابل دسترسی نباشد.
معمولا مایکروسافت در نسخه پیش نمایش برخی قابلیتهای اصلی و کلیدی را منتشر میکند. ولی این اتفاق برای همه قابلیتها نمیافتد. ویندوز11 آخرین نسخه ویندوز است. با این حال، تا اکتبر 2025 پشتیبانی از ویندوز 10 ادامه خواهد داشت. یکی از مدیران ارشد مایکروسافت گفته که تیم مربوط به ویندوز ۱۱ به تمام جزئیات کوچک و بزرگ توجه نشان دادهاند. همچنین حالت تاریک و روشن این سیستمعامل نسبت به ویندوز ۱۰ بهبود پیدا کرده و در کل با رابط کاربری جذابتری روبرو هستیم.
ویژگی های ویندوز 11
در ویندوز۱۱ استفاده از قابلیت Snap بسیار راحتتر شده است. و کاربران به سرعت میتوانند چینش پنجرههای مربوط به فایلها و برنامههای مختلف را تغییر دهند. در ضمن این سیستمعامل میتواند نحوهی چینش پنجرهها را به خاطر بسپارد که همین ویژگی منجر به صرفهجویی در وقت کاربران خواهد شد. باید خاطرنشان کنیم این مشخصه به خصوص برای سیستمهای مبتنی بر چند مانیتور تا حد زیادی مثمر ثمر واقع میشود. دیگر وسط کارکردن با ویندوز، با پیامهای مربوط به نصب آپدیتهای جدید و لزوم ریستارت کردن سیستم مواجه نخواهید شد.
ویندوز ۱۱ همچنین دارای برنامهی Microsoft Teams است و کاربران بدون نیاز به نصب جداگانهی آن، میتوانند از این سرویس بهره ببرند. آیکون مربوط به این برنامه در تسکبار قرار گرفته و این یعنی کاربران خیلی راحت با کلیک بر این آیکون قادر به تماس با دوستان یا همکاران خود خواهند بود. باید خاطرنشان کنیم اسکایپ بخشی از ویندوز ۱۰ بود و این تصمیم جدید مایکروسافت، از کاهش اهمیت اسکایپ برای این شرکت خبر میدهد.
از بخشهای مهم ویندوز۱۱ نباید ویجتها و ژستهای حرکتی را از قلم بیندازیم. بخش ویجتها حاوی فید شخصیسازی شده است که با بهرهگیری از هوش مصنوعی میتواند اطلاعات مختلفی را به کاربران ارائه دهد. گفتنی است توسعهدهندگان میتوانند ویجتهای مختلفی را برای این بخش ویندوز۱۱ توسعه دهند. بخش ویجتها از سمت چپ دسکتاپ پدیدار میشود. و از ویجتهای داخلی مربوط به ویندوز هم میتوانیم به اخبار، آبوهوا و نقشه اشاره کنیم. مایکروسافت کاربران تبلتهای مبتنی بر ویندوز را فراموش نکرده و برای این دسته از کاربران، ژستهای حرکتی بهتر از قبل شده است.
نتیجه گیری
در این نسخهی جدید رابط کاربری سادهتر و مدرنتر شده است. همچنین ویندوز استور قابلیتهای جدیدی دریافت کرده و همچنین باید به بهبود امکانات هم اشاره کنیم. در ادامه میتوانید تیزر معرفی ویندوز ۱۱ را مشاهده کنید. مایکروسافت تاریخ مشخصی برای عرضهی ویندوز۱۱ اعلام نکرده اما وعده داده که این نسخه یک آپدیت رایگان برای ویندوز ۱۰ خواهد بود. احتمالا در ماه اکتبر (مهر-آبان) مایکروسافت، ویندوز۱۱ را برای عموم کاربران منتشر میکند.
در این مقاله به شما کمک میکنیم تا با انتخاب زیروکلاینت مناسب برای بستر VDI کاربری راحت تری داشته باشید. با ما همراه باشید. کمپانی نرم افزاری ترادیسی در سال 2004 در کانادا تاسیس شد، و فعالیت خود را بر روی انتقال سریع تصاویر بر بستر شبکه با پهنای باند کم، شروع کرد. این کمپانی در سال 2008 موفق به دریافت گواهینامه از شرکت VMware شد. و از آن زمان به بعد اقدام به توسعه پروتکل خود با نام PCoIP نمود. اکنون این پروتکل تولیدی توسط این کمپانی در تملک و اختیار شرکت VMware است و پردازنده هایی که کمپانی ترادیسی تولید میکند در زیرو کلاینتهایی استفاده میشود. که فقط برای بستر هورایزن مناسب است. و فریم ور (firmware) تمامی زیروکلاینت هایی که با پردازنده ترادیچی تولید میشود. توسط کمپانی VMware تولید و به روز رسانی میشود.
چگونه یک زیروکلاینت مناسب برای بستر VDI انتخاب کنیم؟
انتخاب یک زیروکلاینت مناسب برای بستر vdi بسیار حائز اهمیت است. بعنوان مثال تمامی زیروکلاینت های دنیا که پردازنده Tera 2321 در آنها استفاده شود توسط شرکت های مختلفی همچون HP, Dell-Wyse, Atrust, … تولید شدهاند. همگی دارای فریم ور یکسان و یک شکل هستند. که این فریم ورها توسط VMware تولید شده است. و حتی از نظر سخت افزاری نیز یک شکل هستند. بعنوان مثال همه زیرو کلاینت هایی که پردازنده Tera 2321 در آنها به کار گرفته شده است دارای 512 مگابایت رم هستند. و پورتهای ورودی و خروجی یکسانی نیز دارند. و عملکرد بسیار نزدیک به یکدیگر دارند. به نحوی که برای کاربر قابل تشخیص نیست که از زیروکلاینت ساخت چه کمپانی استفاده میکند. از آنجایی که مالک واقعی این محصول، شرکت VMware است. از فروش این محصول و تکنولوژی درآمد سرشاری دارد.
مقاله ای از زبان VMware
این شرکت در سال 2017 مقالهای در سایت خودقرار داد و طی آن اعلام کرد که بیشترین کارایی هورایزن روی دستگاههایی با پردازنده ترادیسی حاصل میشود. که یک ماه بعد از آن اچ پی اعلام کرد که طبق بررسی های آنها پردازنده های AMD پرفورمنس بالاتری در هورایزن دارند. کمپانی اچ پی، زیروکلاینت های رده بالای خود را با پردازنده های AMD عرضه میکند! پس از این تقابل، کمپانی VMware مقاله مذکور را از سایت خود برداشت! و اما اکنون با پیشرفت پردازنده های اینتل که GPU متمرکز در داخل CPU دارند. در زمان نگارش این مقاله، بالاترین پرفورمنس در بستر Horizon VDI برای تمامی پروتکل های RDP, PCoIP, Blast بر روی زیروکلاینت های با پردازنده های اینتل با گرافیک مجتمع به دست می آید.
سیتریکس و رقبا در حوزه vdi
در درجه اول دقت داشته باشید که برای سالها، کمپانی سیتریکس یکه تاز بی رغیب حوزه VDI بود. و این معادله حدود 2 سالی است که به نفع کمپانی vmware با محصول Horizon آن تغییر کرده است. و با توجه به این موضوع که مایکروسافت در آینده نزدیک قرار است از محصول VDI جدید خود رو نمایی کند. ممکن است هر لحظه این معادله عوض شود. و ما میتوانیم خیلی ساده و در کمتر از چند ساعت به پلتفرم یک محصول جدید کوچ کنیم و از برتریهای آن بهره مند شویم. لذا توصیه میشود زیروکلاینتی را انتخاب کنید که شما را محدود به یک پلتفرم خاص نکند. که همین موضوع اولین دلیل برای نخریدن زیروکلاینتها با پردازنده ترادیچی است. زیرا با این نوع از زیرو کلاینت ها شما صرفا محکوم به استفاده از Horizon خواهید بود.
برای به روز رسانی فریم ور آنها، و استفاده از Horizon های جدیدی که کمپانی VMware ارائه میدهد. ملزم به پرداخت هزینه هستید و کرکی هم برای آن وجود ندارد. به عنوان مثال: اگر تا سال 2019 زیرو کلاینت HPT310 خریداری کرده باشید. برای این که بتوانید از هورایزن 8 استفاده کنید. باید فریم ور آن را آپدیت کنید که برای این کار باید از طریق لینک زیر 1برای آپدیت هر 5 دستگاه مبلغ 165 یورو بپردازید!
البته به دلیل تحریم ها باید از فیلتر شکن استفاده کنید. توجه داشته باشید دوستانی هستند که فریم جدید دستگاه را کرک شده با قیمت نازل به شما میفروشند، این کرک جدید برای شما کار میکند. اما یکی از مشکلات شایعی که در این گونه موارد بروز میکند این است که پس از این که شما فریم جدید را بر روی دستگاه به هر روشی غیر از پرداخت وجه به کمپانی وی ام ور و خرید رسمی آن، اعمال کردید. در آپدیت بعدی، نه تنها رام دستگاه کرک جدید را قبول نمیکند. بلکه حتی نسخه پولی را هم قبول نمیکند. و عملا ورژن کرکی یا غیر اصلی که بر روی دستگاه خود زده اید. آخرین ورژنی است که بر روی آن دستگاه میتوانید داشته باشید! پس در انتخاب زیروکلاینت مناسب برای بستر VDIدقت کنید.
زیروکلاینت با پردازنده teradici نخرید
زیرا فقط میتوانید به صورت زیرو کلاینت و تحت بستر هورایزن از آنها استفاده کنید و در آینده امکان تغییر کاربری برای شما وجود ندارد. امکان ارتباط به صورت بی سیم ندارند. و قیمت آن بسیار بالا است. سرعت شبکه در آنها 100 مگابیت است که در زمانی که میخواهید فلش یا هارد دیسک اکسترنال به زیروکلاینت وصل کنید، سرعت پایین انتقال اطلاعات آزار دهنده خواهد بود. درصورت خرابی سخت افزاری، عمدتا غیر قابل تعمیر هستند. (پردازنده و قطعات به کار رفته بر روی برد آنها اختصاصی و انحصاری است و در بازار یافت نمیشود).
نتیجه گیری
به دلایل گوناگون زیروکلاینت مناسب برای بستر VDI زیرو کلاینت R1 میباشد. زیرا تحت هر بستری از VDI و با هر پروتکلی میتوانید از آن استفاده کنید. و در واقع با تمامی پروتکل های VDI هورایزن، سیتریکس و مایکروسافت و داکر سازگار است: PCoIP, Blast, RDP, rfx, ICA, HDX, …
این محصول که نام کامل آن TCPoint R1 است. تحت لایسنس کمپانی TCPoint آلمان و توسط کمپانی هیستو چین (بزرگترین تولید کننده مینی کامپیوتر چین) تولید میشود. و توسعه فریم ور آن به عهده گروه توسعه دهنگان بین المللی VDI است.
هنگامی که یک کسب و کار راه اندازی میشود IT با فراهم کردن 3 دسته کار را آسان میکند این خدمات شامل: فراهم آوردن اطلاعات، فراهم آوردن تجهیزات و ابزارهای لازم، برقراری ارتباط با مشتریان برای تولید کسب و کار می باشد. درنتیجه از اهمیت فوق العادهای در کسب و کارها برخوردار است. یکی از سوالاتی که بسیار در حوزه تکنولوژی پرسیده میشود تفاوت میان IT و ICT است. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی تفاوت میان IT و ICT آن ها بپردازیم.
از حدود یک دهه قبل به دلیل خاصیت ذاتی IT و ICT مدیران ارشد سازمانها، ادارات و شرکتهای پیشرفته متوجه شدند که فارغ التحصیلان دانشگاهها و حتی کارمندان سابقی که سالیان زیادی در سیستم های موجود به صورت یکنواخت کار کرده اند قادر به طراحی سیستم های جدید یا پشتیبانی از آن ها نیستند و حتما باید به صورت دوره ای مطابق با آخرین فن آوری های روز آموزش داده شوند. و بحث مدارک بین المللی که در آن زمان اعتبار یافت، معیار محک و سنجش کارکنان و متخصصانی شد که لزوم به روز کردن اطلاعات و دانش فنی خود را حس کرده بودند.
IT چیست؟
IT مخفف عبارت Technology Information به معنای فناوری اطلاعات است. در واقع به صنعت مدیریت اطلاعات با استفاده از تجهیزاتی همانند: رایانه شبکه و نرم افزار مربوط میشود. همچنین این بخش در حوزه صنعت کاربرد دارد.
چه وظایفی دارند؟
در حوزه ای تی افراد مشغول به ذخیره، پردازش بازیابی و حفاظت اطلاعات دیجیتالی هستند. نصب نرم افزار طراحی و ساخت شبکه و مدیریت پایگاه داده ها از جمله وظایف آنها است.
زبان ها ی برنامه نویسی
مهندسی پروتکل ها
نرم افزارهای کاربردی
طراحی بانک های اطلاعاتی
زبان های ارائه محتوا در وب نظیر HTML,XML
تشخیص و پیشگیری از حملات
شبکه های ذخیره سازی داده
چه کسانی در حوزه ای تی فعالیت میکنند؟
در واحدهای IT افرادی همانند برنامه نویسان، مدیران سیستم، مهندسان شبکه و مدیران پایگاه داده فعالیت دارند. امروزه ای تی از اهمیت فوق العاده ای در کسب و کارها برخوردار شده است. و فرصت های شغلی بسیاری را ایجاد نموده است. با درک درست تفاوت میان IT و ICT میتوان انتخاب مناسبی داشت.
به طور میانگین بودجهی IT به چند بخش تقسیم میشود:
31% هزینهی پرسنل
29% هزینههای نرم افزاری
26% هزینههای سخت افزاری
14% هزینههای ارائه دهندگان خارجی خدمات
علی رغم استفاده گسترده از عناصر سخت افزاری در زیر مجموعه فن آوری اطلاعات، نرم افزار حضوری چشمگیرتر داشته و اکثر عملیات نسبت داده شده به این بخش مستلزم استفاده از نرم افزار میباشد.
ICT چیست؟
ICT مخفف شده عبارت Information Communications Technology به معنای فناوری ارتباطات و اطلاعات است. استفاده از اطلاعات با استفاده از فناوری های دیجیتالی مانند: کامپیوتر، ایمیل و سایر موارد است که در حوزه آموزش کاربرد دارد.
چه وظایفی دارند؟
اصطلاح ICT همچنین برای اشاره به همگرا شدن صوت و تصویر و شبکههای مخابراتی با شبکههای کامپیوتری کاربرد دارد. اتحادیه جهانی مخابرات در یکی از گزارشهای خود آورده است: بازار کار آینده جهان به تکنولوژی، نوآوری و آیسیتی وابسته خواهد بود. و 65درصد ازکودکانی که حالا به مدارس ابتدایی وارد میشوند. احتمالا در جوانی مجبور به انتخاب شغلهایی خواهند بود که امروزه اصلا وجود ندارند. پس با شناخت تفاوت میان IT و ICT شغل مناسب خود در آینده را تضمین نمایید.
چه کسانی در این حوزه فعالیت دارند؟
عملا فناوری اطلاعات و ارتباطات حوزهای مردانه محسوب میشود. اما امروزه با برپاشدن روزجهانی دختران در ICT زنان و دختران برای فعالیت در این حوزه ها ترغیب شدند.
تفاوت میان IT و ICT
IT به صنعت مدیریت اطلاعات با استفاده از کامپیوترها، شبکه، نرم افزار و دیگر تجهیزات اشاره دارد. در حالی که ICT جهت کمک به افراد یا سازمان ها برای استفاده از اطلاعات با استفاده از فناوری های دیجیتالی مانند کامپیوتر ، ایمیل و ….می گویند. میتوان ICT را IT به انضمام فناوریهای پخش رسانهای، پردازش صدا / تصویر در نظر گرفت. از اصطلاح ICT به طور گسترده در زمینههای آموزشی استفاده میکنند. در حالی که استفادهی گستردهی IT در صنعت است. علاوه بر این، اخیرا اصطلاح ICT برای اشاره به تجمیع تلفن و شبکههای صوتی/ تصویری با شبکههای کامپیوتری به کار میرود. در سادهترین اصطلاحات، میتوان ICT را به عنوان تجمیع فناوری اطلاعات با فناری ارتباطات در نظر گرفت.
نقش زنان در تکنولوژی
گفتنی است اتحادیه جهانی مخابرات تخمین زده است جهان در 5سال آینده حداقل برای 2میلیون شغل مرتبط با آیسیتی با کمبود مهارت مواجه خواهد بود. و روز جهانی دختران در آی سی تی نیز با هدف تغییر این نگاه و ترغیب جنبشهای جهانی برای افزایش حضور زنان و دختران در تکنولوژی پایهگذاری شد. حالا در دهمین سال این جنبش جهانی، تیک تاک برای همکاری در این زمینه و حمایت از آن، هشتگ GirlsInICT# را راهاندازی کرده است. تا زنان بیشتری تشویق شوند که در این حوزه شرکت داشته باشند.
هشتگ GirlsinICT و دعوت از دختران جوان برای اشتراکگذاری تجربیات و ارائه راهکارهایی برای افزایش محافظت از کودکان در فضای آنلاین، دعوت از رسانههای رادیو و تلویزیونی برای ترغیب دختران به تحصیل و کار در حوزه آی سی تی به ویژه در کشورهایی با دسترسی کمتر به تکنولوژی هم از برنامههای اتحادیه جهانی مخابرات در روز جهانی دختران در آیسیتی است.
کمپانی سیسکو نیز با اشاره به تأثیر دوبرابری کرونا بر بیکاری زنان نسبت به مردان و وجود بیش از 47میلیون زن و دختر جوان زیر خط فقر در روز جهانی دختران در آیسیتی برنامههای آموزشی ویژهای تدارک دیده است.
که در قالب آن به دختران نحوه محافظت از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی در رسانههای اجتماعی و… را میدهد. و آنها را با تهدیدات سایبری آشنا میکند تا با علاقهمند کردن آنها به فناوری، آنها را با دنیای تکنولوژی آشتی دهد.
جدیدترین تغییرات ICT در دنیای الکترونیک مدرن شامل ساعتهای هوشمند مانند: اپل واچ، مچبندهای هوشمند مانند نایکی پلاس فیولبند (Nike+ FuelBand) و تلویزیونهای هوشمند مانند گوگل تیوی میشود.
نتیجه گیری
شکاف عمیق پیش آمده بین جایگاه و تفاوت میان IT و ICT در جهان و وضعیت فعلی آن در کشور، دولت را به بازنگری کل طرح های گذشته و تدوین سیاست های کلان جدید مجاب نمود. نتایج این تحقیقات به صورت طرحهای بزرگی در سطح وزارتخانه ها تدوین و به اداره ها و سازمان ها ابلاغ گردید. و مراحل اجرائی آنها نیز در برخی از ادارهها و سازمانها شروع شده است. زیرا اطلاعات کلیه متخصصین علوم IT در هر سطحی که باشند باید کاملا به روز باشد. و آنها را قادر سازد تا از سیستم های موجود بیشترین بهرهوری را داشته باشند.